Gå til innhold
Arkivverket

[#52097] Vega og omegn?


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Jeg er godt i gang med å spore opp mine aner på helgelandskysten, men nå ledes jeg til Vega hvor Gertru Pettersdatter skal være født i ca. 1810(hun ble gift på Brasøy).Det er da jeg trenger Digitalarkivets gode hjelpere: Hvilke steder hører til Vega? Jeg har sett litt på kirkebøker for selve Vega, men det er sannsynligvis flere jeg burde gå gjennom? Hjelp!.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Hei Tove Jeg er kjent med det du presenterer via lenke her. Mulig jeg har uttrykt meg uklart, men jeg lurer altså på omkringliggende steder hvor 'vega-væringer' kan være ført i kirkebøker (har f.eks.hørt noen nevne Velfjord). Bøker for selve Vega er greit, de vet jeg jo er fra Vega :-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Er du sikker på at det var Pettersdatter hun het? En kandidat jeg har funnet i kirkeboka for Vega er Gjertrun Maria Pedersdatter, døpt i 1814. Uekte barn av enkemann Peder Christiansen, Burøy, Vega og Kirsten Hansdatter. Faktisk var hun den eneste med det fornavnet som var døpt i Vega fra 1801 - 1820. Om det er rette person blir en annen sak. Nabokommunene til Vega på den tiden var som du nevnte Velfjord samt Brønnøy og Tjøtta/Vevelstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Da er det nok riktig Gjertrud du har funnet Kitty, bare en blunder fra min side at ikke Maria ble med. Jeg tror at hele familien flyttet til Alstadhaug, jeg har kommet over en Enoch (konfirmant)som har foreldre Petter (Peder) og Chiersti nettopp i Alstadhaug. Hvis det er riktig familie, betyr dette at foreldrene har giftet seg.Beklager at dette er veldig unøyaktige opplysninger, dette med Enoch kom jeg over helt uventet og notatene ble forlagt. Skal lete!Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du skriver at familien flyttet til Alstadhaug. Det ligger i Nord-Trøndelag. Kanskje du mener Alstahaug på Helgeland?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Nå har jeg funnet Hans Enoch, her står det riktignok Petter og ikke Peder som far, men dette var vel ofte preget av presten som skrev?LenkeMvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Margaret Miller

Jeg ser f. Burøya Vega: Erik Johan f. 1817 konf. 1833 Hongseth Vega; Elias Christian f. 1821 konf. 1838 Risbakken Vega; Hans Enok f. 1825 konf. Herøy 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Kurt: Nei, jeg har ikke funnet mer om denne familien, det er travle tider... Men jeg har tenkt å få til en dag på Statsarkivet neste uke, mens jeg venter på at disse kirkebøkene kommer på nett. Er dette noen av 'dine' også?Margarets opplysninger hjelper godt, takk :)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Anita.Jeg stammer ikke fra dette paret, men dei var på en måte 'involvert' i mine røtter. Særskilt datteren Gjertrud Marie som du stammer ifra, da ho vart gift 4 jan 1841 med enkemannen Jacob Johan Nilsen i Brasøy. (Jacob Nilsens første hustru Karen Johanna Olsdtr. var søster til en av min mormors aner, Nils Andreas Olsen Husvær som var f. 1803 i Brasøy). Da Gjertrue Marie og Jacob Johan giftet seg i Alstahaug kirke i 1841 var en min morfars aner en av forloverne, Ingebrigt Sivertsen Husvær. Den andre forloveren var overnevnte Karen Johanna Olsdatters første manns sønn Knud Mattias Hansen Brasøy.Så tilbake til din Petter Christian Christensen. (F. omkr. 1765 +/- i Rana prestegjeld). Du vil finne han i 1801 tellingen som jordløs innerst, 35 år gammel i Nordsandvær. Nordsandvær var inntil 1862 matr. gård nr. 52 i Tjøtta sogn. Etter den tid gård nr. 1 i Herøy sogn. Hans første hustru var Martha Kirstina Hansdatter.I 1813 oppheldt han seg på Ømnøy, som da låg i Tjøtta sogn. I dag i Vega. For 1 august 1813 vart 'uegte' Lars Christian døpt i Tjøtta kirke. Foreldrene var Petter Christensen Omnøe og Chersten Hansd. Samtidig vart dei 'Enkem. Petter Christensen Omnøen og pigen Kiersten Hansd.' 'indforent til egteskab' (avtale om ekteskap).'Samboerparet' flytter så til Burøy ved Vega i 1814 da et av dei 2 gårdsbrukene der vart ledig. Burøy ligger ca. 2 km. nord for Nes på Vega. Jeg har funnet han nevnt der i tidsrommet 1814-1824. I innrulleringsmanntalet for Vegas fjerding for året 1824 er alderen hans oppgitt til 60 år og født i 'Rans præstegiæld'. Hadde da desse sønnene boendes hos seg: Lars 11 år, Erek 7 år og Elias 3 år.Grunnen for at dei slo seg ned på Burøy kan være fleire. En av dei kan være at Petter Chr. Christensen som var fisker rodde under høvedsmannen Niels Guldbrandsen i Skålvær. Den andre brukeren på Burøy, Ole Ingebrigtsen var brorsønn til Niels Guldbrandsen. Kirsten/Chersten Hansdatter vil du finne i 1801 tellingen under Skotsvær, Tjøtta. Hvor hun er n. som fosterdatter til Giert Nielsen og Marith Joensdatter. Giert Nielsen hadde i 1801 2 fosterbarn. Foruten Kirsti (som der står), hadde han Joen Michelsen. Jeg nevner han fordi 'din' Giertrue Marie Pettersdatter oppheldt seg nettopp hos han (dvs. Joen Michelsen Skotsvær) da ho vart konfirmert i 1834.Denne Joen Michelsen Skotsvær fikk senere en ublid skjebne da han omkom på sjøen, på vei heim igjen fra Vefsen den 2 mai 1842, 59 år gammel.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Ojsann, her var det veldig mye interessant! Og mye å gripe tak i.Jeg må bare kaste ut et spørsmål: Det gjelder din mormors ane Nils Andreas Olsen, han skulle ikke være den som er gift med Olava Eriksdatter, Hellesvik? Det er jo ikke noe uvanlig navn han har, men jeg har altså en på kartet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Min Nils Andreas Olsen, var f. 1803 i Brasøy. (Foreldrene: Ole Daniel Jacobsen, f. 1769 i Brasøy og Ingeborg Eriksdatter, f. 1774 på Svinøy i Herøy. Ho vart som enke oppattgift med drengen sin, Jens Sivertsen, f. 1794 på Uglefoten, Dønna).Nils Andreas Olsen giftet seg 1. gang i 1829 med enken etter sin slektning Jens Elias Danielsen i Husvær, Ane Maria Nielsdatter, f. 1799.På sine eldre dager (1872) vart han gift for andre gang med Elise Christine Olsdatter, f. 1844 i Nordsandvær.Din Petter Christian Christensen var ikke den eneste 'ranaværingen' i Sandværet (her: Nordsandvær) i 1801. Niels Pedersen som var en av oppsitterne, var fra gården Leirskaret i Rana. Han bosatte seg i Nordsandvær i 1786. Kanskje var der en forbindelse mellom dei to?Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.