Gå til innhold
Arkivverket

[#52072] Gausdal - Øyer 1818-1839. Kan Sigrid, Embjør og Sidsel Pedersd. være identisk?


Gjest Morten Granseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Hei!Sidsel Pedersd. ved Sletten vies i Øyer i 31. jan 1839 (nr 5) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9274&idx_id=9274&uid=ny&idx_side=-278>LenkeJeg finner det sannsynlig at det er henne vi finner ved konfirmasjon i Øyer 12. mai 1833 (nr 74) LenkeMen følger jeg sporet videre til dåp i Gausdal så dukker det opp Embjør i Ministerialboka Lenke og Sigrid i Klokkerboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Her trur jeg at både presten og klokkeren ha rota med fornavnet. Dåpsdatoen er jo lik på begge. Foreldrene er de samme, likeså fadderene.Har du noen formening om hvem mora er ? Det står Kari Johannesdatter Kroggen i Øyer. Kan det være Krogfossen ?Da Sissel Pedersdatter døde 4. mars 1902 står det at hun er født i Musdal. Ved konfirmasjonen står det født 19. november 1818 i Gusdal Pr.gj.I FT1865 Pladsen Aspehaugen bor også Kari Johannesdatter, 78 år. Det står hans mor, men jeg tror helst det er hennes mor.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Ja enig i at det riktige skulle vært hennes mor i FT 1865. Men nei, har ikke noen god formening om hvem mora er. Men dette sporet mitt her startet med å prøve å finne ut av hvor det blev av Kari Johannesdatter Krogfossen (f 29. mar. 1798).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Morten Granseth

Kan ikke umiddelbart finne at saken er nevnt i tingboka. Men jeg har prøvd meg på en liten elimineringsprosess og har listet opp aktuelle Kari Johannesdøtrer i Øyer i perioden og har kommet til dette:1 Kari Johannesdatter f.ca 1771-d.1827 (død ved Vigerødegaard 56 år)2 Kari Johannesdatter LINDRUD (ARONSVEEN) f.1774-d.1854, g.m Lars Engebretsen LINLØKKEN (HOVDE), gårdbruker på Hovde3 Kari Johannesdatter JEVNE f.1774-d.17914 Kari Johannesdatter ca f.1776-d.1832 (død Lagerud 56 år)5 Kari Johannesdatter KVAM (QVAM) f.1782-d.1846, & Clemet Clemetsen STALSBERG6 Kari Johannesdatter KROGFOSSEN f.1783-d.17857 Kari Johannesdatter MOE f.1787-d.17878 Kari Johnsdatter v/ OFFIGSTAD f.1788-d.17909 Kari Johannesdatter KROGGEN f.1788, & Peder Olsen BRUSVOLDEN (v/ OLSTAD)10 Kari Johannesdatter KROGFOSSEN f.178911 Kari Johannesdatter WIIGER (VIGER) f.før 1790(?), g.m Gunder Guttormsen MELUM (WIIGER)12 Kari Johannesdatter MOE f.179313 Kari Johannesdatter v/ JEVNE f.1795Jeg spekulerer i om nr 1 og nr 11 er en og samme person, og om nr 9 og nr 10 er en og samme person.MvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har nå eliminert bort alle unntatt nr. 9 og 10 som da muligens må være samme person. Så jeg tror vi kan være ganske sikre på dette nå.Men jeg har en Kari Johannesdatter Berg født ca. 1783 forlovet i 1818 og gift 1819 som jeg ikke får plassert. Har du peiling på hvor hun egentlig kom fra ?Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Hei Tordis.Hvordan kommer du frem til at denne Kari J. Berg er født ca 1783?Har du også foreldrene og/eller ektefelle til nr 1 og nr 4 i lista over?MvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei igjen,Kari J. Berg døde v/Linløkken 20. mars 1865, 82 1/2 år gammel.Foreldrene til Kari nr. 1 har jeg ikke sålangt, men jeg tror hun er født 3. mars 1771 Høystad i Ringebu.Foreldrene til Kari nr. 4 mener jeg er Johannes P Blegen gift 1770 med Aase Eriksdatter Berg.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Dersom foreldrene til Kari nr 4 (Kari Johannesdatter som begraves i 3. feb. 1832 - 56 aar) er Johannes Pedersen 1746-1812 (Blegen/Simengaard/Aronsveen) og Aase Eriksdatter ca 1730-1816(Fossum/Berg/Lindrud/Aronsveen), så må jeg ha koblet litt feil, for det er deres datter født i 1774 jeg har notert som Kari nr 2.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei ! Beklager - du har helt rett, det er Kari nr. 2 født 1774 som er datter til Johannes Pedersen og Aase Eriksdatter. Tror du Kari nr. 4 er Kari Johannesdatter Skar født 7.1.1773 gift 1799 med Christen Torgersen Lagerud f. 1779 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.