Gå til innhold
Arkivverket

[#52133] Thomas Thomesen 1733 - hyldest til kongen - hvem er dette?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant dette sølvstykket på Rosenborg slott i København for to år siden, og lurer på hvem det kan være. Jeg legger inn inskripsjonen i to omganger, slik at den kan bli leselig.Del 1.

bilete3427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det!Jeg mener at sølv-plata er dater 27 aug 1733 Hiis, og dette må da være His ved Arendal. Kongen var ventet til Kragerø fra Arendal en lørdag i August 1733, så det stemmer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og så ser jeg at det fantes ei Hisø sølvgrube ved Arendal, så da var det vel kanskje Thomas Thomesen en som arbeidet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

DA Arendal Krigstyr 1714 og 1715: Lenkenävnes en borger Thomas Thomasen. citat med afbrud for uvedkommende:'Mandtall ouer Arendals og Øster Riisørs samptlige Jndwaanerris Dagskatt for Anno 1714....Borgere.... Thommes Thommeßen, 7, 10½, 39-28½.......Till dette at Supplere, vil effterfölgende, denne forhöyelse tilkomme:J Arendal:..... Thommes Tommesen 1 ½ ß'Så det er nok ham eller en sön med samme navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det, begge to!Da er nok sølvplata plassert hos rette vedkomende - Thomes Thomessen på gården His ved Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Af navnet at dömme, kan han väre af skotsk indvandret slägt.Rimeligtvis kan der väre et skifteprotokol efter ham på närmeste statsarkiv. De er ofte väldigt informative. Foruden personlig ejendom som töj möbler og husgeråd kan der jo også väre varer eller redskaber der viser hans profession. Der plejer väre registre til de fleste protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.