Gå til innhold
Arkivverket

[#52052] Blikkenslager Julius Fredriksen, ca 1855, Bosted, Skotselv, Buskerud.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Er det noen som vet hvem som er foreldrene til Julius Fredriksen og hvem er hans kone. Fant han død 15/6-1922. Begravet/Jordfestet 24/6-1922. Gift, født 1855, Bosted Skotselv. Skanna kirkebok Eiker/Bakke, 1901-1923, Side 165, nr 5. Fant også dette: Johan Fredrik f, 15/4-1880, dåp 25/4-s,å. Vestre Aker, Foreldere, Blikkenslager Julius Fredriksen og h, (Kirsten)?? Olava Johansdatter. (Kirkeb, Kampen 1892-1902). Mvh, Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk her var det et barn til. Ser at barnet var (uekte)i 1878. .Vanskelig å lese hvor de bor og hvor de kommer ifra på filmen. (Sandbak??, ?? fra Kroken? Jeg kan jo lete etter vielsen på FS. De kan jo ha giftet seg hvor som helst. Skal gå inn på fødselen til Johan Fredrik 15/4-1880. Noterte meg hvist ikke om foreldrene var gifte der. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kona til Julius må vel være Christine Olava Johansen f.1856. Da de fikk Johanne Fredrikke var de ikke gift, men ved Johan Fredriks fødsel var de gifte. Julius skal være fra Ål i Buskerud iflg. FT 1900. Kona var fra Lier i Buskerud. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk, Dette var fint, Det var ved konfirmasjonen til Johan Fredrik jeg fant fødsel og dåp, han ble konfirmert på Kampen 1 april 1894. Her var foreldrene gift. Ser at du har funnet fødsel/dåp til Julius, Foreldere, Fredrik Olsen og Anne Katrine Olsdatter.Trodde kanskje disse to var av de reisende slekter, Palm eller Hartman. Får lete videre. Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Iflg. dødsfallprotkollen fra lensmann i Bakke er blikkenslager Julius Fredriksen, f. i Hallingdal 3/3 1855 død 15/6 1923. Han var først g.m. Kristine (død). De hadde 3 barn.1.Johan Juliussen, myndig, Bakke2.Jørgine g.m. Kristoffer Knudsen, Marienlystgt. 9, Drammen3.Anna g.m. Gustav Pedersen, Maridalsveien 244, OsloI gifte med enken Hilda f. Widding er det en sønn, Jens født 26/12 1915.Julius Fredriksen var som enkemann blitt g.m. Hilda Anette Vidding Skotselven, Bakke 14/10 1912. Som fedre er der oppført blikkenslager Bernt Fredrik Olsen Haabøl og jernverksarb. Hans Vidding, Skotselv. Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Johan Arthur Hansen, innlegg (6), har lenke til fødselen/dåpen til Julius Fredriksen.Det er ikke skrevet hvilken skanna kirkebok det er snakk om, men jeg tror nok at det er Ål i Halligdal,Det står i FT, 1900.Fant Christine Olava Johannesdtr, (Fredriksen) død 24 nov 1908, Eiker/Bakke, Bosted, Fagerli, tror det står Modum?Har 4 barn til Julius og Christine Olava. Da må Johanne Fredrikke døpt 31 mars 1878 (FS) være død. Har også funnet barnet til Julius Fredriksen og Hilda Vidding.Leter også etter foreldrene til Christine Olava Johansdatter (Johannesdatter)Da Christine Olava døde står det at hun er født 1856, Enger? Syllingen?, Vanskelig å lese.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Julius fødsel er hentet fra 'Buskerud fylke, Ål, Ministerialbok nr. I 6 (1849-1864), Fødte og døpte 1855, side 58.' Du får opplysningene fram ved å trykke på øverst der det står bildeinformasjon. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Den er grei, var inne på den i sta.Er du flink til å tyde skrift. Ser hva foreldrene til Julius heter, men ikke hvor de kommer ifra, Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Mor til Julius kommer fra Ullensaker, men faren klarer jeg ikke å tyde. Her trengs det lokalkjente folk. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Far til Julius skal være Bernt Fredrik Olsen Løken, en sjømann fra Sannesund. Moren er Anne Cathrine Olsdatter, 'skal være født i Haabel Sogn, omtr. 30 Aar gl. og ukonfirmeret' (Fantefortegnelsen 1845). Hun er datter av Ole Christensen - 'Lang-Ola', 'fordi han var 6 1/2 fot lang, som er fød i Hovind Annex, og som ganske ung skal have rømt bort fra Sognet, været i militær Tjeneste i Rusland, og efter længere Tid igjen vendt tilbage, da han havde med sig et Fruentimmer ved Navn Kristine Marie Johnsdatter, med hvem han streifede om rundt i Bygden som Kam- og Hægtemager. Han døde for omtrent 10 Aar siden' (Eilert Sundt 1862) Denne familien hører med andre ord inn under Lang-Ola-folket. Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Far til Julius skal være Bernt Fredrik Olsen Løken, en sjømann fra Sannesund. Moren er Anne Cathrine Olsdatter, 'skal være født i Haabel Sogn, omtr. 30 Aar gl. og ukonfirmeret' (Fantefortegnelsen 1845). Hun er datter av Ole Christensen - 'Lang-Ola', 'fordi han var 6 1/2 fot lang, som er fød i Hovind Annex, og som ganske ung skal have rømt bort fra Sognet, været i militær Tjeneste i Rusland, og efter længere Tid igjen vendt tilbage, da han havde med sig et Fruentimmer ved Navn Kristine Marie Johnsdatter, med hvem han streifede om rundt i Bygden som Kam- og Hægtemager. Han døde for omtrent 10 Aar siden' (Eilert Sundt 1862) Denne familien hører med andre ord inn under Lang-Ola-folket. Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar Jonny. Da er ikke Julius Fredriksen og hans kone i min slekt. Har sett i kirkebøker fra Bakke/Eiker at han har hvert faddere til mine osv. Trodde da at han var i sleka, siden han het Fredriksen til etternavn. Land-Ola.folket, har jeg ikke hvert borti så langt. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.