Gå til innhold
Arkivverket

[#52122] hjælp tekst i kirkebog nannestad


Gjest henning halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest henning halvorsen

Jeg har fundet i ministerialbok nannestad år (1791-1814)side 47 (31 maj?) en død halvor nielsen, men kan ikke tyde hvad der ellers står. men han skulle være 29år i år 1787, og soldat i Ålborg . ej heller hvor han er født. men jeg tror det er ham.på forhånd tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Halvor Nielsen syndre-Børche, 39 år gammel, begravet 21. mai (ikke 31.) Det står ikke noe mer om ham eller hvor han kommer fra. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Halvorsen

Efter de 39 år gammel, står der så 2 uægte børn på linien under? Kan heller ikke læse teksten på sidste linie under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei.På linjene under står:Linje 1. - Dom: LogateLinje 2. - Jeg ved hoved=Kirken og Hr. Ullitz ved HolterDette har vel ikke noe med Halvor Nielsen å gjøre tror jeg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Halvorsen

Hej Thorbjørn. Tak for din info.Men jeg tror at linie 2 har noget med Halvor Nilsen at gøre. Det kunne være Kirkens navn og præstens navn. Linie 1. Hvad betyder Dom Logate?Findes der nogle steder hvor man kan finde militærruller omkring år 1787?,og folketællinger år omkring 1794-1795?Mvh. Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dom. Rogate (ikke Logate) er 5. søndag etter påske. I 1797 falt denne søndagen på 21. mai (ifølge programmet Dage). Anmerkningen på linje 2 skulle da bety at denne søndagen (den dagen Halvor Nielsen ble begravet) tjenestegjorde presten ('jeg') ved hovedkirken, og presten Hr. Ullitz ved Holter. Linje 2 har altså i og for seg ikke noe med Halvor Nielsen å gjøre. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Dom Rogate er 5. søndag etter påske, som ganske riktig var 21. mai i år 1797. (Krøllen er en gotisk R, ikke L.) Linje 2 må vel bare si at den ene presten ('jeg')forrettet ved hovedkirken og den andre ved en annekskirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Halvorsen

Hej igen Else B.Rugstad. Nu er jeg helt med, og har fået de oplysninger som jeg har brug for i denne omgang. Tak skal du have. Mvh. Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.