Gå til innhold
Arkivverket

[#52102] Skoskattelisten 1711 for Sem i Vestfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar noen lest i skoskattelisten 1711 for Sem? Lurer på hvor detaljert den er. Er alle nevnt med navn og alder?Har en ane fra Sem som jeg ikke vet hvor kom fra. Hun het Karen Knutsdatter og bodde på gården Smedsrud i Sem da hun giftet seg i 1726. Bygdeboken mener hun ikke er datter av den Knut som bodde der da. Boken nevner også at hun ikke står i skoskattelisten fra 1711 på gården Smedsrød så jeg tenkte jeg kunne lete på de andre gårdene i listen.Hadde vært fint å vite hvor stor sannsynlighet det vil være å finne henne der. Regner med at jeg må på et arkiv for å se i den.På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har bladd i den, og hvis jeg nå ikke blander med ei annen skatteliste fra samme tid, var den veldig detaljert - nesten som ei folketelling. Sem skiller seg ut i så måte, for skattelista for Stokke, som jeg har skrevet av, har bare navn på oppsitterne.Arkivreferansen er:Riksarkivet, Rentekammeret inntil 1814, reviderte regnskaper, fogderegnskap, eske 1876, Jarlsberg 1711 - hvitt omslag merket 'Vedlegg 4, Ekstraskatter etter forordning 21.02.1711'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KristianTusen takk for svar. Og med referanse til hvor den finnes også, kjempeflott.Da skal jeg ta meg en tur til Oslo og arkivet.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.