Gå til innhold
Arkivverket

[#52140] Faste Schancke på Røros (c1650 og c1750) og i Peder S. i Trondheim (c1730)


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg tillater meg å be om hjelp til å fastslå hvem som var foreldrene til flg. Schancke'r i Sør-Trøndelag :a) Kullfogd på Røros, Christen Fastesen Schancke (f. c1745 ?), g.m. Chatahrine Andreasdatter Røst (fra Trondheim ?) (datter av d) nedenfor)b) Gunhild Fastesdatter Schancke (f. c1759), g. ca. 1785? m. skredder på Røros, Lars Larsen Haas (f. c1755), som i 1801 var bosatt i 'Bakkene' på Røros med sine fem barnc) Margrethe Pedersdatter Schancke (c1725-c1765 ( g. 1756 i Vor Frue, Trh., m. Giert Kiempe Iversen Berg), barn: NN, Iver, Malena, Malena (f.1764)d) Chatarina Pedersdatter Schancke (1729-1765) (g. Anders Christensen Røst, døpt i Vor Frue 23 Jan 1728)e) Anne Fastesdatter Schancke (c1655-1727), g.m. Anders Kieldsen (Kjelsberg) (skifte 15 Mai 1721 Røros), barn: Faste, Ole, Ildri, Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Før jeg reiser bort i helga, rekker jeg å svare deg på e):Anne Fastesdatter var datter av Faste Pedersen f. ca 1620 i Hackås i Jämtland, skifte etter ham i 1694, og Ildri Pedersdatter Bock, født ca 1628, begravet 22/8-1728 100 år.Anders Kieldsen var sikkert bror av Peder Kieldsen som var gift med Annes søster Kirsten. Noe om foreldrene til Anders og Peder vet jeg ikke,men de skal være kommet til Røros fra Berg sokn i Jämtland, derav etternavnet Kjelsberg, som brukes av Peder etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Per!Jeg vet positivt at Faste Sckancke med barn og aner står oppført i Roger de Robelin sin bok om Skanke Ætten, sannsynligvis de andre også. Boka er akkurat nå ute av huset, men skal være tilbake hos meg i kveld, så forhåpentligvis får jeg slått opp innen rimelig tid, med mindre andre rekker det før meg.eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Nå har jeg boka framfor meg (ref innlegg 3). Jeg finner alle de fem personene du etterlyser, fyldig belyst med søsken, aner, referanser, med mer, for noen kanskje også etterslekt (har ikke sjekket akkurat for det). Aatrids opplysninger er korrekte, og c) og d) er søstre, husker jeg i farten.Jeg vet ikke hva slags info du er ute etter, navnet på foreldre kan en alltids taste inn. Men skal du ha alt, er det u-overkommelig for meg å taste inn. Jeg kunne vedlegge innskannede sider, men komplett blir det mange bilder. Kjenner du ikke boka, er det uansett vel verdt å få lånt den!Anbefaler bokløsningen, men hvis du vil, kan jeg ta papirkopier og sende det til din postadresse, etterhvert. Men da må du be om det.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Swane/4:) Mange takk ! Jeg ville stor pris på om du kunne legge inn de 3 foreldre-parene her (gjerne med årstall for fødsel og død), nærmere bestemt foreldrene til a, b og c/d.Hvis du har mulighet for å scanne inn de aktuelle sidene, så er min adresse nermo(a)online.no, Simensbråtveien 16 B, 1182 Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

