Gå til innhold
Arkivverket

[#52145] Hans Hansen Floor f 1691 på Stor Skånland


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Nu når kirkebøkene etterhvert blir tilgjengelige her på arkivet, er det veldig greit å gå inn og 'ettersjekke' opplysninger man har fått av andre 'slektsforskere'. Jeg har lenge vert på jakt etter tilknytning mellom denne Hans Hansen Floor og de andre Floor slekter som allerede eksisterer. Denne Hans Hansen 'Floor' står i bøkene som f 1691 og gift 2 ggr. 1 med Ingebor Larsdatter f 1710 død 1735 Skånland. 2 med Maren Olsdatter f 1721 Sandtorg død juni 1769 Skånland,begravet samtidig med sin mann 25/6-1769 Trondenes kirke. Jeg har IKKE ETT STED i kirkebøkene funnet Floor navnet nevnt og lurer derfor på hvor de har funnet det. Det står rett fram Hans Hansen Stoor Skaanland, ikke Hans Hansen Floor , Skaanland. Noen som har sett på det samme ? Se Trondenes kirkebok fra 1744 side 17 på Trolovelsen og videre 1746 da de får trillinger og 1753 da de får tvillinger .Ikke ett sted er Floor navnet nevnt ? Så hvor kommer det fra ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Hei Terje. Navnet Floor er i bøkene Folk og Slekt i Trondenes. Det står også i Trondenes Bygdebok. Gårdshistorie for Skånland Herred, ved Trygve Lysaker.utgitt 1978. Under Skånland Store:' Sønnen satte seg ned som husmann på S., og en svigersønn, 6) Hans Hansen (f.ca. 1691, d.1769) med slektsnavnet 'Floor', overtok bygseljorda.'Det er vel her de har fått opplysningene. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Anne - Lise. Takk for svar. Ja men jeg kan ikke forstå hvor de har Floor navnet fra. Det er i alle fall ikke nevnt i kirkeboken. Her kommer trillingfødselen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Inger. Det er det jeg trur. At Stoor er blitt feiltolket til Floor.Hvis da ikke ett eller annet dokument en eller annen har funnet, sier noe annet. Men ut fra kirkebøkene vil jeg 'holde en knapp' på at dette er rett og slett Hans Hansen som bor på Stoor Skånland, feiltolket til Hans Hansen Floor.Ved å se på fadderne kan det se ut som om han/hun ka ha tilknytning mot Bergen da ett av barnene,Rasmus f 1753, har tre stk Meyer som fadder.Henrik og qv,Jacob og Johannes. Disse er sønner av Henrik som tok borgerskap i Bergen 1713. Venter i spenning på at det skal komme fler kirkebøker fra samme område. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det er kanskje best å lese igjennom innleggene før de legges inn :-DAng. innlegg 8, det skal selvsagt stå:”Slektssider” og ikke ”Slektaider” og”Publiseringer” og ikke 'pupliseringer'. ;-) MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Inger. Gården heter Skånland store, eller Stor Skånland.Så hvis det ikke finnes andre dokumenter hvor Floor dukker opp, vil jeg tru det er feiltolking av kirkebok.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.