Gå til innhold
Arkivverket

[#52069] Peder Anfindsen født i 1726


Gjest Tor Håkon Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Håkon Moen

Jeg har lenge prøvd å finne ut hvor Peder ble født uten resultat. Det jeg vet om han er:Peder Anfindsen ble født i 1726. Sannsynligvis samme som finnes i folketellingen 1801 som Peder Lind (Skomaker). I 1767 finnes han som tollbetjent med navnet Lein, i 1770 som consumbetjent. Navnet Lind er ikke brukt. Bodde i Gaubekveita. Finner ikke dødsmelding på dem.Peder giftet seg med Anna Larsdtr den 15. sep 1763 i Trondheim Domkirke, Trondheim, Sør-Trøndelag. Anna ble født i 1729.Ble innført i kirkeboken ved vielsen som dragon Peder Anfindsøn Ulstad og pige Anna Larsdtr.Barn i dette ekteskapet var:• Henrik Pedersen Lind ble født i 1764 i Trondheim, Sør-Trøndelag, ble døpt den 6. okt 1764 i Trondheim Domkirke, Trondheim, Sør-Trøndelag, og døde i 1811 i Hadsel, Nordland 47 år gammel. Var 37 år i 1801 i følge 1801-tellingen. Var skomaker i Trondheim. Fikk borgerskap i Trondheim 21.10. I Borgerbrevet står det at han er født i Trondheim. Familien kom til Hadsel under Napoleonskrigene. Faren som var skomaker omkom i en epidemi.• Serina Pedersen ble født i 1767 i Trondheim, Sør-Trøndelag og ble døpt den 12. juni 1767 i Vår Frues Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag.• Peter Andreas Pedersen ble født i 1770 i Trondheim, Sør-Trøndelag og ble døpt den 5. august 1770 i Vår Frues Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag. Er det noen som kan gi meg en ide om hvor jeg skal lete? Jeg har fulgt navnene Lein og Ulstad uten å finne noen ledetråd.Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom jeg var HELT blank på hvor jeg skulle starte leitinga, ville jeg for egen del ha starta i Harstad-området (Astafjord/Ibestad, Trondenes osv). Dette ut fra navnene Anfindsen og Lind. Men dette rådet henger i en tynn, tynn tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Jeg tror det er lite sansynlig at Peder Anfindsen flyttet fra Harstad til Trondheim før 1764 for å bli skomaker. Peder må ha kommet fra en av stedene i Nord- eller Sør-Trøndelag, etter min vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Jeg tror du skal til garden Gafset på Stadsbygda.Anfinn Eriksen Brøskift (1687-1754) ble i 1720 g.m. Karen Arvesdatter Gafset,(1692-1772). De overtok halve Gafset og fikk minst 7 barn. Sønnen Ole Anfinnsen Gafset d.e.(1730-1807), ble i 1789 g.m. Anne Eriksdatter Ølstad.(1733-1808). Dette er mine 4-tippoldeforeldre,men er ei slektsgrein jeg ikke har jobbet mye med, og har ikke notert søskenflokken. Annes etternavn kan godt være Ulstad, det er et navn som i detminste finnes i N.Trøndelag etter yr.noMvh.John Tore KvernmoAnne Eriksdatter ble etter Stadsbygdsbøkene g.m. Ole d.y., men det er nok feil. Min familie bosatte seg på plassen Ingdalselven under Ingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,På 1700-tallet ble Olstad og Ølstad brukt om det som i dag er Ulkestad i Lensvik. Like ved Ulkestad ligger gården Ølstøren, og navna skal visstnok ha samme rot i forstavelsen. Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei John Tore og Aud.Takk for informasjon. Fikk Anfinn Eriksen og Karen Arvesdatter en sønn med navn Peder i 1727?Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Så enkelt skulle det ikke være. Jeg fant 7 barn etter Anfind Eriksen Brøskift/Gafset listet på Stadsbygd slekt,men desverre ingen Peder. Uansett, området burde være aktuellt. Har sett Anfind brukt andre steder i Trøndelag, men husker ikke hvor. Kanskje i Rennebuområdet.Takk til deg,Aud! Mulighetene er vel gode til å finne Anne i Lensvika.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har vært borti Arnfinn-navnet både i Orkdal, Meldal og Soknedal.Har du sett om faddrene kan gi deg noen spor ? Har du sjekket om det finnes noen skifter ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei Inger.Takk for svar. Jeg har funnet følgende: Peder Anfindsen sønn av Anphind Grindaasen og Ukjent, ble født den 8 Nov 1727 i Stod, Nord-Trøndelag og ble døpt den 15. nov 1727 i For kirke, Stod, Nord-Trøndelag. Jeg skal nå prøve å finne navnet på moren.Hilsen Tor Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.