Gå til innhold
Arkivverket

[#52158] Mannsnavnet Guston


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Er det noen som vet hvor dette navnetkommer fra?Min svigerfar hadde Guston som mellomnavn og han er den eneste jeg kjenner til med det navnet. På SSB er det visst nok to-tre stykker til i landet med samme navn.Håper det kommer noen på banen med opplysninger. Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg vet at det forekommer som etternavn i Frankrike, men da jeg sjekket var det bare ca 43 i hele Frankrike med det etternavnet, så om det er opprinnelig fransk er vel heller tvilsomt.Ellers er jo maleren Philip Guston kjent, men han var födt Goldstein og familien emigrerte til Canada fra Russland: http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Guston

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk til deg Kjellaug. Ser da ut som det er mer utbredt som etternavn, og i alle fall er det vel neppe av norsk opprinnelse.Det er jo veldig sjeldent,og det hadde vært interresant å finne ut noe mer om det. Håper fortsatt på at en eller annen vet mer om Guston. Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette har jeg ikke noe sikkert svar, men her er det jeg finner.Guston ser i alle fall ut til å vært brukt noe som mannlig fornavn i Norge, og det er mer tvilsomt om det har bakgrunn som etternavn. Det mest sannsynlige opphavet for fornavnet er som en variant av det svenske Gusten, som i eldre tid hadde opphav i norrønt Gudstein, men som senere har blitt kjæleform av August og Gustav.For kanskje å kunne gi mer konkret svar, ville jeg hatt nytte av opplysninger om hvem som hadde navnet, dvs. fullt navn, hvor han levde, og helst noe å nøste på i digitalarkivet.Her kommer flere detaljer.Guston fins ikke på SSBs nettsider, så vidt jeg kan se, der det står 0-3. Jeg finner det heller ikke som navn av noe slag i de norske skattelikningene for 2000-2002, som fins på flere nettsteder, bl.a. hos bt.no.Jeg har opplysninger om at det i 1960 var 3 menn med Guston som første fornavn i Norge, 2 i Østfold født før 1900, og 1 født i 1908. I tillegg var det 2 med Guston som navn nummer to, enten som andre fornavn eller som et navn som tilsvarer mellomnavn (dvs. av etternavns type).I 1900-folketellinga fins 5 med Guston som første fornavn, og 1 med Guston som navn nr. 2 (som vil si enten andre fornavn eller etternavn etter eldre slekt). De fleste har opphav nær Sverige, slik at sammenheng med Sverige og Gusten er sannsynlig. Ifølge Sveriges medeltida personnamn, [url="http://www.sofi.se/namn>http://www.sofi.se/namn, er opphavet til det Gud-stein. De viser også til forma Gustin. Ifølge Otterbjörk: Svenska förnamn, er Gusten i nyere tid kjæleform for August og Gustav, som vel en skriver ovenfor her.I det store tyske 4-bindsverket av Seibicke 1996-2003, Historisches Deutsches Vornamenbuch, finner jeg det ikke. Det nærmeste er Gusto knytta til Augusto og dernest til Augustin.Jeg finner ikke belegg for bruk som etternavn i Tyskland, Frankrike, Storbritannia eller USA. Har undersøkt i store etternavnsbøker. Det kan jo godt ha vært eller være i bruk som etternavn likevel.På mine nettsider for personnavn har jeg lenker til navnelister fra mange land, om noen vil lete mer etter dette eller andre navn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Fra DIS' gravminner:Trøgstad: Guston Myhrvold, f. 1875, d. 1962.Oslo: Guston Fageraas, f. 1908, d. 1994.Oddernes, Kristiansand: Ole Guston Haugerud, begr. 1951.Eidsberg: Guston Mysen, f. 1896, d. 1977.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk til alle som har bidratt så langt,nå ble det en del kjøtt på beinet ja!Kan fortelle at svigerfar hette Lars Guston til for-og mellomnavn og var født 1906. Hans foreldre var fra Trøndelag,(Byneset)og Toten, og slektninger på Byneset vet ikke om at navnet har vært i slekta før.For 1 1/2 år siden kom et nytt skudd til slektstreet som heter Guston og han er en 'liten storsjarmør'Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Mener at etternavnet Gustum (lokal uttale Gustom) forekommer (har forekommet) i Ringebu, Fron og Fåberg i Oppland. Noen fonetisk sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.