Gå til innhold
Arkivverket

[#52044] Kirkebøker for Frøya, Sør-Trøndelag


Gjest Anne Lise Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen

I forbindelse med et påbegynt slektskart for familien på Frøya, sliter jeg veldig med å finne folk jeg leter etter. Bare dem som ligger nær opptil 1900, har jeg funnet. Er det flere som har erfart det samme? Jeg er klar over at Frøya lå under Hitra i tidlige kirkebøker. Jeg finner heller ikke folk på folketellingene, så nå stusser jeg litt på hva dette er. Jeg har drevet på med egen slekt et annet sted i landet i 7 år, så jeg tror ikke at det beror på at jeg er klønete heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Frøyaboka er tilgjengelig på nettet, hvis det kan være til noe hjelp. Denne inneholder nok en del feil, og er til dels både mangelfull og uoversiktlig, men kan likevel gi en noenlunde oversikt bakover i tid:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er ikke så lett å hjelpe så lenge du ikke gir oss flere opplysninger, Anne Lise. Å mene noe generelt om kirkebøkene for Frøya er heller ikke lett. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøvde å laste ned Frøyaboka fra lenka i innlegg 2, men det gikk ikke. Fant i steden boka hos DIS, men du må jo vite gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kanskje denne lenka går bedreLenkeKlikk på 'Frøyaboka' og deretter 'Kjør' (2x om nødvendig.)Gardsregister og hele kalabaliken åpner seg dermed for den utvalgte:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise JOhansen

