Gå til innhold
Arkivverket

[#52107] Söker information om min morfar som föddes i Norge


Gjest Jonas Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Johansson

Hej Söker information om min morfar som föddes i Kristiania Norge 19120711 hans namn var Henry Evald Lindqvist hur hitta jag mer information om honom tackar för hjälpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Jonas,Har du flere opplysninger om din morfar? Fikk han dette navnet ved dåp i Kristiania i 1912? Het hans biologiske far Lindqvist til etternavn?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Johansson

Hej tackar för hjälpen jag vet inte om han fick detta namn vid dop i kristiania jag vet bara att han är född där hans far hette Lindqvist i efternamn det är möjligt att handöptes senare i Sverige vet ej kan du hjälpa mig att få fram mer information vore jag tacksam jag har svårt att söka i Norgetackar hademvhjonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Johansson

Hej Arnfrid tackar så jätte mycket nu vet jag namnet på min morfars far morfars mammma stämmer Selma Eufemia dom måste ha bott i Norge när morfar föddesgår det att få fram deras födelse datum ?eller får jag söka på det i Sverige ? tackar så mycket igen mvhJ Johansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bodde foreldrene i Norge under 1900-tellingen? Eller kom de til Norge etter 1900? Vet du om Henry Evald hadde søsken, og når de var fødd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jonas johansson

Vet inte om föräldrarna bodde där innan 1900 talet tror att man flyttade dit efter 1900 henry evald hadde nog inga syskon inte vad jag vet i alla fall mvhjonas johansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg du må søke etter foreldrene i svenske tellinger. Hvis ingen har tilgang til 1912-telling for Christiania (var der telling?), da?Vet du hvor i Sverige foreldrene kan ha kommet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!I Rikshospitalets ministerialbok gis det noen flere opplysninger enn det som kommer frem i dåpsprotokollen: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0014 (1909-1912), Fødte og døpte 1912, side 342. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1847&idx_id=1847&uid=ny&idx_side=-352>LenkeHausmanns gate tilhørte Jacob menighet, og i ministerialboken herfra finner du foreldrene innført blant viede dissentere. Dessverre er det ikke så mange opplysninger som gis her. Går du til byfogdens egen protokoll over borgerlig gift finner du sikkert mye mer, men da må du til Statsarkivet i Oslo/gjøre en henvendelse dit. Siden du har datoen, vil jeg tro de gjør et oppslag for deg Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. F 0010 (1908-1922), Viede dissentere 1912, side 145. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

I Sveriges befolkning 1890 finner jeg en kandidat til Henry Evalds far. Navnelikheten er jo ikke noe avgjørende bevis i seg selv, men jeg vil tro dette er et spor du kan følge videre for å få en bekreftelse i andre kilder:Annedal N:o 106 Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)Lindqvist, Johan August, Skomakare, f. 1864 i Idala (Hallands län, Halland). Gift man, far i familjen.Christiansdotter, Johanna Christina, f. 1867 i Idala (Hallands län, Halland). Gift kvinna, mor i familjen.(Barn) Conrad Viktor Julius, f. 1888 i Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Pojke, barn i familjen.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Johansson

Hej Marius Menar du att Fadern inte vad med vid dopet = födelsen av Henry evald utan han var redan i USA ?Conrad viktor julius var enda barnet till Christina och Johan agust ? i Göteborg ?mvhjonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lindqvist, Conrad Viktor Julius Manf. 15/10 1888 i Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 8/11 1905 från Annedal 104, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 6248Emibas emigrationsakt: Göteborgs Haga O 1905 059Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Göteborg Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hans foreldre er Johan August Lindqvist f 1864 i Idala Halland. Bor i 1890 i Annedal No 106 i Haga Gøteborg, med sin kone. Johanna Christina f 1867 i Idala. Conrad er født i Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I de kommunale folketellingene for Oslo, ved Oslo byarkiv, vil du trolig finne ut hvilken adresse foreldrene hadde før de flyttet til Hausmannsgate 18 III (og ved å følge sporet; hvor de bodde før de kom til Oslo), og når de kom dit.Ring +47 23 46 03 50, og spør om en arkivar kan ta seg tid til å slå opp i 1911- eller 1912-tellingen for deg, siden du holder til i Sverige. Arkivet har for øvrig følgende nettadresse:www.byarkivet.oslo.kommune.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jonas johansson

Hej alla tackar så mycket för hjälpen det verkar ju konstigt att han utvandrade 1905 och fick barn 1912 han måste ju då återvänt och sedan åkt tilbaka till USA igen ?tackar för all hjälpj johansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Kanskje 'F: Amerika' ikke betyr 'Far: Amerika', slik jeg trodde, men 'Fast: Amerika'? At faren var tilbake i Norden en tur, og at han og konen bare midlertidig bodde i Hausmanns gate 18? Noen som har erfaringer/synspunkter?Det var ikke så uvanlig at man reiste over dammen noen ganger. At f.eks. en mann har reist over for en tid, kommet tilbake og giftet seg, og at han og konen så har reist over igjen for en tid eller for godt, har jeg sett flere ganger i min slektsforskning.Det står såvidt jeg kan forstå et minustegn foran gateadressen?Men hva er dette med Gnosjö församling i Jönköpings län som står rett under, eller hører dette kanskje ikke til her i det hele tatt?Det beste du kan gjøre nå, er nok å følge opp de to tipsene du har fått angående byfogdens protokoller over borgerlig viede (her pleier blant annet eksakt fødested og begge foreldre på de som gifter seg oppgis, så du kan få bekrefetet 100% personen Hanna og jeg fant i Göteborg, samt også få vite noe mer om Selma Eufemia, om du da ikke alt vet det) og folketellinger for Kristiania 1911 og 1912.Du burde også, om du ikke alt har gjort det, begynne å nøste i den svenske enden. Jeg ser jo at din morfar er å finne i Sveriges Dödbok. Om du får tak i en personakt på ham, vil du vel også se de ulike flyttingene, og kunne følge ham bakover i tid til en innreise i Sverige; enten den nå var fra Norge eller et helt annet sted?Det er ingen flere barn i familien jeg fant per tellingstidspinktet i 1890, men hva som senere skjedde kan jeg ikke uttale meg om. På Landsarkivet i Göteborg har de på film alfabetisk sorterte personkort over alle som har oppholdt seg i byen. Jeg er i farten ikke helt sikker på når disse begynner, men de går i hvert fall langt fremover mot midten av 1900-tallet. Her kan det kanskje også være noe å hente for deg?Lykke til!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.