Gå til innhold
Arkivverket

[#52160] Familen til Ole Simonsen Havre og Elisabeth Fredriksdatter som er av Ely slekt.


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Se først bilde av telling 1875 Askøen/LaksevågHar stort sett klart å gjøre rede for denne familen Til Ole Simosen Havre og hustru Elisabeth Fredriksdatter som er datter av Fredrik Ludvig Haugland 1796-1852 på Haus, og er dermed av von Ely slekt.Elsdte sønn Simon Olson 1861 også kalt Simon Berent i 1865 tellig, er for meg sporløst forsvunnet ved 1900 tellingen. Er han død?Fredrik Ludvig (1863) ble gift med Josefine Albertine Ingemandsdatter Olsen, og jeg har funnet tre barn av dem.Johanne Monsine har jeg full kontroll på.Synneve Oline (1866-1956) gift med Engel johan Jansen, hadde ikke egne barn.Noe tvil vedrørnde Johanne Bertine (1872) som giftet seg med Karl Johann Ellefsen (1874) og fikk to barn. Olaf (1900) i følge telling 1900 for Bergen, og dessuten Ingrid (1901-1986) som jeg kjente godt. Johanna døde tidlig og Ingrid ble derfor adoptert av tanten Synnøve Oline (1866-1956). Karl giftet seg så igjen med Madsi Magdalene Ludvigsen (1879), og etter det jeg har hørt fikk de to barn Carly og Olaf. Jeg hørte aldri noe om den første Olaf fra første ekteskap, og har misstanke om at han må ha dødd tidlig.Jeg er litt usikker på datteren Elisabeth (1874) som forøvrig er den eneste av disse barna som er oppgitt i Bygdebok for Haus (III). Har mistanke om at hun giftet seg med Peter Alfred Eivinvik på Ulven/Os, og dersom det stemmer har jeg så langt funnet tre barn a dem.I tilleg til barna fra folketelling 1875 er det også en jente Olufine (1878) som antaglig giftet seg i Oslo med Ole Halvorsen. De fikk to barn der jeg stort sett har kontroll på etterkommere, men mangler noen datoer.Jeg er interessert i alle opplysninger som kan skaffes om etterkommere av Ole Simonsen og konen Elisabeth Fredriksdatter Haugland. Spesielt opplysninger om sønnen Simon og datteren Elisabeth, men også mannen til Johanna Berntine og hans etterkommere.MvhBjarte Hesjevoll

bilete3429.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte hesjevoll

Ikke noe fangst der nei.Hva kan være årsaken til at bare den ene datteren til Ole og Elisabeth er listet i Bygdebok for Haus (III)? Kan det være fordi alle de andre barna er født i Bergensområdet?MvhBjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Jeg forsøker på nytt, man skal jo ikke gi opp med det første!!Gir nytt liv til et gammelt spørsmål!Er det fremdeles ingen som har noen gullkorn vedrørende dette temaet?Familen kom opprinnelig fra Haus i Hordaland men senere bosatt på Laksevåg i Bergen.Mva Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei og takk for hjelp!Det har ikke vært mulig å komme inn på forumet før nå, så beklager mitt manglende engasjement i mitt eget tema....Det er nok den rette Simon du har funnet i (6), men hvorfor oppført i to ulike kirkebøker?Ole Simonsen er i 1865 telling oppført med etternavn Simonsen, mens barna har etternavn Olsen/Olsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61301&gardpostnr=2705&personpostnr=30847&merk=30847#ovre>LenkeI 1875 telling er Ole sitt etternavn Simonsen Havre, og alle barna kalles for Olsen, uavhengig av kjønn (se bilde i 1).Simonsen Kobbeltvedt, Simonsen Havre og Simonsen Haugland er navn jeg mener å ha sett på denne mannen.Min oldemor Johanne Monsine (det er via hennes mann at du og jeg er halv-femmenninger nr 29: Lenke) brukte i følge min mor, etternavnet Simonsen før hun ble gift. Det stemmer med opplysning vielse: LenkeSynneve Oline brukte Simonsen før ekteskap: LenkeElisabet O brukte Simonsen før ekteskap: LenkeElisabet (Ole's kone. enke i 1900 er da oppført med Simonsen som etternavn: LenkeFredrik Ludvig brukte antaglig Olsen som etternavn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Eller rettere sagt....(9) det er vel hele familien med foreldre og søskene...på tide å legge seg...Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjarte, nå måtte jeg faktisk le litt, - ja man kan leite til man blir helt blind... Håper du fikk sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Det ser jo ut til at denne Simon Olsen (1861) var sjømann, og godt mulig at han ikke hadde etterkommer som han var bekjent av...?Noe tips om databaser som fins over hvor en kan finne info om Sjømenn?Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Familien til Johanne Berntine Simonsen gift med Karl Ellefsen og hans familie nr 2 med Madsi Magdalene Ludvigsen er stort sett diskutert og gjort rede for i tema 63774 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.