Gå til innhold
Arkivverket

[#52067] Alhed Dampe 1715 - 1771 Drammen


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Har fått følgende spørsmål fra en person i Holland:Dear Sir,Could you please be so kind as to send me some information on the DAMPE-family.In the 'anetavle'of my norwegian wife I find : Niels Nielsen d.y., apotheker in Drammen, born Bragernaes 8.11.1707 was married to Alhed Dampe (ca. 1715 - ca. 1771). Much to my regret I don't have any more information on the DAMPE-Slekt. I do hope there is a possibility to find the Missing Link.Thank you very much in advance. With kind regards Anton J. van Deijk HollandKan noen hjelpe ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, Ifølge Norges Apotekere var han født i Drammen (dvs. Bragernes) 1707 (døpt 08.11.1707, men var apoteker på Fredrikshalds Svaneapthek (fra 1732). Hans fulle navn Niels Nielsen Sæd og hans andre kone skal ha vært Anna Dampe, datter av Hans Thorbiørnsen Dampe og k. Anna Sophie. (I så fall er hun nok søster av kjøpmann i Christiania, senere landkremmer i Ringebu, Ole Hansen Dampe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei igjen. Vet ikke om du får noe ut av denne linken jeg prøver å sende fra google. google.no/search?hl=no&q=alhed+dampe&btnG=Google-s%C3%B8k&meta=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplysningene på hjemmesiden stemmer ikke med opplysningene fra apoteker-boken. Der står det at svigersønnen arvet apoteket, men ble pålagt å selge det (avslag på søknad om bevilling til drift).Hun skal ifølge samme kilde være død 28.02.1770 (i så fall ikke i Bragernes eller Strømsøe), men jeg har ikke kontrollest 1770 og 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes flere andre debattråder om slekten Dampe her i Brukerforumet, der jeg blant annet har lagt inn informasjon om slekten bakover på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finnes ihvertfall mye stoff om slekten Dampe ved å skrive Dampe øverst i søkerfeltet. Hvis hun var datter av Hans Torbjørnsen Dampe, som Geir skriver i innlegg 3, så finner du mye om hennes slekt i tidligere debatter, selv om hennes navn ikke skulle være nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(5:) Hvlken 'hjemmeside' henvises det til her ?Hva het den første kona til apoteker Niels Nielsen Sæd (1707-c1749) ? Skal 'Alhed' og 'Anna' dampe være samme person ? Hun skal ha drevet Svaneapoteket videre etter sin mann's død, og hun døde således kanskje i Halden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Niels Nielsen Sæd ble gift med Alhed (ikke Anna), datter av Hans Torbjørnsen Dampe. De fikk en datter Anna Sophie som ble gift med kjøpmann Peder Anker. Etter Sæd døde ca 1749 fikk enken tillatelse til å fortsette apotekvirksomheten med Gerhard Klaumann som provisor. Svigersønnen Anker solgte apoteket til Klaumann etter Alheds død i 1771. Anker hadde fått avslag på og selv drive apoteket.Jeg har slått opp i bøkene 'Fredrikshalds Apothek - Svaneapoteket 300 år' av Erling Børke, og Olaf Forstrøms byhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om det er Liv's eller min sekundærkilde som har rett fornavn på Niels Nielsen Sæds andre hustru, vet jeg ikke. Men Liv hadde rett mht. det videre eierskap av apoteket, avslaget gjaldt svigersønnen Ancher som måtte selge til Klouman - det står det klart og tydelig i min kilde selv om jeg klarte å lese noe annet.I kirkeboken for Halden har jeg bare sett datteren Anne Sophie Sæd og Klouman som faddere(som tiltales apoteker også før 1772) uten at jeg har lest den fra 'perm til perm'.Bevillingen av 31.03.1749 til å sitte i uskifte etter Niels Nielsen Sæd kan muligens gi svar på enkens fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei, og tusen takk for mange opplysende svar :-)Fikk følgende email fra Hollenderen:Jeg har fremdeles noen spørsmål: a) hvor og når var Peder Anker (sønn av Jan Anker og Mette Marie Sæd) gift med Anne Sophie Sæd? b) hvor og når var Anne Sophie Sæd født ? (ca. 1740) c) hun døde F'hald. Når? d) hvor og når var Niels Nielsen Sæd d.y. gift med Alhed Dampe?Dere skrev at Peter Dampe var gift med Mette Catharine Blix. I mine papirer har jeg : Frederik von Oldenburg, major, født F'hald ca. 1706, død før 14.4.1749, var gift F'hald 1735 med Regina Blix, datter av oberst Steen Christensen Blix og Dorothea Olufsdatter Lembach.Jeg oppdager at de fleste familier i 'min' anetavle kommer fra F'hald (ofte offiserer).Tror dere at det er mulig å finne ut hvem som var moren til Alhed Dampe (1715 - 1770)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg vet ikke hva den eventuelle første kona til Sæd kan ha hatt for navn. Men i Svaneapotekboka (E. Børke) kan en lese at hans forgjenger i Halden, apoteker Niels Hansen Boeter som Sæd gikk i lære hos i 6 år, hadde en datter Kristine. Boeter håpet og få Niels Sæd til sin svigersønn, men denne misbrukte hans tillit og brakte ”Sorg i hans Huus og dessuten Datteren Kristine i Ulykke”. Når dette skjedde hadde Niels allerede tatt over apoteket, noe han gjorde 17.9.1732. Sæd var for øvrig den første norskfødte apoteker i landet (står det i Svaneapotekets bok). Skifteregisteret for Drammen ligger jo her på digitalarkivet, der finner en mer om slekten Sæd.Forøvrig tror jeg ikke Niels Sæd hadde noen ”første kone”, navnet Alhed har jeg sett skrevet som Anna i slektsbøker.Anne Sophie Sæd var ganske sikkert født og død i Fredrikshald, kirkebøker tapt. Det er også kirkebøkene med innføringer over døde inntil 1815. Men mannen Peder Anker døde allerede 3. juni 1776, bare 40 år gammel. To barn er nevnt etter disse, Jan og Niels. Om denne slekta er det ikke vanskelig å finne noe, verken i skifter, bøker eller på nett.Hans Torbjørnsen Dampes kone het vel Anne til fornavn. Mener det står et eller annet sted i en debatt her. Dampe er som skrevet over debattert flere ganger her på forumet. Også i debatt 30960 (Holst) som viser at Hans T. Dampe mulig må ha hatt flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Vedrørende mitt innlegg nr. 13, så ser det ut som at det er riktig at Friedrich von Oldenburg var gift med Regina Maria Blix, død 21.03.1762, (Ovenstad side 229, 12. hefte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(13:) Jeg finner i farten ingen ''nær'' slektsforbindelse mellom Mette Catharine (Petersdatter ?) Blix (1731-1781) fra Fredr.hald, (g.m. Peter/Peder Dampe 1719-1767) og Regina Maria (Steensdatter) Blix (død 1762) (g. 1735 m. major Frederik von Oldenburg, født Fredr.hald ca. 1706). Noen som kjenner til ev. slektsforbindelse mellom disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.