Gå til innhold
Arkivverket

[#52126] Nanset nedre oppslag i Hedrum bygdebok


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Jeg ser av FT 1865 for Hedrum at Peter Berg bor på Nedre Nanset med sin søster Anne Johanne Steen f. Berg og hennes datter Dina Steen. Jeg er veldig på jakt etter hvor det ble av Dinas bror skipper Otter Steen, født i Larvik 17 januar 1831 Lenke. Otter Steen er 'uekte far' til min oldefar, og spørsmålet er hvor han ble av etter at den uekte sønnen ble født i 1858. Peter Berg døde i 1870-årene som ugift.Er det noen med tilgang til bygdeboken for Hedrum som kunne hatt mulighet til å kikke etter om denne Steen-familien er nevnt i forbindelse med Nanset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Jeg vet ikke hvor Otter Sten havnet, men prøv å lete på Langestrand i Larvik. I 'Larviks historie' står det at skipsfører Steen startet søndagsskolearbeidet på Langestrand. Det var etter 1870 årene.På Langestrand kirkegård står et gravmonument over Otters besteforeldre og foreldre. Bestefaren var: Josef Ottersen Steen og faren var Otter Daniel Steen. Jeg var innom kirkegården en snartur da jeg så spørsmålet ditt. Da sjekket jeg bare om det kunne være din Otter Steen gravstedet gjaldt.'Larvik historie' nevner Otter Daniel Steen mange ganger. Han var en kjent borger i Larvik. Steen-familien er ikke nevnt i bygdeboken på Nedre Nanset.Jeg kan ta en tur innom kirkegården igjen og skrive av opplysningene fra gravmonumentet. (Bor like ved.)Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk skal du ha! 'Problemet' mitt er at det er så mange Steen'er som heter Otto, Otter, Hans og Daniel i ulike kombinasjoner at det er temmelig forvirrende... Det er for eksempel tre fettere som alle heter Otter Daniel Steen: en var sønn av Otter Ottersen Steen, en av Joseph Ottersen Steen og den tredje av Hans Ottersen Steen, og de var født i hhv 1799, 1799 og 1816. Det er Otter Ottersen sin sønn som er far til min Otter Steen. Forvirrende? Ja, jeg vet det. Og alle var enten kjøpmenn eller skippere :-)Hadde det ikke vært for at kirkebøkene nevner både mor og far ved både giftermål og fødsler ville det vært helt umulig å finne ut av.Hvis du finner en gravstein med Otter Steen f. 1831 på, da er jo saken grei, men jeg har nå sett gjennom både Langestrand og Larvik kirkebøkene fram til 1900, og jeg finner ham ikke der. Leter videre...Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Slekten Steen i Larvidistriktet tror jeg starter med: 1)Tor(Thore) Sigfridssøn fca. 1660 og hammemester v/Fritzøe verk. 2)sønnen Daniel Torssøn (ca.1687-1759)mester v/Hagnes etter sin svigerfar, gm. Margreta Ottersdt. (ca.1686-1765) og de fikk minst 8 barn: Tor ca.1714, Otter ca.1727, Anders ca.1730, Dorte, Anne Margrete, Mari(Maren), Kari og Ellen.Otter Danielsen 1727-1793 1.gm. Helene Sophia Justdt.(1733-1759), 2.gm. Anne Bertelsdt.+1803. Otter fikk 3 barn i 1.ekteskap: Just, Daniel, Margreta. Han fikk 8 barn i 2.ekteskap: Bertel O.Steen 1760, og han fikk en sønn Otto Anton Steen i 1805 og som flyttet til Sandefjord., Joseph O.Steen, Otter O.Steen ca. 1774 og gm. Grethe Halvorsdt. og bodde i Stavern, Hans O.Steen ca.1779, Anne Malene O.Steen, Maren O.Steen, Inger O.Steen og Helene Sophia O.Steen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk skal du ha for opplysningene!Jeg har klart å legge puslespillet fra Otter Danielsen, hammersmedmester ved Hagnes Hammer, Fritzøe Verk. Faren hans og farfaren har jeg hatt indikasjoner på, men ikke mulighet til å sjekke kirkebøkene selv. Fint å få bekreftet at Otter Danielsen fikk minst 11 barn - jeg syntes selv det var litt utrolig og trodde jeg hadde blandet sammen flere personer (barna er jo født over et tidsrom på 30 år). Faktisk tror jeg han fikk 3 til i første ekteskap, hvorav to jenter som ikke levde opp. En Jens Ottersen Steen er nevnt i Larvik Skifteregister ved farens død Lenke. En person jeg har sett nevner Margareta Ottersdatter, gm Daniel Torssøn, som stammor til Steen-slekten. Hvorfor kobles det spesielt til henne som 'stammor'? Kan du fortelle meg noe om hvor Steen-navnet kommer fra? Jeg har tenkt at det kunne ha noe med 'Stenene'/'steinane' i Larvik å gjøre?Takk for all interesse og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har rota litt rundt i papirer. De første som tok etternavnet Steen skal visstnok ha vært barna til Otter Danielsen. Det er ikke funnet at Otter selv brukte det etternavnet.Margreta Ottersdatter var datter av Otter Olsen som var hammermester ved Hagenes verk 1712-1730. Otter Olsen hadde 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

