Gå til innhold
Arkivverket

[#52126] Nanset nedre oppslag i Hedrum bygdebok


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Nei, den Otter Ottesen som gifter seg i Hedrum, innlegg 25, kan du se bort fra. Han er ikke født i Larvik, og oppgitt alder 22 ved vielsen.( Nr. 15) Lenke Kan hende 1875 -telling vil si noe om han bor i området? Finnes vel i papirkopi på Larvik Bibliotek? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har tenkt litt på stammoren til slekta Steen. At Margrete Ottersdt. står oppført som stammor til slekten Steen kan kanskje være fordi hun rett og slett er den eldste kvinnen man har navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det er det. Det er oldefaren min. Vi har liksom ikke helt visst hvor han 'kom fra' før nå når alle kirkebøkene er lagt ut på nettet. Jeg har i mange år tenkt at jeg måtte dra på statsarkivbesøk for å finne ut hvem som var de biologiske foreldrene.Fødselen finner vi her, øverst [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1251&idx_id=1251&uid=ny&idx_side=-46>Lenke. Der er faren oppført som Otter Steen og moren som Henriette Johannesdatter. Fordi det står 'paa Nanset' om faren fikk jeg koblet ham til de Steen'ene som bor på Nanset i FT 1865.Moren er det verre med, men jeg tror det er henne: Lenke, og at det er hun som er tjenestetyende i Prindsensgate 3b i Oslo i FT 1865, da under navnet Henriette Dahl, her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Opplysningene har jeg fra: 'Slekten Steen, samlet og utgitt av av Bertel O. Steen i mars 1941. Optegnelsene er basert på privat materiale, meddelelser fra medlemmer av slekten og de oplysninger om slekten som er samlet i Lorens Berg's bok om Hedrum.'Der det finnes kirkebøker har jeg sjekket mot dem, men som kjent så er det dårlig med eldre kirkebøker i Larviksdistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra kirkebøkene: Daniel Torssøn ca. 1687 - bgr.3/8 1765 Hedrum, 79 år. Gift med Margreta Ottersdt. fca.1686 - bgr. 3/8 1765 Hedrum 79 år.Otter Danielsen ca.1727 - bgr.24/8 1793 Larvik 67 år. 1.gm. Helene Sophia Justdt. fca.1733 -bgr. 24/3 1759 Hedrum 26 år. 2.gm. Anne Bertelsdt. død 13/5 bgr.21/5 1803 Larvik 64 år.Flere av slekten arbeidet på Hagenes Verk i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Flott! Og Tor (eller er det Tord/Thore) Sigfridssøn?Har du sett noe på boken om Fritzøe Verk som kom ...var det i fjor? Lenke Den ser interessant ut og jeg lurer på om det står noe om hammersmedene ved verket på 1600- og 1700 tallet der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for lenken til skiftet. Arvelater er sønn av Otter Danielsen, ja. Påfallende at de ikke benevnes Steen her. Kan det være fordi de fremdeles bodde der de hadde bodd 'hele tiden'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har boka du nevner, men har ikke lest den ferdig. Den er litt uoversiktlig da det er snakk om vandreruter man kan gå på Langestrand, og så langt har jeg ikke funnet noe særlig om personer fra den eldre tiden. Det handler mest om bygninger og arkitektur. Det er visst også en del feil i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel da moren til Hans Otto Steen døpt på Langestrand i 1834. Se øverst til høyre på siden i kirkeboka. Lesbart i 150% forstørrelse: LenkeHer vel da også forklaring på hvor hun kaller seg Dahl i 1900-tellingen. Dahl-navnet er nevnt her som du ser.Har ikke funnet Hans Otto i 1900-tellingen. Hvor ble han av? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Johannes Danielsen Dahl og Ragne Halvorsdatter fant jeg flere sasken av Henriette: Her en datter Helvig Marie født i Tjølling. LenkeEn sønn Henrik ble døpt 3 jan 1838 på Langestrand.Mulig du har disse opplysningene fra før. I den nye boka om Fritzøeverket fant jeg litt om min slekt. Jeg skal se om jeg finner mer til uka, men jeg har boka i Sverige i vårt hus der. Der har jeg også flere papirer om jernverksslekter. Lykke til med letingen.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du også Helvig Marie Johannesen Dahl døpt. Se nederst høyre side. Familien bor på Halsen i Tjølling før de flytter til Langestrand som du ser. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett etter på DIS-treff, der fant jeg en rekke opplysninger om Steen-slekt i Hedrum og i Larvik.Lisbeth Akerholt , Dis-medlem, har sendt inn grundige oversikter over disse familien.Hun har svært gode kunnskaper om Jernveksslekter.Om du trenger hjelp, kan du jo prøve å kontakte henne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Sten-navnet heller skriver seg fra en gård i Andebu? LenkeSer av flere kilder at Otter Danielsen og Helena Sofia Justsdatter har flere barn nevnt som kalles Steen: Just Ottersønn Steen, f. 1753, Andebu Anne Maria Ottersdatter Steen f. f. 1757 Hedrum og Maren Ottersdatter Steen f. 1759, Hedrum.Alle barna i 2. ekteskap med Anne Sofie Bertelsdatter, Rabe, er nevnt som Ottersen Steen. Familien kan da ha tatt med seg navnet fra denne gården muligens?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk skal du ha Gunn! Jeg har prøvd å lete etter Henriette og familien hennes i IGI flere ganger, men får ikke helt til å snevre inn treff og finne det jeg søker. At hun hadde så mange søsken var flott å få vite! Jeg har begynt å bla meg gjennom kirkeb for Larvik og hadde tenkt å gå videre til hedrum og Tjølling senere. Tusen takk! Det er jo veldig interessant at Henriette plasserte sønnen sin i pleie hos en familie i Tjølling. Kanskje det likevel er en familie-link til pleieforeldrene gjennom henne? Dette var nye spor! :-) Oldefaren min fikk en datter som han kalte Johanne Henriette - kanskje etter sin mor som han ikke vokste opp hos? Det tyder vel på at de hadde kontakt, og at han visste hvem hun var.Fint også med treff i DIS. Mine overfladiske søk der hadde heller ikke ført noe med seg, men det er jo en klar fordel å ta kontakt med folk som har holdt på lenger enn meg her.Jeg har ikke sett at det har vært noen forbindelse mellom slekten og Andebu. Gården (husmannsplassen) sten i Andebu ligger ganske langt fra Larvik, men hvem vet? Takk igjen! Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er flere av Otter Danielsens barn nevnt døpt. Just Otterssøn Steen som nevnes døpt her er oppgitt f. i Kodal ( da nærmer vi oss gard Sten) En mulighet til navn-opprinnelsen , kan være Hvitsten i Kodal. Der vet jeg har smedslekt bodd i sin tid. LenkeLett kilde å lete etter under Hedrum. Her finner du både døpte og gifte, om du er heldig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

I boka ' Langestrand og Fritzøe værk', Ragnar Kristensen 2006 finner du fine bilder fra Kirkegaten 11 som tilhørte Bertel Ottersen Steen og deretter Hans Ottersen Steen. s. 93, med beskrivelse av hus og litt slektsomtale. s. 55 står det litt om J.O. Steen som stiller ny tomt til disposisjon til nytt kirkebygg til Langestrand kirke.Mye artig kulturhistorie, samlet i denne boka.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

JA, den boken har jeg tenkt å skaffe meg. Takk for all hjelp, Gunn. Jeg har akkurat kommet hjem fra en uke i Skottland, og det er jo inspirerende å se alle bygningene fra 1700-tallet med tanke på sitt eget opphav her i Norge. Så det blir spennende å jobbe videre med dette. Takk igjen.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.