Gå til innhold
Arkivverket

[#52088] Modum - Amund Olson Ulen og Eline Kristoffersdtr. Korsbøen


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Amund Olson Ulen født ca. 1750 ble gift med Eline Kristoffersdtr. Korsbøen født ca. 1744.Amund var sønn av Ole Torgerson Ulen født ca. 1720 og Karen Amundsdtr. Fjeld født ca. 1724. Her har jeg noenlunde oversikt over forfedrene.Men, hvem var Eline datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Ifølge 'Modums Historie', bind VI, side 230, så bodde Maren Ellefsdatter (f. 1716, d. 1770) og hennes andre mann Christoffer Pedersøn Lien (f. 1717, d. 1770) på Korsbøen. Det står også noe om Maren og Christoffers foreldre. Om dette er riktig par vet jeg ikke, men tidspunktet og patronymet passer. I så fall kan jeg skanne inn sidene og sende til deg. Trenger i så fall emailadressen.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Og her er Elene, født 10 Dec og døpt 3. juledag i 1744 i Snarum kirke, foreldre Christopher Pedersen og Maren Ellevsdr - nr 93 side 53 LenkeKjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heien liten avsporing:I (1) nevner Anders at han har noenlunde oversikt over forfedrene til Ole Torgersen Ulen og Karen Amundsdtr Fjeld. Jeg drister meg til å bryte inn med et par spørsmål i den anledning:a) Hvor kom Ole Torgersens mor, Karen Ellingsdtr fra? b) Hvor kom Karen Amundsdtrs foreldre, Amund Paulsen og Berte, fra?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for svar.Til Ole Bjørn - når jeg sier jeg har noenlunde oversikt er det viktig for meg å si at jeg skylder deg en takk for utgangspunktet gjennom det du har lagt ut på DIS-treff.Karen Ellingstr. sine foreldre vet jeg ikke noe om.Jeg er interessert i Kristi Amundsdtr. Korsbøen - datter av Amund og Eline - fordi hun ble gift med Ole Torjusson Helling fra Ål i Hallingdal. De kjøpte Svanøygodset i Sunnfjord med Hans Nilsen Hauges hjelp.Hun ble stammor til Svanøe-slekten som fremdeles sitter på gården og er spredt vidt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til Ole Bjørn.Etter å sjekket litt ut om Karen/Kari Ellingsdatter ville jeg brukt litt tid på prøve å kildebelegge at hun er en datter av Elling Trondson Rishovd og Gunhild Torsdtr. Ve i Krødsherad/Flå.Gunhild Torsdtr. Ve var datter av Tor Olson Ve og Kari Nilsdtr. d.e. Gulsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Anderstakk for nyttig spor. Jeg skal se nærmere på det.Når det gjelder DIS-treff generelt håper jeg det som ligger der benyttes med samme varsomhet. Det er kun et utgangspunkt og bør sjekkes mot kilder.... Hvis ikke er jeg redd for at vi alle blir sittende i en suppe av oppspinn. ;-)Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Helt enig med deg i det, men DIS-treff er vel laget for at vi skal kunne hjelpe hverandre?Man kommer likevel aldri utenom kildekritiske metoder i dette gamet.Ve-slekten og spesielt Gulsvik-slekten kan spores forholdsvis langt tilbake. Terje Østros 2 første bøker om Flå er en god innfallsport til sleken Gulsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Krødsherad Gard og Slekt av A. Mørch side 616 1974 utgaven sier som Anders påpeker:Elling Trondsen Rishovd og Gunhild Torsd. f. ca. 1650. (Han skriver og at hun var fra Ve I Flå)Barn nr.5 kari g.m. Torger Olsen Vasendrud, Ula på Snarum. (Han var vel opprinnelig fra Vasendrud i Krødsherad).Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.