Gå til innhold
Arkivverket

[#52050] Kongsberg 1700-tall. Sundtz, Suns, Sundt… etc. Hvem var de ?


Gjest Iver Mosvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Navnene Sundtz, Suns, Sunds [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1737&personpostnr=12224&merk=12224#ovre>Lenke Lenke , Sunts, Suntz Lenke og Sundt Lenke forekommer i forskjellige varianter på Kongsberg gjennom 1700-tallet.Den mest kjente av Sundtzene må være (embetsmann) Hammerskriver Christen Suntz som var forvalter ved Kongsberg sølvverks jernhammerverk. Utn.9/6-1759. Konf.av utn. 13/1-1767. (Kilde RENTEKAMMERETS NORSKE BESTALLINGER 1660-1814. Lenke )Kviteseid bygdesoge beretter om en Petter Leonhard Sundt. -”Han var gruvekar og kom frå Hamburg til Kongsberg sylvverk.” http://www.jfredpeterson.com/kvites/kvsog201.htm Mellom en del av disse personene (med lenker i avsnitt 2) kan man trekke noen konklusjoner vedr. slektsskap.Finnes det noen som kan bringe bedre klarhet i hvorvidt Sundtz, Suns, Sunds, Sundt etc…på Kongsberg utgjør en samlet slekt ? – Og om det finnes en AMUND som skal være født på siste halvdel av 1700-tallet blant disse ?Dette temaet er foranlediget av tema 51964 Lenke Som bl.annet går ut på å finne opphavet til Amund Amundsen (f.ca.1800, og som brukte navnet Sundt ved sin ekteskapsinngåelse på Kongsberg i 1827 her i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den hadde jeg oversett !Ut fra fornavn-bruk, tid og klassetilhørighet, så høres det jo rimelig ut at hammerskriveren kan være sønn av denne leverandøren.Jeg går ut fra at HAMMERFORVALTER er ensbetydende med HAMMERSKRIVER, og at dette derfor må være skiftet (i 1771) etter Petter Christensen Sund: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1737&personpostnr=12224&merk=12224#ovre>LenkeAv dette skiftet fremgår det at han har en bror, Nicolay, - samt to søstre, Abelone og Cathrine.(NB: Kilden i forrige innlegg sier at leverandøren hadde 3 barn i 1723 – ikke 4)Nicolay var gift med Maria Kan (Skifte 1739)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Nei, hammerskriver og hammerforvalter var ikke det samme. Den første linken din gjelder skiftet etter Christen Sunds i 1771, som ble hammerskriver i slutten av 1742 etter sin svoger Johan Jacob Tax (sic!), gift med Christens søster Appolone (begravet 25.01.1738 på Kongsberg, angivelig 44 år gammel). De haddde sønnen Johan Ludvig Tax. Christen ble sikkert hammerforvalter senere. Hammerskriver i 1771 antar jeg var Johan Friedrich Lemche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bra du kan rette på det !! –Beklager lapsusen. Men jeg blir noe forvirret, og må visst ha det inn med tesjeer:Skiftet etter ? (Christen) Sundz i 1771 sier at arvelater har 3 søsken: Nicolai, Abelone og Catrine.Hvem er foreldrene til disse 4 ? (Selvsagt ville jeg jo nå tro at det burde være Peder Christensen Suntz fra Jylland men jeg er jamen ikke sikker.)Og så en liten annen ting. Denne Petter Leonhard Sundt. -”Han var gruvekar og kom frå Hamburg til Kongsberg sylvverk.”. Har du hørt om andre kilder hvor han skal være omtalt ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Christen er døpt 11.02.1699 på Kongsberg. Hans far står som Peder Zundh. Du finner dem i den scannede kirkeboken. Dåpen står også i familysearch.com.Jeg vet intet om Petter Leonhard Sundt. Jeg finner ham ikke i Eksaminasjonsmanntallet 1732 for sølvverket. I Avskjedigelsesmanntallet 1805 står en Peder Olsen Sundz, angivelig døpt 06.01.1764, men jeg har ikke funnet det i kongsbergs kirkebok, så enten er det feil eller han er døpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Peder Olsen Sundz er døpt 6 jan. 1764 i Svene. Far: Ole Sundz.Familien er omtalt under Sunsehaugen i Flesbergboka. (bind 6, s.172)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk til dere begge !Det begynner å bli noe mer oversiktlig, og så vidt jeg forstår ser det vel ikke ut til at det ennå er påvist noen forbindelse mellom Peder Christensen Zundt (Jylland/Kongsberg) Ole Zundz (med Flesberg-forbindelse).Det virker sannsynelig at de såkalte Olsen-Sunds på Kongsberg har denne Flesberg-forbindelsen, og det kunne vært veldig interessant om Odd kunne referere to mulige ting som kan tenkes å stå i Flesbergboka. (bind 6, s.172): A: Ole Sundz opprinnelse. B: Om det finnes noen med navnene Amund og Peter Leonhard på Sunsehagen i Flesberg.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Olsen

Peder Christensen Zundt er far til Appolone fra innlegg (8). Dermed er han vel også far til hennes søsken Christen, Nicolai og Catrine fra innlegg (5). Hvis du ser på skiftet etter Christen Lenke, så vil du se at Ole er sønn av Catrine. Altså var Peder Christensen Zundt hans morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk skal du ha ! Selv om det foreløpig ikke er godt nok dokumentert at det er tale om samme OLE, så er det stor sannsynelighet for at det virkelig er en forbindelse.Da kan det jo tenkes at alle Zundtser på Kongsberg/Flesberg har samme opphav. Men fortsatt spøker denne Petter Leonhard i bakgrunnen.En liten digresjon: Tenk om Peter Christensen Sundz har Leonhard til mellomnavn ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.