Gå til innhold
Arkivverket

[#52113] Søren Christian Samuelsen Schey


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Jeg leter etter forfedrene til Søren Christian Samuelsen Schey. I flg giftermål er han fra Skei i Sunnfjord. Etter å lett etter Skei i bygdebøkene for Jølster, Førde og Naustdal, finner jeg ikke ut noe mer. Han gifter seg i Bergen 1.5.1808 med Karen Dorothea Brynnildsen og får flere barn der. Gifter seg på nytt i 1823 med Oline. Han døde 6.7.1830 i Bergen. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor han kom fra og hvem foreldrene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Synes det ser ut som at han er fra 'Førde i Sunnfjord' når han gifter seg i 1823? Kan dette være faren hans som dør 25.08 1799 53 år gml.Samuel Andersen Schey :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vibeke L Hansen

Har prøvd å lete i bygdebøkene for Førde og Naustdal, men finner ingen Samuel Zachariassen der. I soga om Jølst har jeg heller ikke funnet noe. Jeg synes det er litt vanskelig å tyde hvor han kommer fra i vielsen. Vil bare forsikre meg om at jeg leter på rett gård (Skei?). Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest bare det står 'födt' i Sunnfjord, så det kan jo og være Jölster. Der en er Zacharias på Schej som har passe alder i 1801 til å ha fått en sönn i 1779/80: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Jeg var helt på viddene med den mannen, det var jo Samuel faren het og far hans igjen Zacharias. Men det er likevel en idé å sjekke Jölster tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Jeg har gjort det, men dessverre ikke med noe hell. Jeg har sjekket for det meste gårdene Skei, siden han kaller seg Schey i vielsen. Det kan jo være en annen gård...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han kan jo komme fra en annen gård, det er sant. Det skjer jo ofte at de bare skriver gårdsnavnet der de sist oppholdt seg.Fant en Samel (ikke langt fra Samuel) Zachariassen f. 1712 på Steinhovden (Svanö) på FS, kanskje en idé å sjekke han selv om han er litt gammel i 1779 (dersom han da var i livet!): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Det skal jeg gjøre. Finnes det en gård i Gloppen som heter Skei? En tanke bare, Gloppen er i Nordfjord, Søren var fra Sunnfjord... Skal uansett sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved landsomfattende söking (1800 og 1865) er det gvrder med navnet schei, scheid, schjei, skei, skeid, schej, schey mange steder, men bare Jölster og Förde i S&F. I 1900, finner vi det og i Naustdal, men det var vel under Förde i 1800 og 1865. De samme gårdsnavna finner vi i 1701 for Förde og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Dette var interessant. Jeg antar også at det er han som er i 1801-tellingen på Horstad, men det gir jo ikke mer opplysninger om hvor han kommer fra. Skal sjekke dette opp den andre opplysningen! Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.