Gå til innhold
Arkivverket

[#52068] Hvor ble tippoldemor av? Søk i Kra Adressebog


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Hvor ble det av tippoldemoren min? Hun fødte min oldefar som uekte barn i 1858 i Larvik [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1251&idx_id=1251&uid=ny&idx_side=-46>Lenke, og står som Henriette Johannesdatter, Laurvig. Jeg har funnet en Henriette Johannesdatter, datter av Johannes Dahl, som blir født i Larvik i 1834 Lenke og LenkeOldefar ble overlatt til andre mennesker, men hvor ble det av moren? Jeg antar at Henriette er den Henriette Dahl som jobber som tyende i Prindsensgate 3/3b i folketellingen for Kra i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Hei! Jeg skal stikke innom Bymuseet i morgen og se om tippoldemoren din finnes i Kristiania Adressebbog under Prindsens gate 3 i 1867-68-69. Ellers har Byarkivet i Maridalsveien masse gull i arkivene sine. Jeg fant min oldefar der i ligningsprotokollen for 1879, kanskje de har protokoller fra tidligere år også. De har også bytellinger, og ikke minst, en UTROLIG hjelpsom mann i informasjonen. Forsøket verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det må jeg si var utrolig hyggelig! Åpningstiden der er jo ikke så lang, så det er vanskelig å få tid til å gå innom. Tusen takk for hjelpen. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etter folketellingen 1865 kommer neste adressebok 1872, dvs. aktuell pr. senhøstes 1871. Har dessverre ikke apparatet oppe for tiden, så lite trolig at jeg får hjulpet deg ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Hei igjen! Nå har jeg vært på Bymuseet og sjekket, men dessverre, Henriette Dahl, 'tyende' i Prindsens gade 3/3b står ikke oppført i Christiania Bykalender/adressebog for Christiania By, det være seg i 1866, 1869, 1874 eller 1879. På tittelbladet for 1879 står det at det er 'Bare skattepliktige personer' som er med i fortegnelsen, det vil vel som oftest si familiefaren, og enslige husholdninger. 'Tyendene' tjente vel ikke så mye at de betalte noe særlig skatt. - For ordens skyld kan jeg nevne at i 1881 var det en Henriette Dahl, enkefru, som drev Pigeskole i Oslo Gade 4b, noen år senere i Arups gade! Men det er vel neppe din Henriette. Hvor du videre skal lete? Kan nevne at jeg lette etter en oldefar som forsvant fra familien i 1885, han fant jeg igjen etter masse leting på et gamlehjem i Oslo-folketellingen for 1918 (i Byarkivet). Han var født i 1845. Gravferdsetaten er også en mulighet, om de har registrert hennes grav så langt tilbake. Men det er ikke lett, hun kan jo ha giftet seg og skiftet navn. Og Nasjonalbiblioteket er en mulighet. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var utrolig snilt av deg å gjøre så mange forsøk for meg i adressebøkene. Tusen takk! Det ante meg at et lite tyende ikke kvalifiserte for innførsel, men det var forsøket verdt. Takk skal du ha!Nei, fortsettelsen er vel uviss. Alle Oslos kirkebøker blir for langt lerret å bleke. Får vente til de er digitalisert og søkbare kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.