Gå til innhold
Arkivverket

[#52061] Iver Jakobs.Hestviken og kone Elisabeth Larsd., Kolvereid, N-Tr.


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg prøver å finne ut hvor Elisabeth Larsd.(f. ca 1808) kom fra, og ev. om hennes mann Iver (f. ca 1809) hadde slekt i Beitstaden.Iver Hestvig med familie dro til Amerika i 1869: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EMITROND&gardpostnr=4235&merk=4235#ovre>LenkeI 1865 bodde de i Hestvigen i Kolvereid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk! Ja, dette ser ut til å stemme. Jeg antar at dette er familien i 1801, før Elisabeth ble født: Lenke Da har kanskje familien, eller eventuelt bare Elisabeth, flyttet til Beitstaden før hennes konfirmasjon i 1823. Da familien kom til Amerika, hadde de ganske mye kontakt med en familie fra Beitstaden (Namdalseid), og i et gammelt brev ser det ut til at det er noe slektskap mellom disse to familiene. Det er det jeg skal prøve å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

I bygdeboka for Sparbu og Ogndal står følgende:'Ny bygsler på Mokk ble Lars Mortensen Finstad, f. 1854 på Sæli i Henning. Men far hans var fra Finstad, og Lars hadde kommet dit som dreng. Han var g.m. Marit Andersdtr. Skei, f. 1760, men som jeg ikke kan finne er døpt i Sparbu prestegjeld, og hun oppholder seg heller ikke her i 1775. Marit og Lars hadde 9 barn: 1. Morten, f. 1785. 2. Andreas, f. 1788. 3. Einar, f. 1790. 4. Even, f. 1791. 5. Marta, f. 1792. 6. Ragnhild, f. 1797. 7. Ole, f. 1799. 8. Henrik Hornemann, f. 1802. 9. Elisabet, f. 1806. Familien flyttet til Åsneset på Namdalseid i 1806, men ble etter en tid bygselfolk på gården Helbostad, der Lars døde i 1815, Marit i 1816. De døde som formuende folk, et bo med netto litt over 2000 rdl. var slettes ikke dårlig. Om barna vet en at Ole ble husmann under Elden, Henrik ble g.m. Kirsten Vestviktrøa, Beitstad, og husmann under Oppdal. Elisabet ble g.m. Iver Jacobsen Skaftnesmo, Foldereid, født på Lustad i 1809.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ja, jeg har nettopp vært på biblioteket og lest det samme. Og da var det en lett sak å finne familien i bygdeboka for Namdalseid, under Helbostad. Elisabeth Larsdatter, og mannen Iver Jakobsen (Iver Skaftnesmo/Hestvik), dro til Amerika i 1869, samme år som Einar Larsen Helbostad/Eldens sønnesønn, Adolf Elden. Det er i brev fra Adolf at Iver og Elisabeth Hestvik er omtalt. Nå er dette oppklart, med god hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Iflg Nærøy bygdebok bind I s. 156 under Skaftnesmoen, Foldereid:Ivers far: Jakob Iversen f. 8.4.1866 på Eide i Vågå, d. 12.11.1849 på Jakobslåttet, g. des. 1800 med Ane Andersdatter f. 1776 på Gaulstad i Ogndal, d. 21.10.1876 i Botnet, Foldereid. Hennes foreldre: Skolemester Anders Sivertsen og h. Ragnhild Sjursdatter. I 1810 flytta Jakob med familien fra Sjølstad gnr. 7 i Foldereid, der han var forpakter et års tid. Både han og hans hustru fikk sine fleste leveår i Skaftnesmo-grenda, og mange av hans etterslekt tok navnet Moe som familienavn. ¨ ¨ Barn: Jakob hadde en datter før ekteskapet f. 1797. I ekteskapet hadde de 8 barn, der iver er nr. 5Jakob måtte selge Gammelgården under Skatnesmoen i 1832. Som kårjord fikk han bruke midtre slåttet, bedre kjent som Jakobslåttet, bnr. 10 under Skaftnesmoen. Sønnen Ole brukte jorda før han flyttet til Botnet av Foldereid. Da Jakob døde i 1849, flytta enka til Botnet.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for det. Da er det Ane Andersdtr., Ivers mor, som bor sammen med dem i 1865. Kan Ane Andersdtr. f.1776 på Gaulstad, være søster til Marit Andersdatter Skei f. 1760, mor til Elisabeth? I så fall var Iver og Elisabeth søskenbarn.Bygdeboka for Sparbu og Ogndal sier at de finner ikke Marit Andersdtr. døpt i Sparbu. Forfatteren har vel kanskje oversikt over barna til skolemester Anders Sivertsen og h. Ragnhild Sjursdatter, slik at slektskap mellom de to ektefellene ikke er tilfelle. Ettersom Ane Andersdatter er født i Gaulstad, antar jeg at hennes far var skolemester der.Marit Andersdatters tipptipptippoldebarn i Minnesota er eier av breva der Hestvik-folka er omtalt, og det kunne ha vært interessant å finne nok et ledd bakover, altså foreldra til Marit Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.