Gå til innhold
Arkivverket

[#52138] Framtidig aksess til skannede kirkebøker og bruk av sidelenker


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

I forbindelse med overføring av et større antall kirkebokavskrifter til Digitalpensjonatet har jeg i lengre tid forsøkt å få svar på et par spørsmål vedr den videre utviklingen av tjenesten for skannede kirkebøker:1) Digitalarkivet tar sikte på å bruke SIDENUMMER registrert ihht Kyrre i baser med avskrevne kirkebøker for å kunne vise lenke til den aktuelle skannede sida, istedenfor fullstendige permanente side/bildelenker som i dag ligger inne i noen få baser. Også for applikasjoner utenfor Digitalarkivet (bla. registreringsprogram) vil det være behov for å vise sider ved å bruke sidetall som nøkkel, istedenfor de permanente side- eller bildelenkene som finnes i dag. Spørsmålet er derfor om det vil bli mulig for applikasjoner på brukeres maskiner å aksessere skannede sider via web basert på Kyrres sidenummer, fortrinnsvis slik at man kan bla i boka slik man nå kan ved bruk av permanent sidelenke? Hvis man først lager en løsning for DA er det vel ikke akkurat noen heksekunst å gjøre denne allment tilgjengelig.2) Sidelenker er å foretrekke framfor bildelenker fordi man, som nevn, etter at sida er vist kan navigere til andre sider i boka eller skalere bildet. Jeg er blitt informert om at de såkalt permanente sidelenkene kanskje ikke vil virke om noen få år. Spørsmålet er om man vil søke å ”holde liv” i sidelenkene i det minste fram til det tidspunkt at Digitalarkivet tar i bruk Kyrres sidenummer. Hvis ikke, bør man vel slutte å kalle lenkene permanente, og advare folk mot å bruke sidelenker for annet enn kortsiktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg kan forsøke å svare deg også her, selvom det blir de samme svarene du har fått før.Når det skal lages koblinger mellom databaser og skannede kirkebøker, vil vi legge lenkene på sidenumrene registrert i databasene. Er sidenumrene registrert i henhold til Kyrre, skal vi klare å få koblingen til korrekt side i den skannede kirkeboken. Når det gjøres ønsker vi selvsagt at det skal være navigeringsmuligheter fra den siden, slik at en kan bla seg fram eller tilbake i kirkeboken.Når vi pr e-post Geir, har diskutert hvorvidt det skal være permanent sidelenke eller billedlenke, er det en diskusjon i forhold til dagens situasjon og for de som ønsker å legge på lenke selv i databasen før den sendes inn. Det vi da sier er at billedlenken kan vi garantere vil være permanent, sidelenken er permanent sålenge vi bruker den applikasjonen vi har nå.Nå planlegger vi et nytt brukergrensesnitt for Digitalarkivet hvor skannet materiale og databaser er bedre integrert. Så vi kan ikke garantere for sidelenkens levetid. Men når vi går over til en ny visning og sidelenken evt. blir inaktiv, vil vi samtidig tilby nettopp kobling mellom databaser og skannede kirkebøker, så da vil det vel ikke være noen krise?'Hjemmesnekrede' koblinger mellom kirkebøker vil da bli erstattet av ny, genererte koblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk Bent!Jeg korrigerer meg selv. Sidelenker kan ansees som like permanente som bildelenker. Men vi ønsker fremdeles at brukere som ønsker å legge inn lenker i databasene, gjør dette rundt sidenummeret i kirkeboken registrert etter KYRRE, men de kan altså velge å bruke permanent sidelenke.Var dette godt nytt Geir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kjempebra, de to siste innlegg var gode nyheter. Takk skal dere ha. Da har jeg fått den løsningen jeg ønsket meg mht hva man gjør på kort sikt. Premien for ”riktig svar” ble oversendt DA i går kveld, i form av en avskrift med permanente sidelenker i xml.Når det gjelder spørsmål 1), som forresten ikke er stilt til Anette tidligere, er det vel andre i Arkivverket som kanskje sitter med svaret?Jeg ser for meg flere framtidige applikasjoner i tillegg til DA som gjør bruk av filer registrert i Kyrre, og som gjør oppslag i skannede kirkebøker via web. Et eksempel som jeg allerede har implementert i mitt registreringsprogram er korrekturlesing mot skannede kirkebøker, der sida vises ved å trykke på ei lenke i registreringsskjemaet. Det samme vil være aktuelt hvis man bruker f.eks registreringsprogrammet for å søke i/vise en ferdig avskrevet kirkebok – dvs tilsvarende funksjonalitet som i DA. Videre kan dette være nyttig i programmer som er beregnet på å importere Kyrre-filer for å produsere bygdebøker i bokform eller på nett. Man kan også se for seg at (deler av) informasjonen i Kyrre-filer konverteres til Gedcom (eksempler på program som gjør dette med Amerikanske kilder finnes) og importeres i slektsprogram, som da vil kunne slå opp skannet side automatisk. Og endelig, selv om man ikke bruker Kyrre og Gedcom vil man fra et slektsprogram kunne hente opp