Gå til innhold
Arkivverket

[#52162] Foreldre til Dorthe Michelsdatter


Gjest Inger Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Grøhn

Dorthe Michelsdatter giftet seg med Jørgen Nilsen i Romedal 19. april 1823. Det står at hun kom fra Schiønsberg, Jørgen kom fra Tøråsen.De giftet seg samme dag som datteren Pernille ble døpt.I følge Romdalsboka var hun født i 1791. Kan noen hjelpe meg å finne foreldre til Dorthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Ja, jeg tror også den siste er den mest aktuelle, men det forvirrer meg at det står at hun kommer fra Schiønsberg da hun giftet seg. Navnene på forloverne sier meg heller ingenting. Har prøvd å finne noen som passer på Walstad i Strøms, men uten å lykkes. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står hun er datter av en inderst, og da er det vel tvilsomt at det er noen av de som er funnet i 1801. At hun er født i 1791 er vel kanskje beregnet ut fra alder ved vielse. I Øyer Oppland finnes det en gård(er) som heter Schjønsberg i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Pernille Lenke og der er det et par opplysninger som kanskje kan hjelpe noe. Det er Dorthes andre leiermål, og en av fadderne er pike Mari Schiønsberg. Kanskje det da er en plass i Romedal som heter Schiønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det kan jo tenkes at din Dorthe Michelsdatter har arbeidet på en av Schiønsberg gårdene i Øyer før hun giftet seg. Hun behøver ikke være født på gården. Ofte ble stedet man arbeidet ført opp ved vielsen.Her er gårdene i 1801: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er Skjønsberg i nåværende Stange. Mindre bruk vil jeg tro. Ihvertfall er det minst en familie med det familienavnet. Ingen forbindelse til Øyer. Tror det er i Romedal. Jeg har bare noen registreringer. Ingen passer med dette. Jeg vet ikke, men gjetter på at Strøm ikke er riktig i denne sammenhengen?? Riktig nok er det en del forbindelser til Odal, men det er mest til Nord Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne Dorte 4 år i 1801. Under Løten: LenkeFars etternavn litt merkelig skrevet, og alder ikke helt rett, men vel ikke større avik enn at det er en mulig kandidat?Håper lokale slektforskere i området kan hjelpe deg med å sjekke denne familien?Jeg fant opplysninger på Distreff om en Dortehe Mikkelsdatter av disse samme foreldre. Mikkel Embretsen skulle være f. 1765, død 1840 og hustru Anne f. 1764 d. 1858, om dette er rette opplysninger. ( Kan muligens sjekkes i digitale kirkebøker nå)Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen fra kirkeboka, se øverst på Høyre side. LenkeTa en titt på faddere ved dåpen 150% forstørrelse. Jeg synes det ser ut til at en av fadderene heter Pernille. Mulig en oppkalling til Dorthes datter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, den Dorthe som Berit har funnet her i Aremark, passer bra med alder, men fødested langt fra Hedmarksområdet?Her er barndåpen i denne kilden: LenkeFolk flyttet jo mye i de dage også, så en mulighet er det vel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel Mari Mikkelsdatter utflyttet fra Aremark i 1823, har ikke funnet søster Dorte M. i første omgang, men kan lete litt til under utflyttede.Burde være før april 1823, for det var vielsesåret. Venstre side i kirkeboka. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Grøhn

Jeg finner en Dorthe Mechelsdatter på Tottberget i Løten i 1801. Da er hun 4 år. Den Dorthe som døde i 1824 på Liøstad i Romedal er så vidt jeg kan se 30 år, altså født ca. 1794. Kan dette være samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Sjekket Pernilles konfirmasjon,der sies det at hennes fødested er Skjønsberg da bør det jo være en plass i Romedal men jeg finner den ikke.I klokkerboken ved Pernilles dåp kalles fadder Mari for Jensdatter,Mari Jensdatter Skjønsberg. Hvem som har er rett,klokker eller prest vet jeg ikke. Forøvrig gifter en enkemann Jørgen Nilsen Refsal eie seg i 1826 han sies å være 23 år. Meget mulig at det da er den rette Dorte som er funnet død i 1824 men jeg vil si det står 36 år på hennes alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Jeg fant en Dorthe Michelsdatter under Haneknæ (Totberget) i Løten. Hun ble født i 1797, men det står at hun giftet seg i 1827 med Christoffer Arnesen Dalsbråten. Kan det være at Jørgen døde tidlig og at hun giftet seg igjen. Men er det noen som vet hvor Dalsbråten er, så jeg kan sjekke videre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.