Takk for alle tips. Jeg er ikke ute etter å få hjelp til spesielle gårder etc. Det var bare 'et stønn' over at det generelt var vanskelig å finne noe som helst. Jeg har funnet dem som tilhører slutten av 1800-tallet og opp mot vår tid,- så langt som kirkebøkene går, men bakover er verre. Jeg har nylig avsluttet et svært slektkart over min egen familie i Gudbrandsdalen der alle het Ole, Kari og Mari, men jeg hadde ikke de samme problemene der. Bortsett fra kirkebøkene for Vågå fra 1800 og bakover. De er totalt uleselige, men der lå det en 'oversettelse' med søkemotor på DIS som jeg brukte. Jeg ser kirkebøkene for Hitra går tilbake til 1738 (?) Er det noen som kan gi en tilstandsbeskrivelse av disse? De er ikke lagt ut på nett enda, men noen har kanskje vært på Statsarkivet og sett dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei Anne LiseKan du si litt om slekten din, min er også fra Hitra/Frøya og Gudbrandsdalen (Dovre og Vågå) som er stort sett Ole og Kari folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Aller først; Odd Roar, takk for lenke, denne gleder jeg meg til å se på. Jeg har via 'Mormonerarkivet' funnet litt og det hever jo inspirasjonen en del!Så Charlotte; min familie er ikke fra Frøya, det er min manns familie jeg har startet med nå! Men min egen slekt kan du få vite mer om: Det var mange fra Gudbrandsdalen som søkte nordover for å finne bedre utkomme. Så vidt jeg vet, var det spesielt før Amerika-feberen satte inn at de fleste reiste nordover. Det var f.eks. spesielt harde år rundt 1830-tallet med lite mat og uår. Jeg har selv aner på Hemne... fra langt tilbake i tid. Mange dro til Målselv, du har vel hørt den spesielle dialekten der? Dit hadde også Østerdølene funnet veien.Slekten på min mors side har bodd i Nord-Fron siden tidlig 1800. Men da jeg arbeidet med slektskartet oppdaget jeg at de fleste kom fra Heidal og Vågå - litt lenger nord. Det var gårder som Gjelet (ikke Dovre) Storødegaard, Søre Harildstad, Rye (Ro), Aamodt, Varpestuen, Vaterland, Heringstad, Graupe og mange mange fler. Hovedgrenen, altså de nærmest opp til i dag er Varpestuen og Vaterland.Det ligger i NOrd-Fron. På min fars side kommer vi fra Skjåk. Nærmere bestemt Brandsarbakken. Men denne slekten er jeg ikke så bevandret i, men jeg har slektskart langt tilbake der også. Så hvis der er noe jeg kan hjelpe deg med, så bare spør. Jeg har tilgang på mye materiale fra disse traktene. Hva heter din famile/slektsgren?Nå reiser jeg faktisk til Frøya noen dager og er ikke tilbake før neste uke, i tilfelle dere venter svar fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei Anne LiseTakk for opplysningene. Mine tipp-tipp oldeforeldre var Ole Olsen Lindsøhaugen (Dovre) og Kari Olsdatter Kruke (Heidal). De dro nordover i 1835. Jeg har funnet informasjon om Ole bakover til 1500-tallet (Hjerikinn) men det stopper litt med Kari Kruke.Kildene antyder at hennes fødselsår var 1808 og jeg finner mer enn en kandidat. Jeg finner en Kari Olsdatter KrugeEjet som var konfirmert i 1823 hvor hennes fødselsdato (4. mars 1808) er oppgitt. Jeg vet ikke med hvilken grad av sikkerhet jeg kan si at dette er min Kari og er ikke erfaren nok til å vite hvilken vei jeg skal gå videre for å avklare dette.Beklager å 'stjele' tråden din, jeg burde kanskje startet en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei Charlotte! Neida, du stjeler ikke min tråd. Jeg har fått så masse hjelp allerede at jeg trenger gå gjennom dette før jeg event. ber om mer hjelp.Så til deg... Hva heter barna til Kari og Ole? I Gudbrandsdalen var de konsekvente med navneoppkallingen. Som regel fars foreldre først, deretter mor. Hvis du allerede har Oles foreldres navn, så gi meg dem sammen med navnene til barna så skal jeg se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for hjelpenDu kan kanskje gjette at barna til Ole og Kari var Ole og Kari :), født henholdsvis 1828 og 1830. Foreldrene til Ole Lindsø var ... ja, du gjettet det, Ole og Kari. Dvs Ole Johannissen Lille Tofte (sønn av Johannis Toresen Ruskedalen)og Kari Eriksdatter (datter av Erik Ous).Det er gjennom morslekta (Marit Guttormsdatter)til Johannis Toresen at de nedstammer fra Hjerkinn slekta. Marits farfar var Lars Pålsen Hjerkinn.I allefall, Kari Kruke ble gift i Dovre Kirke med Ole Lindsøhaugen den 27 Des 1829, vitner var Poul Tofte og Joen Ruste.Jeg er redd for at dette ikke hjelp så mye ettersom Ole og Kari bare hadde 2 barn.Spørsmål: Var det vanlig at barna ble sendt ut på arbeid før de var konfirmerte? I og med at Kari KrugeEjet er muligens min Kari må hun jo ha vært på Kruke før konfirmasjon. Hun