Gå til innhold
Arkivverket

[#52063] Oppland, Fron, John Pedersen


Gjest Kitty Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kitty Olsen

Jeg undres om noen kan hjelpe meg å finne forfedrene til John Pedersen. Da han giftet seg i Alstahaug, Nordland i 1846 var det opplyst at han var 31 år, var fra Fron og hans fars navn var Peder Pedersen. Jeg er klar over at opplysningene er sparsomme, men jeg håper at det kan være noen som kjenner til hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

HeiDen eneste jeg finner i kirkeboka for Fron er John Pedersen Koloen nedre, Kvam, Nord-Fron, født 4. nov. 1848 døpt i Kvam kirke 26.12.1848. Foreldre Peder Pedersen og Marit Johnsdatter.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vi må vel ca. 31 år tilbake i tid fra 1846, dvs ca. 1815/16, og da finnes det kun èn kandidat:John f. 30/12-1815, foreldre: Husmann Peder Pedersen Eide under Sunde og hustru Lisbeth Hansdtr.Jeg har dessverre ikke funnet utflytting fra Fron på denne John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen,

Takk til deg Aud for svaret. Det blir vel vanskelig å komme særlig videre. Etter hva jeg har forstått så finnes det ikke kirkebøkene for dette området bevart før 1800. Finnes det andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg skulle likt å finne en opplysning som kunne dokumentert at det utvilsomt var denne John Pedersen Eide som reiste nordover til Alstahaug. Men nå har jeg i hvert fall trålet kirkebøkene for Fron fra 1810 til 1820, og det er bare Peder Pedersen Eide som innen hele Fron prestegjeld døpte en sønn John i dette tidsrommet. Ettersom det i ft-1865 også fremgår at John var født i Nord-Fron, så kan man vel feste lit til at det er riktig person.Jeg har funnet litt mer om foreldrene til John:Mora Lisbeth Hansdtr. var fra Lundestuen, en husmannsplass under Stor-Lunde, og finnes sammen med foreldre og ei søster m/fam i 1801 her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f10518&gardpostnr=113&personpostnr=2753&merk=2753#ovre>LenkeLisbeth ble 1. gang gift 24/5-1803 med John Larsen Eide, eldste (og kanskje eneste) sønn på husmannsplassen Eide under Sunde. Finnes her i 1801: LenkeJohn overtok husmannskontrakten på Eide etter sin far, og Lisbeth flyttet dit. De fikk to barn: Lars f. 1803 og Hans f. 1805, før John døde i 1807, 27 år gammel iflg kirkeboka.Som husmannsenke på Eide ble Lisbeth gift på nytt den 17/7-1808 med Peder Pedersen Engum, husmannssønn fra Engum under Kongsli. Han er sannsynligvis 'tienestefolk' på Nordre Kongsli i 1801: LenkeForeldrene hans finnes under samme gård; Peder Eliasen og hans 2. kone Marit Olsdatter: LenkePeder Pedersen Engum ble altså gift med husmannsenka på Eide under Sunde, og fikk således overta husmannskontrakten der inntil eldste sønnen til Lisbeth i hennes første ekteskap, Lars Johnsen, ble gammel nok til å overta. Det er han som står som husmann på Eide i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Lisbeth Hansdatter Eide døde 28 nov 1850. Dette er registrert i Ministerialbok for Sør-Fron 1849 - 1863 s. 332 nr. 100. (Fron vart delt i Nord- og Sør-Fron i 1850, men en del begravelser vart fortsatt registrert av sognepresten i Sør-Fron).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Hei!Den Peder Pedersen som ble gift med Lisbeth er vel heller sønn av Peder Pedersen og Imbjør Jacobsdatter som vi finner på Kongslie Søndre ved folketellingen i 1801.LenkePeder døde 28.04.1822 på Kongsliengen under Kongslie 75 år, og Embjør døde 26.05.1824 på Engum under Kongslie 70 år.Deres sønn Peder var ved folketellingen i 1801 21 år gammel. Hans søster Mari fikk 3 barn utenfor ekteskap, der av 2 med Ole Olsen Kongslibakken. Da hun døpte datteren Embjør, døpt 21. mars 1819 var dette 3 av fadderne Jacob Engum, Ole Engum, og Lisbeth Eide.Jeg tror ut fra dette at Jacob og Ole var Peder og Mari sine brødre, og at Lisbeth var konen til Peder.Mvh. Frank Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Tusen takk til dere alle som har tatt seg bryet med å hjelpe meg med å finne opphavet til min mann og våre barn. Jeg har nå funnet innflyttingen til Alstahaug for John Pedersen. Han er registrert innflyttet fra Fron i 1836- er da oppgitt å være 21 år. Det morsomme er at jeg har oppdaget at Johns eldste bror Peder kom til Alstahaug før John, og at de ble gift med hver sin søster. Da Peder giftet seg var faren hans oppgitt å være Peder Pedersen, Eide Fron, akkurat som du Aud trodde. Vennlig hilsen Kitty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.