skannet side basert på sidetall, når lenke til boka er lagt inn for kilden – jeg vet at i alle fall en av utviklerne av et avansert slektsprogram sysler med slike tanker på bakrommet.Felles for alle disse anvendelsene er at tilgang til skannede kirkebøker via web, basert på sidetallet i Kyrre, vil være den absolutt beste løsningen. Alternativet er å spesifisere en standardisert måte i Kyrre (f.eks et eget felt eller nevnte ad hoc løsning) for lagring av permanent sidelenke ved registrering, men dette vil være en dårligere løsning fordi det krever arbeid med å legge inn lenka (pr side/hendelse) og vil være mye mer arbeidskrevende å oppdatere hvis web-adressene skulle endres i framtida.Grunnen til at jeg tar opp dette nå er at jeg sitter med omtrent et par hundre kirkebokavskrifter som må bearbeides for overføring til DP, og da hadde det vært en fordel å i samme slengen kunne tilrettelegge xml filene også for bruk i andre applikasjoner som nevnt over. Med en avklaring om at skannede kirkebøker om ikke så alt for lenge kan aksesseres via web basert på Kyrres sidenummer slipper vi å tenke mer på problemet. I motsatt fall vil det være behov for en oppdatering av Kyrre snarest mulig, for å kunne overføre lenker på en standardisert måte. Jeg har liten lyst til å gå gjennom et par hundre baser på nytt den dagen det evt måtte bli behov for å legge inn lenker på en standardisert måte i Kyrre xml filene.Det er vanskelig å spå om hvor mange av anvendelsene over som blir en realitet, men når man først skal lage en løsning basert på sidetall for DA burde det ikke være mye jobb å gjøre den allment tilgjengelig.Men, det kan hende at noen ser andre løsninger … ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir. Dette er løst allerede. Se på en permanent sidelenke. Den siste parameteren heter idx_side. Dersom tallet bak der erstattes med et positivt tall, vil oppslaget gå på sidenummeret dersom siden er paginert eller folionummerert. Det fungerer også for sidenumre som '102b'. Sidenummeret er det samme som registrert i Kyrre. Tilleggsinformasjonen som trengs er kildeid.Håper dette er til litt hjelp. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei Bent. Dette blir jo bedre og bedre jo lenger ned i dette temaet vi kommer.Jeg antar da at det ikke spiller noen rolle for dere om man benytter positive eller negative idx_side nr i lenker som legges inn i baser på DA? Positive nummer har også den fordel at vi slipper å gå gjennom de skannede sidene for å jakte på f.eks sider som er fotografert to ganger.Ser ut som en minimum sidelenke ser slik utwww.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9309&uid=ny&idx_side=8(med http:// foran) dvs at idx_id er overflødig, men den gjør heller ingen skade. Takk skal du ha!!!Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Mener det var sånn at positive idx_side viser til nummererte sider (idx_side blir da det faktiske sidetallet) og negative idx_side viser til unummererte sider (idx_side er da et løpenummer). Så det er en signifikant forskjell. Dette er diskutert før en gang her i forumet, men jeg fant ikke debatten nå i farten.Her er et eksempel på en negativ idx_side (Lenke ), fra Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 5 (1796-1821), Forlovererklæringer 1797, uten sidenr.Håper Bent korrigerer om nødvendigmvh, Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Du husker helt rett Per Harald. jeg fant heller ikke min gamle link :-) . Det negative tallet er et løpenummer i den midlertidige genererte lista. Et positivt tall er en fysisk side (som systemet konvertere til løpenummer dersom fysisk sidenummer ikke er registrert under indekseringen.) Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Iflg Kyrre skal den som skriver av selv nummerere sidene i en bok som er unummerert, dvs man får positiv idx_side. Det går bra å bruke positive nr med boka fra Aker i (8), og da regner jeg med at det Bent kaller konvertering i dette tilfelle også takler f.eks sider som er fotografert to ganger - dvs når det blir avvik mellom absoluttverdien av det positive og negative nummeret for sida ved unummererte sider.Jeg kommer i farten ikke på bøker der det er aktuelt slik at jeg kan teste, men går det også ann å legge inn positive nr som bruker Kyrres opplegg med å ha punktum i sidenummeret, f.eks når samme sidenummer er brukt to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til innlegg (8): Temaet ble diskutert i nr. 50189. Nå fungerer ikke dette med positive sidelenker helt tilfredsstillende i Solum Mini 3 (1761-1814) ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?ls=1&idx_id=1410>Lenke) som er lettere kaotisk ført. Ved bruk av lenke med positivt sidetall høyere enn 192, går oppslagene nesten uten unntak til sideparet 192c-267,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.