Gå til innhold
Arkivverket

[#52078] Eiler Bertelsen Kongel


Gjest Jarle Bogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Bogen

Søker info om Eiler Bertelsen Kongel 1665-1750 og hans hustru Laurentze Hansdotter Spydeberg 1688-1751. Eiler var handelsmann i Averøy el. Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er lett å finne data om disse ved Google-søk. Eiler ætter bl.a. fra Aspaslekten og hans kone bl.a. fra sokneprest Mikkel Andersen Aalborg i Vang (Hamar), men her nok mye mer å nevne. Blant deres etterslekt kan nevnes Edvard Grieg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Særlig opphavet i Aspaslekten bør jo være av interesse her, siden den er både omfattende og lett å finne informasjon om. Akkurat nå pågår en interessant debatt om dennes opphav i tema 52152.Ang. Aalborg, så har jeg skrevet litt om dette miljøet i enkelte tidligere temaer her, men endelig dokumentert er dette ikke, bare nokså sannsynlig. Etterslekten etter presten i Vang er imidlertid noenlunde sikkert kartlagt. Kan nevne at Colbjørnsen-brødrene i Halden er fettere av Eiler Kongels kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan nevne at Eiler Bertelsens foreldre er Bertel Pedersen Kongel og Klara Jakobsd. Buch. Hun er datter av kapellan i Åfjord og Tingvoll, Jakob Hanssen Buch og Riborg Eriksd. Aspa / Kvalvåg. Videre opphav her er hhv. sokneprest i Åfjord, Hans Holgersen (sønn av hr. Holger Lauritsen i Åfjord), og Erik Audensen Aspa / Veigen (sønn av Auden Torsteinsen og hustru Lisbet). Kongel-siden kjenner jeg ikke noe nærmere til, men geografisk harmonerer jo Kungälv noenlunde bra med Spydeberg.Opplysningene er delvis hentet fra S.T. Dahl 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er vel først og fremst temastifteren som har bruk for den, men jeg får ta en titt senere. Kan jo være greit å vite litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Interessant. Ut fra dette må en vel anta at navnet 'Kongel' er en variant av Kolding, og det kan se ut som om Eiler Bertelsens foreldre (Bertel Pedersen og Klara Buch) er firmenninger, med Torstein Eriksen Aspa som felles tippoldefar. Har jeg da oppfattet det noenlunde riktig?Dette er jo litt interessant i disse dager, siden det i overmorgen er 100 år siden Eiler Bertelsens tippoldebarn, Edvard Grieg, døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om konklusjonen vert at Kolding skal vera det same som Kongel, så kan det vera at Bertel Pedersson i Steinsvika er son til ein annan enn Peder Bertelsson Kolding på Leira (og andre stadar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

'Konklusjonen' gjelder bare hvis Kongel-familien faktisk etter fra Kolding-folket, ellers må en jo anta at disse navnene referer til to helt forskjellige byer, den ene gammel norsk, den andre dansk. At slike navn endres en smule i eldre tid forekommer vel av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Her er det mye intressant å ta fatt i. På Laurentze sine aner er rimelig lett å finne informasjon om, det gjelder også deler av Eiler sine aner. Men det er strakt vanskeligere på Kongel-siden. Det er interessant å se at det muligens kan være en kobling fra Berten Pedersen til Kolding-slekta. Dette er et område jeg kommer til kort på, så hvis det er noen som har flere opplysninger angående dette håper jeg det kommer frem etter hvert. Men hvis den Peder Bertelsen som er omtalt i 'Den gamle slekten på Hafstad i Førde' er far til Bertel Pedersen på Steinsvika(1633-1700/07)er det meget stor alder mellom far og sønn. Eller er det noe jeg har oversett her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det viktigste ang. alder er vel moren. Ser at Peder Bertelsen Koldings kone oppgis født rundt 1600 og Bertel Pedersen i 1634. Når sistnevntes sønn Eiler Bertelsen angis født i 1665 (på nettet) og i 1670 (i en bok om tippoldebarnet Edvard Grieg), så går jo dette svært godt opp i generasjonslengde. Ser forresten ofte at menn før i tiden blir fedre godt oppe i årene, vel bl.a. fordi de er gift flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.