Gå til innhold
Arkivverket

[#52085] Anne Guttormsdotter f.1825 på Engelsrud i Åsnes - kva heitte eigentleg mora?


Gjest Per S. Nestande
 Del

Recommended Posts

Gjest Per S. Nestande

Eg er på jakt etter opphavet til Anne Guttormsdatter som er nemt i folketeljingea 1865 for Åsnes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60425&gardpostnr=274&personpostnr=1770&merk=1770#ovre>LenkeAnne er i 1865 nemnt som 40 år (altså f.ca. 1825) og fødd i Åsnes, ho bur på Krav. På digitalarkivet er ho nemnt som ugift ”inderstpige”, (ho synes vere gift), men har i alle fall fire born med Syverin. Eg har funne henne att i i 1891 da nemnt som f.1827 i Åsnes, ho er (fortsatt) gift med Syverin Kristoffersson f.1835 i Hof. Ho er død før 1900 da han er enkemann på Geiterud: Lenke. Syverin var frå Gråberget, jf. Hof III s. 679, men spørsmålet er kven som er foreldra til Anne.Ho døyr 18.10.1897, jf. gravferda her (gravlagde kvinner Åsnes/Gjesåsen 1897 nr. 9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det blir vanskelig å si noe sikkert her, men problemet er typisk for Hof Kb. på denne tida. Det er mange slike tilfeller der navnet på en av ektefellene blir oppgitt feil. Jeg tror derfor det også er slik her, i det minste av to grunner. 1) fordi det ikke foreligger noen dødsnotis på det som kan kalles 'første' kone, nemlig Olia Andersdatter, og 2)heller ikke noe nytt ektskap på denne Guttorm Olsson. At begge deler skulle mangle er lite sannsynlig, men selvfølgelig teoretisk mulig.Med andre ord tror jeg mora hele tida er Olia Andersdatter. Guttorm Olsson og Olia Andersdatter Floberg gift 20.10.1807. Uklart hvordan Floberg skal tolkes når det føres slik - felles oppholdssted?Det kunne da være fristende å antyde den Olia Andersdatter som er på søndre Floberg 1801 - 13 år gammel. Likevel tror jeg hun er i yngste laget. Mer nærliggende er muligens den Olia Andersdatter, 19 år, som er i tjeneste på vesle Engelsrud 1801. Hun må være den Olia Andersdatter som blir døpt 03.11.1782, og født utenfor ekteskap av Kari Olsdatter Svarthagen og far Anders Andersen Kagnes. Det opplyses at Anders var en fremmed person som oppholdt seg på Kagnes ei kort tid. Det var moras 2. leiermål. Hvis Anne 1825 var siste barnet, rimer i det minste hennes alder bra, mens den yngre Olia på Floberg kunne født barn etter 1825. Et tynt indisium selvfølgelig.Guttorm Olsson tror jeg må være den Guttorm på 23 år som er i tjeneste på nordre Toverud 1801, og at han er identisk med Guttorm Olsson døpt 19.05.1777 som sønn av Ole Olsson og Ragnhild Olsdatter på Keiserud. Her er det moras navn som er utslagsgivende for meg.Som sagt mye usikkert. Arbeid med barnas faddere kunne kanskje være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk for interessant svar og med (som vanleg) gode vurderingar.Eg ser fram til at dei eldre kyrkjebøkene for Hof blir lagt ut på Digitalarkivet etter kvart for å kunne sjekke detaljane nærare, inkludert fadderane.Uansett: Takk for hjelpa så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei PerJeg har ikke svaret på det du spør om, men det er en Guttorm Olsen som gifter seg 28/3 1820 i Hof med ei Olea Olsdatter. Har funnet dette på Familysearch og det må sjekkes med kirkeboken.Dette paret døper en datter Oline den 28/1 1821. Om dette er den samme Guttorm vet jeg ikke.Hvis vi tenker oss at den første konen Olea døde og at denne piken døpt 1821 blir kalt opp. Du kan jo ha dette i bakhodet når du skal kikke i kirkebøkene. For der vil det nok komme fram om denne Guttorm som jeg har funnet er den samme som gifter seg på nytt i 1820.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk for det, men det er her snakk om eit anna ektepar, nemleg Guttorm Olsson Syversætre som vart gift med Olea Olsdotter Bjørneby.Oline f.1821 vart gift 29.12.1843 m. Oluf Christian O. Lund frå Våler.Med helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.