TAkk skal du ha, Gunn, det er kona til Otter Danielsen som er arvelater. Det er fint med slike skifter, for her er alle nevnt og med slektskapsbånd :-) Peter Berg på Nanset, som døde barnløs, etterlater seg desverre ingen papirer om hvem som arvet ham, i følge Statsarkivet i Kongsberg.Berit; virkelig en smed-familie dette... Er ikke området Steinane det naturlige sted å bo hvis man har vært smed ved verket i tre generasjoner? Men når noen begynte å flytte på seg (til sandefjord, Stavern, Flekkefjord, til sjøs) så tok de navnet til plassen de kom fra; Steen? Takk for opplysningene om Margrete også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, navnet Sten kunne jo også komme fra den gamle masovnmester, Sten Henning, men det var bare en helt løs teori.( Her er jeg vel på vilde veier)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, jeg har sett den innførselen, og satt tidligere og grunnet en stund over om det var en sammenheng her til noen av 'mine'. Men Steen er vel fornavnet? Mannen over heter jo Jacob Hoffsmed. Og den sønnen som står under er kanskje Sten Masmester sin sønn, og han heter Ove Lange og ikke noe som har noe med Steen å gjøre.Sten Masmester var født rundt 1600, mens de som tok etternavnet Steen gjorde det 150 år senere. Jeg tror nok jeg holder en knapp på min teori en stund til.Ellers i området er det jo gårder som Steinsholdt og Ousteen i Brunla len, men jeg har ikke funnet noen forbindelse til Steen familien fra noen av disse gårdene. Så kunne man jo tenke seg at det skulle kunne finnes en gård som het bare Sten/Stein, som en hovedgård i samme område, men jeg finner ikke noen holdepunkter for noen sånn teori hos Rygh ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

:-) Innleggene passerte hverandre... Til (11): Ja han har jeg også notert meg tidligere, og har tenkt at jeg må undersøke det nærmere. Joseph er et navn som går igjen blant mine Steen, men ikke Henrich. Siden han her også er hammersmed, så kan det også være en bekreftelse på min teori; at det har noe med stedet han bodde på å gjøre? Han jobbet vel ved verket og bodde i nærheten, kanskje? Men dette blir bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I boka 'Norsk stedsfortegnelse' står nevnt et bruk/småbruk i Hedrum som kalles STEIN. Dette hadde i 1972 postadresse Larvik, så det må ha ligget ganske nære byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror ikke smedene bodde i Steinane. De bodde nok stort sett på Langestrand eller på Fritsøbakken.1666-manntallet som det er lenket til i innlegg 10 er dessverre bare kaos i den digitaliserte versjonen. Ove Lange var ikke sønn Sten masmester, men tilhørte adelsfamilien Lange, som eide Fritsø.Hvis en undersøker originalen, så er Sten masmester, eller Sten Henning, oppført med følgende sønner: Nikolas (31 år i 1665), Peder (23 år i 1665), Sten (18 år i 1665) og Nils (11 år i 1666).Jeg kan ikke i farten se at Steen-familien nedstammet fra Sten Henning, så jeg tviler på at navnet har med ham å gjøre.Jeg tror det må undersøkes nærmere når, hvor og hvem som brukte navnet først. Jeg ser ikke bort fra at navnet kan ha kommet inn i familien via kvinneledd, da det ikke var helt uvanlig å ta opp slektsnavn fra morfars eller mormors familie.Jeg ser ikke helt bort fra at navnet kan ha noe med smeden Josef Henriksen Steen, nevnt i skiftet i innlegg 11, å gjøre. Berit skriver i innlegg 7 at de første til å bruke navnet visstnok var Otter Danielsens barn, men at Otter ikke selv brukte navnet. Otter Danielsen (f. ca. 1727) var så vidt jeg vet far til bl.a. Bertel Ottersen Steen (28/9-1760 - 15/6-1830) og JOSEF Ottersen Steen (1771-1831). Jeg har ikke notert navnet på deres mor, men kan Steen-navnet ha kommet inn med henne? Otter Danielsen var først gift med Helene Sofia Justsdatter (ca. 1733-1759) og hadde fem barn med henne, men jeg kan ikke se at Steen-navnet er brukt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nja, ifølge denne nettsida (http://home.no.net/ingernet/genealogy/gp2900.php) var mor til Bertel og Josef ei viss Anne Sofie Bertelsdatter, datter av Bertel Dadvidsen Rabe og Helvig Elisabeth Cortsdatter Scharnholt.Dermed er det ikke noen umiddelbar link til Josef Henriksen Steen, men jeg synes kombinasjonen av Josef og Steen var interessant likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til Arnstein: Det var jo interessant!? Det er ingen