a) Christen Fastesen Skanke, døpt 16/5-1758, begravet 27/2- 1789 31 år, gift 5/11-1782 med Anne Catharina Røst. Han var sønn av Faste Knutsen Skanke, f. ca 1714, begravet 16/3-1788 74 år, gift 24/6-1739 med Maritte Larsdatter, født ca 1717, død 11/12-1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Først a) i tillegg til Astrids bidrag: Anna Catherina Røst døbt i Trondheim 10/5 1752, begravet på Røros 28/6 1801, datter av Kofferdistyrmann Anders ChristensenRøst (1727-1756) i hans gifte 1752 med Catharina Pedersdatter Sckanke (1729-1765).NB legg merke til at vi da har kommet til person d)! Dessuten var det to søstre Margaretha, den som levde videre varMargaretha Petersdatter Schancke f 1733, gift Kiempe osv og Søsteren Catharina Petersdatter Schancke døpt 13/10 død 4/2 1865, gift Røst osvDeres foreldre: Peter Larsen født i Trondheim død der 1742, gift i Trondheim 1720 med Malena Hansdatter Tidstedt (som hadde flere ekteskap) født på Røros 1694 døpt 11/11. datter av Hans Nielsen Tidstedt død 1717 og Catharina Berntsdatter Krause (166-1730), datter av Berndt Krause og Malene Simesdatter Hertel.Peter er en Skanke med aner langt tilbake (i boka).b) Gunhild Fastesdatter Schancke født 1760 døpt 19/10 død 1808 begr 13/6 gift med L L Haas osvGunhilds foreldre: Faste Jensen Schanke født på Røros 1728 25/10 død der 1794 begr 27/4, gift der 1757 8/7 med Maritte Jensdatter Kielsberg, født på Røros 1734 6/2, død der 1797 begr 14/5, datter av Jens Pedersen Kielsberg og Kirsten Pedersdatter Ryen.Jeg er ikke god til avskrifter, så jeg sender papirkopier i posten. Jeg kan ta meg bryet med å inkludere utover foreldreparene de aner jeg raskt sporer opp, antakelig nærmere 20 sider, hvis du sier i fra. Ellers kryr det av folk fra Røros og midt-Skandinavia ....mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Swane; Ja, hvis du vil scanne og sende meg de nevnte ca. 20 sidene, blir jeg glad. Postadressen min står i innlegg #5.Ellers har jeg Trondhjemsborger Christen Andersen Røst (1692-1734) og Else Marie Lemvig som mulige foreldre til koffardi-styrmannen Anders Christensen Røst, men vet ikke om det er korrekt.Men Faste Jensen Schanke f.1728 (Gunhild's far) finner jeg ingen passende foreldre til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(7:) Faste Knutsen Skanke, f. ca 1714, var han sønn av ertzscheider Knud Pedersen Schancke (kone ?), sønn av Peder Fastesen Schancke og Gunnille Knudsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 9:Faste Jensen Skanke var sønn av Jens Pedersen Skanke (døpt 20/1-1695, begr. 30/8-1772, sønn av Peder Fastesen og Gunilla Knutsdatter) og Gunilla Larsdatter Hiulmager (døpt 18/8-1695, begr.10/12-1769, datter av Lars Jonsen Hiulmager 1656-1744 og Ingeborg Jonsdatter skifte 1/7-1720).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 10:Maritte Jensdatter Kielsberg var datter av Jens Pedersen Kielsberg (1700-1767) og Kirsten Pedersdatter Ryen (1706-81, datter av Peder Jonsen Ryen og Maritte Christensdatter).Til 11:Faste Knudsen S var sønn av Knut Pedersen S (1685-begr. 11/6-1752) og Kirsten Lorentsdatter Bjørgum (1688-begr. 18/1-1756, datter av Lorents Ingebrigtsen Bjørgum 1661-1708 og Elen Jonsdatter Hellum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er noe forvirrende for meg. Og langt utenfor min kunnskap. Selv om jeg også har Skanke-aner. Noen kaller Knut P. Skankes kone Kirsten Lorntsdatter, andre kaller henne Karen Lorntsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er jeg glad for - at andre også skriver feil. Jeg har nemlig problemer med å skrive riktig når jeg flytter øynene fra arket til tastaturet. Pussig det der. Enkelte kaller det korttidsminne. For meg blir det av og til mikrokorttidsminne. For eks i debatt nr 52182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(13:) Er dette (Fastes far) den Knut Pedersen Schancke som var sønn av stiger Peder Fastesen Schancke (f. ca.1680 ?) og Gunnille Knudsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(13:) Er dette (Marittes far) den Jens Pedersen Kielsberg som var sønn av snekker og byggmester Peder Kieldsen og Kirsten Fastesdatter Schancke (som hadde barna Faste, Anne, Kield, Ildri, Ellen, Jens of Lorents) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(17:) Stiger Peder Fastesen Schancke (f. ca.1680 ?) og Gunnille Knudsdatter hadde såvidt jeg vet barna Faste, Eldri, Knud, Reinholdt, Jens og Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingebjørg Romulslie

Jeg har stiger Peder Fastesen som født ca. 1660 (ikke ca. 1680) og død 1733, begr. 8.3.1733. g.m. Gunila Knudsdt. (ca. 1652 - 1744) Og deres barn født fra 1683 til 1697. Jeg kan ikke skjønne at Peder Fastesen kan være født så sent som 1680?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.