var 15 ved konfirmasjon så det er vel tenkelig. Det kunne vel hende at hele hennes familie var der, det er jo en forholdsvis stor gård.Bør jeg vurdere å bruke eliminasjons metoden ved å prøve å se hvor de ble av alle de mulige Kari Olsdatter kandidatene jeg har funnet for å se hvem jeg sitter igjen med? Jeg vet at det kan være svært tidkrevende men på et eller annet vis må jeg øke sannsynligheten av å ha funnet riktig person.Igjen.. takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei igjen! Ja, dette var en vanskelig nøtt. Jeg ser du har vært innom mange plasser og etterlyst slekten din, uten særlig hell så langt. Jeg har sett på barna til Ole og Kari - for å se hvem fadderne var. Ofte brukte foreldrene egne søsken som faddere; en fra mor og en fra far. I tillegg brukte de ofte eierne av gården de var husmenn på samt naboer. Dette var spesielt vanlig i Gudbrandsdalen, andre steder i landet var det ikke så utbredt. Men Gudbrandsdalen har alltid vært tradisjonsbundet og de holdt seg til gamle skikker. Fadderne i ditt tilfelle sier ikke noe om dette. Delvis fordi presten har utelatt etternavn og bare skrevet gårdsnavn som fadderne hadde. Jeg lette så etter Kari Olsdatter i krk.bøker for Vågå. Hun skulle være født ca. 1808 og her fant jeg 3 stk. Jeg tror vi kan utelate Kvarberg og Wistad. Det var store gårder og jeg tror ikke en datter der ville ha reist ut på arbeid til Dovre. Da står vi tilbake med en Kari som er født i april, den 3 eller 30, jeg ser ikke helt hva det skal være. Det er samme Kari som du har foreslått. Jeg ser videre at du på DIS har oppgitt en mor? Hvor har du sett hennes navn? Jeg mener at bare fars navn var oppgitt i krk.boka. Jeg tror det skal stå Ole Poulsen? Er du enig i dette? Videre er det nok riktig Kari du har funnet konfirmert i 1823 oppført under Krugeeie, eller Kruke som det heter i dag. Det som gjør dette vanskelig er at hun er født mellom folketellingene, slik at det er vanskelig å finne mer. Jeg foreslår du etterlyser henne under Oppland, her i digitalarkivet en gang til. Jeg vet det er noen¨kjempeflinke folk der som har stor greie på slekter, eks. Aud Sandbu. Jeg har hatt veldig store problemer med kirkeboka til Vågå da den er grisete og unøyaktig skrevet. På husmenn har ikke presten giddet og skrive skikkelige navn, mens det er sirlig utført på gårdsfolk. Mødrene er utelatt, noe som forøvrig var vanlig i hele landet, men ikke så lenge som i Vågå. Tradisjonelle der også, og særlig der!Jeg skal sjekke ut litt mer, men sett inn en ny etterlysning under Oppland du! Så langt har du gjort en god jobb sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk Anne Lise for kjempeinnsats!I og med at Kari ikke var 'uekte' ved dåpen bladde jeg bakover fra hennes dåsdato til jeg fant en Ole Paulsen som giftet seg. Jeg kom over Soldat Ole Paulsen gm Torø Johannesdatter 6 Nov 1804. Til alt overmål finnes det 3 mulige Ole Paulsener og 2 Torø Johannesdøtre (1 er Johansdatter) i FT1801. Jeg er ikke på noen måte sikker på at jeg har funnet vielsen til den rette Ole her. Det går mye på antagelser og sannsynlighets vurderinger (og en liten slump med gjetting).Jeg skal samle det jeg har av toverdige kilder før jeg poster under Opland. Takk igjen for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei Charlotte! Jeg har sett litt på 1801-tellingen; ulike Thorø-damer. Det finnes mange måter og skrive dette navnet på: Det var 20 stk. TORØ, men ingen av disse het Johannesdtr. Videre 5 THORØ, ingen Johannesdtr. 13 TORE, ingen Johannesdtr. og til slutt 10 THORE og her fant jeg 1 Johannesdtr. 20 år.(under gården Smismoe) Så gikk jeg inn i kirkeboka og i 1882 fant jeg en Torø Johannesdtr. født. Foreldre Rønøv (?)(Rønnaug sikkert) Knudsdtr. og Johanis Johnsen, men disse finner jeg ikke igjen på folketellingen. Kan du gå inn i kirkeboka og se hva du klarer å lese av Tørø`s fødsel? Det står ingen sidetall, men du må bla om et ark etter 1882, så finner du henne.Nå har jeg altså kun forholdt meg til den ene Johannesdtr. som jeg fant, men du sier du har funnet 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei Anne LiseTakk for hjelpen. Jeg klarer ikke å lese alt det som står der og det jeg klarer er ikke 100% heller:Rønov Knudsdtr ??????? Johanis Jonsens ----'---- uægte pb: Torø - fdd: J?? G??, Joen ????r, Gunild ???, Synev Jondat, Rønov Ped:DtrKan noen tyde dåpsdatoen ut fra forrige barns dåp? Det at du ikke finner de kan kanskje tyde på at de aldri be gift. Det finnes ihvertfall aktuelle kandidater.Den andre Torø jeg fant var en Johansdatter.

bilete3468.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.