steder i nåværende Larvik kommune som betegnes som Stein i følge kartsøket på www.statkart.no - norgesglasset.Til Kristian: Som jeg nevnte ble Otter Danielsens mor, Margareta Ottersdatter, nevnt av noen (finner ikke tilbake til hvem) som Steen-slektens stammor, så hvis mamma-sporet kan være noe å forfølge kan det kanskje være gjennom henne? Jeg er enig i at Josef-linken kan være av betydning, men det er litt pussig at 'Henrich' ikke også dukker opp senere i familien. Navnene Otto og Otter kommer jo fra Margaretas familie.Finnes det kilder hvor man kan finne ut mer om Josef Henriksen Steen - han var vel født før 1700 og kirkebøkene er dermed ikke tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette Stein nær Larvik har jeg aldri hørt om. Nå skal jeg absolutt ikke påberope meg å være allviter selv om jeg er fra Hedrum, men noe gammelt gårds- eller bruksnavn er det i alle fall ikke. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at en husmannsplass kan ha hett Stein.Men jeg lurer på om ikke dette Stein kan være identisk med br.nr. 80-81 under Hovland, som i 1950 var eid av AS Norsk Granitteksport. Når bedriften i tillegg eide br.nr. 79, kalt Labrador, er det klart at dette er navn som er påsatt i moderne tid og med bakgrunn i eierbedriftens virksomhet (labrador er en spesiell type granitt). Jfr matrikkelutkastet 1950: LenkeNår Margrete Ottersdatter regnes som stammor, er vel det rett og slett fordi man ikke kjenner navnet på verken hennes mor eller svigermor. Hun er rett og slett det eldste kjente kvinnelige medlemmet av denne smedslekta, men behøver ikke ha noe med navnet Steen å gjøre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hmm... Her er en innførsel over arbeidere ved verket i 1701 Lenke.Her bor Tore Sigfredsen (stamfar) i et Strandhus med sine sønner Tord og Daniel (far til Otter Danielsen). Litt lenger ned på listen finnes det en som heter Joseph Henrichsen, 25 år og arbeider. I alder kan det være den samme joseph Hendricksen Steen som nevnes i skiftet i Gunn Huglens innlegg (11), selvom han der står som hammersmed.Men hvor Steen-navnet kommer fra når de bor på Fritzøe-bakken, det skjønner jeg ikke ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg mener å huske at jeg en gang har hørt at like ved siden av Langestrand kirke er det et område som heter Sten eller noe lignende. Kanskje kommer det av at det var noe med at det lå noen steiner eller steinete område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ovenfor Langestrand ligger Høysteinane. Steiner etter istida. En av steinene heter kortsteinen eller pokersteinen. I dag er det naturpark der. I slutten av 1800-årene oppnådde Langestrands Nyttige selskap å få knesatt at Høysteinane skulle være friområde for hele befolkningen på Langestrand. Ser ut til at Høysteinane før det var en fyllplass.Så finnes også Steingata i Larvik. Den går mellom Storgata og Jegersborgsgate, og jeg mener det er en bratt og smal gammel gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, om ikke familien da kan ha bodd på Stens-nes, ellers Steinsnes, navn på strandstedet på Østre Halsen Tjølling? Rett ved Lågens munning. Her var i gamle dager god forbindelse mellom mellom vestre Halsen og østre Halsen , med fergemann. Kort vei til byen på det viset.I min barndom rodde fegemannen over senere ble det motorisert ferdsel. Avstanden er så kort at folk bare ropte etter fergemannen på andre siden av Lågen når de trengte skyss. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå arbeidet jo disse folkene enten på Fritzøe gamle verk eller Hagenes, så Østre Halsen passer vel ikke helt inn da det jo ligger på den andre siden av Larvik. Disse hørte vel til de såkalte 'sotingene' på Langestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel Otter som kalles Ottesen i denne kilden ved dåp? LenkeEn navnebror gifter seg i Hedrum 30 sep 1867, men det er kan hende ikke den samme som skipperen. Finner ingen Otter Steen i 1865-tellingen , men han kan muligens være ute på sjøen?Når det gjelder Ø-Halsen var det mange som hadde arbeid i Larvik og bodde i både Tjølling og Hedrum. Min morfar var 'sotning' fra Langestrand og bodde på Ø.Halsen. Han arbeidet i byen i mange år. (Særlig en skipper kunne lett dra sjøveien.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte i farten lenke til den Otter Ottesen som giftet seg i Hedrum 1867, men det er vel heller tvilsomt om det er samme mannen som kalles Steen? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.