Gå til innhold
Arkivverket

[#52108] Fire menn fra Romsdal ? til Verran Nord-Trøndelag ca 1670-1680


Gjest Ivar Jørgen Amdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Jørgen Amdal

I følge muntlige overlevering kom 3 brødre: Ole f. ca 1651, Rasmus f. ca 1653 og Haagen Andersen f. ca 1655 fra Stenløs i Romsdal til Verran omkring 1680, Dette var flittige menn, bl.a. var Ole sagmester. En annen sagmester Ellef Ellingsen f. ca 1638 kom til Verran trulig ca 1675 også fra Romsdal. Haagen og Ellef har stor etterslekt i Nord-Trøndelag. Er meget takknemlig for nærmere opplysninger om disse personene.Mvh, Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Ivar JørgenMulig du allerede har disse opplysningene.I ekstraskatten for 1711 (kommer ut på nett om ikke alt for lenge), står Rasmus Stafren oppført med kone og 6 barn. Haachen Bolmset står oppført med kone og 2 barn. Under gården Wiigen står det oppført en husmann 'og kone sampt kone', mulig at husmannen er Ole. Som husmann under Woldset finnes det en Ellef med kone og 3 barn. Sånn ved første øyekast finner jeg ikke skifter etter noen av disse mennene - det mangler dessverre skifteopplysninger for Inderøy Sorenskriveri i perioden 1724-1733.I skiftet etter enka Anne Olsdatter Stafren datert 15. april 1734 står det at hun etterlot seg barna: Sønnen Ole Rasmussen gift og boende på Stafren, Ole Rasmussen soldat 30 år gammel og tjener hos sin broder, Simen Rasmussen soldat - også tjener hos sin eldste bror, Haagen Rasmussen soldat 26 år gammel, Joen Rasmussen 21 år gammel, Berit Rasmusdatter gift med Peder Jacobsen Molden i Inderøy prestegjeld, Anne Rasmusdatter gift med Tørris Michelsen Sahlberg i Inderøy prestegjeld.Jeg finner også et skifte etter en Sifuer Ellevsen Tuen datert 13. september 1707. Han etterlot seg kona Beritte Olsdatter og deres felles barn Anne som døde etter faderen kun 20 dager gammel og Karen Sifuersdatter i det fjerde året. På den umyndiges vegne var tilstede hennes farbror Peder Ellevsen Lien i Verran. Dette er nok sannsynligvis sønn(er) av Ellev Ellingsen Lien.I skiftet etter Ingeborg Haagensdatter Sand datert 26. mars 1751 står det at hun etterlot seg mannen Peder Kieldsen Sand og deres felles barn: Joen Pedersen myndig og nærværende, Kield Pedersen fraværende i kongens tjeneste i Christiania, Haagen Pedersen 21 år gammel, Rasmus Pedersen 18 år og Ragnhild Pedersdatter ugift 24 år gammel. Formynder for sønnen Haagen ble morbror Erik Haagensen Bolmset, for datteren Ragnhild morbror Anders Haagensen Folstad.I skiftet etter Peder Jacobsen Molden datert 28. september 1742 står det at han etterlot seg kona Berethe Rasmusdatter og deres felles barn: Rasmus Pedersen 16 år, Lars Pedersen 9 år, Thore Pedersdatter 20 år, Anne Pedersdatter 19 år, Ragnild Pedsredatter 17 år, Kirsti Pedersdatter 6 år, Berethe Pedersdatter 4 år og Eli Pedersdatter 1 1/2 år gammel. Som formynder for begge sønnene nærværende Peder Woldset. For døttrene Thore, Kirsti og Eli ble Ingebrigt Wennes. Og for døttrene Anne, Ragnild og Berethe ble Ole Stavren. Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei Mette ! Tusen takk for utfyllende opplysninger. Jeg er imponert over de mange og omfattende svar du har gitt i dette forumet. Likedan er avskriftene som du har gjort av div. arkivmateriale og lagt på Digitalpensjonatet, vært til meget stor hjelp for meg og sikkert mange andre som gransker i Verrran-området. Tusen takk !Det ville være veldig flint om det er noen som gransker slekt i Bolsøyområdet som kunne ha dratt kjensel på noen av de personene som jeg etterlyser, og latt meg fått et hint om hvor jeg kan grave videre.Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Stenløs er i Kleive sokn i Bolsøy prestegjeld. I 1948 skrev Jørgen Olafsen Holm gardshistoria for Bolsøy prestegjeld. Selvsagt er det tynt med person opplysninger i denne boka mot det er i dagens gards- og slektshistorier. Men boka er ei god hjelp på vei sammen med andre kilder. Romsdal Sogelag har nå lagt ut denne boka, b. 2 på nettet. http://www.romsdal-sogelag.noMed hilsen Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Takk for tipset Randi Ingunn om at Bolsøyboka er utlagt på nettet. Kjenner godt til boka i andre forbindelser og har gremmet meg over de mangelfulle personopplysninger. Når det gjelder mitt ”problem” denne gangen, er det interessante opplysninger under gården Steinløs når det gjelder Ellef Ellingsen. Navnet stemmer, at Ellef var en aktiv og markert person også. Siste gang Ellef er kjent i kildene for Bolsøyboka er 1669. Dette stemmer godt med at han skulle komme til Verran ca 1675. Det eneste så langt som ikke stemmer, er alderen. I følge Bolsøyboka (kilde: prestens manntall 1665 er Ellef da 48 år) dvs født ca 1617. Ellef døde i Verran ca 1718. I 1701-tellinga er han 64 år dvs født ca 1635. Men vi vet at aldersopplysningene var usikre. Er det noen som har andre opplysninger om Ellef som kan belyse dette, eller er jeg på villspor ? Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.