Gå til innhold
Arkivverket

[#52157] Jon Bergersen, fra Hof prestegjeld, Hedmark


Gjest Espen Skjærbakken,
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Skjærbakken,

Tidligere tatt opp i 1309, 2003.Jeg har en tipp-tipp-oldefar, John Bergersen som er vanskelig å få ordentlig tak på.Han er i folketellingen for Furnæs og Vang, 1865 logerende på Esbern.Han oppgis å være 57 år og født i Løiten, gift med Helene Gudbrandsdatter 59 år f. i Løiten.Ved giftermål i Løiten 30/10-1834:Joen Bergersen 27 år i Kolsetsveen, og Helene Gulbrandsdatter 27 år i Bjerkestuen. fedre:Berger Olsen og Gulbrand Haagensen.Løten 1832-1850 Klokkerbok Folio 397 1834 Nr 14 Ungkar og Inderst John Bergersen født i Solør, bosted Kolseteier, 28 år, far Berger Olsen Pige Helene Gulbrandsdatter Kolseteier, f i Bjærkeier, 27 år, far Gulbrand Haagensen Forlovere: Even Pedersen Balkeier, Ole Nielsen Grøting (?) nordre Lysning, 5, 19 og 26 oktober, forlangt av brudgommens fader(?). Samme i Ministeralbok, men forlangt av brudgommen.Helene Gudbrandsdatter er født 10/1-1809 i Løten, men jeg finner ikke John Bergersen i kirkeboka for Løiten.Finner heller ikke noen Berger Olsen i folketellingen for Leuthen i 1801, men det er et par stykker på Solørkanten, kan det være en av disse? (John Bergersen og kona Helene bodde i en periode også i Espedalen, før 1865)Arild Kompelien gav meg dette svaret i 2003: John er ikke ført som døpt i Hof. Det er bare et alternativ - født 1805, men hans far er en Berger Jørgensen. Har du sjekket innflytte i Løiten?Jeg finner fortsatt ikke denne karen, sjøl om jeg finner stadige smådrypp i kirkebøkene.Løten Klokkerbok 1812-1832 Tilgangslister Folio 631 Jon Bergs …..(alder ikke kjent) til (forkortelse: gårsarbeider(?) Omman, fra Hofs prestegjeld Jevnførelsesregister p 747 (finner ikke disse sidene) (Påskrift: Alle i 1824) (Står ikke i Ministerialbok 5 1814 - 1832 )Løten Ministerialbok 5 1814 - 1832 Folio 516 Confirmerede 1824 Nr 26 John Hønningstad, Berger og Rangdi, mådelig (ingen dato for fødsel/dåp) (Ingen andre muligheter i Løten mellom 1814-1831)Løten 1812-1832 Klokkerbok Folio 512 Confirmerede 1824 NR 26 Jon Hønningstad (Omang?) Hof Sogn, Berger og Randi, mådelig (1809 er?) naturlige, P747 afgang(?) antegnet 7 mai, confirmeret 24 okt(?Noen som har sett noe til et foreldrepar fra Solør (Hof prestegjeld) som het Berger (Olsen) og Rangdi, og som hadde en sønn som het Jon, innflyttet (som dreng på Ommang?) til Løten og konfirmert i Løten i 1824? Utflyttede fra Hof i 1824 kan kanskje ha noe?På samme tid kom det fra Hof en Berger Thoresen med hustru Pernille til Løten, og en Lars Bergersen med kona Marthe(disse er også mine forfedre).Takker for all hjelp,Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som du nevner har Jon Bergersen f. 1805 i Hof en far Berger Jørgensen.Når jeg sjekker nærmere, er det et par små indisier som i det minste ikke utelukker denne Jon B. Er oppgitt far Berger Olsen riktig, er han selvfølgelig utelukket.Jon blir født utenfor ekteskap (Berger Jørgensen har flere barn utenfor ekteskap) av Berger Jørgensen på Glorviken, Åsnes og Ragnil Embretsdatter fra Ranum i Våler. Det er Bergers 2. og Ragnhilds 3. leiermål. Hennes første leiermål var med en Peder Simensen fra Hedemarken, men som var død i Hof prestegjeld.Indisiene blir 1) likheten i navn Ragnil/Rangdi 2) Jon Bergersen er ikke blant konfirmerte i Hof 3) Jon Bergersen heller ikke ført som død før 1840.Tynne greier, men siden han er eneste alternativet blant døpte i Hof, er det noe påfallende at dette alternativet ikke kan utelukkes, men ser ut til å ha flyttet fra Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.