Gå til innhold
Arkivverket

[#52077] Hva betyr dette?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Som NB. til nr. 43 står der en anmerkning 'No. 43 er Tvillingbarn'. Men jeg kan ikke se noe tvilligbarn. Er det noe jeg overser? LenkeKan det bety at barn nr. 2 var død-født?Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tolker det som at Christine Marie og Albertine er to barn. Det står punktum etter Marie og etter Albertine. Men i 1865-tellingen er ikke Albertine med, så hun har vel dødd som liten. Ser at familien mister en sønn på 9 år i april 1861, men finner ikke Albertine som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Arnfrid!Når denne Christine gifter seg så heter hun Christine Marie Alberta Bang, så det gjør at en eller annen ting må være feil. Kan det tenkes at den andre døde og at søsteren fikk også den andres navn med.Det er en gåte for meg!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, det var merkelig.Der er hverken databaser eller skannede kirkebøker for perioden mellom 1862 og 1865 mht døde. Kan de være nevnt i noen bygdebok, eller er der slike for Rødøy?Her er i hvertfall det som foreligger på mikrofilm.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis den siden er korrekte avskrifter fra kirkebøkene, tenker jeg at punktumet etter Marie kan ha kommet feil inn, og at jenten virkelig het Christine Marie Albertine. Merknaden kan ha blitt påført i ettertid, da man har misforstått punktumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Min tolkning er at det ikke er noe punktum i det hele tatt, bare en flekk som det finnes flere andre av på bildet. Jeg tror at jenta het Christine Marie Albertine og at hun hadde en tvilling som var dødfødt e.l., og som ved en forglemmelse ikke er ført inn i begravelseslistene. Merknaden om at hun var tvilling ser for meg ut til å være en samtidig innførsel og neppe noen senere misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det Kristian Hunskaar! Jeg er kommet til samme resultat, for der finnes ikke noen antydning i slekten om at der var noen tvillingfødsel. Min teori er at hun hadde så mange navn at innskriveren skulle fortsette men oppdaget at han ikke ikke fikk plass på samme linje til hele navnet. Flekken kom nok i det han forsøkte å fortsette med neste navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.