Gå til innhold
Arkivverket

[#52164] Hordaland: Evangerboken trenger oppslag


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Legger ved denne lenke.Mye tyder på at Ole Iversen Hatlestad fra Evanger var far til Peder Olsen f. på Voss LenkeMor til Peder olsen var sannsynligvis Synneve Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til orientering: Dette gjelder vel Hatlestad i Bergsdalen, som nå ligger i Vaksdal kommune, men dekkes av Evangerboka II. (Har selv kun bind I.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Og jeg har bare bind 2...; selger du meg bind 1? Blant husmenn og husfolk på Hatlestad, finnes: Tambur Ole Iversen Gjerstad Voss g. 1737 med Synneva Pedersdatter Haga f. 1716 d. 1747. Skifte etter Synneva er holdt på Hatlestad 1747. Barn: Ivar 1737 (faren var til hus på Gjerstad), Gjertrud 1739 (faren var til hus på Lunde), Ole 1741, Peder f 1745 på Hatlestad. Ole Iversen gifter seg oppatt 1748 med Marta Brynjulvsdatter Store Røte, Voss. Dette er avskrift fra Evangerboka. Nytt uttrykk for meg er: 'faren er til hus på--', hva menes med dette? Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Betalte altfor mye for bind I på en auksjon, så jeg tviholder på det. Kjøper imidlertid gjerne bind II rimelig hvis noen er lei av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg kjøpte nettopp bd 2 fra Gulen kommune, bd 1 var de utsolgt for. De har sikkert flere eksemplar igjen av bd 2. Eller finnes det noen her på forumet som har begge bøkene og gjerne vil selge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for et nyttig tips. Har antatt at den var utsolgt, men det går jo an å sjekke. Den fås nok neppe billigere noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Nei, jeg skrev det som sto om dem. Men Ole kom jo fra Gjerstad i Voss, og Synneva fra Haga (Voss?). Ny kone er også fra Voss (født i 1710, forresten). Jeg har ikke bygdebygder derfra. Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det var din lenke jeg prøvde å legge inn, men alt finnes på min variant også. Skulle gjerne sett at mange flere slike bøker kunne legges på nettet, der de også blir søkbare på navn. Det må da være å fortrekke fremfor dyr opptrykking av nye opplag, som vel knapt dekkes inn av salgsprisen. Nettutgaver bør også noenlunde enkelt kunne oppdateres over tid. Dessuten blir det bedre plass i bokhyllen, som er totalt overfylt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt enig, Odd Roar. Nå holder jeg på å hjelpe en annen med Samnanger og Fusa slekt, men i min familie har vi bare et eks av hver av disse, og ft er det ikke jeg som har dem. Ja, Vossaboki er flott, og den er søkbar på navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Frøya har også lagt ut sin bok på nettet, men den er gammel og ikke særlig god. Fordelen er uansett at en kan søke direkte, og slipper å bla manuelt i flere bind. Med dagens datateknikk burde det egentlig være mulig via programvare å sortere alle tilgjengelige data av denne typen, og legge dem ut samlet for større distrikter. I områder av typen Nordhordland er oppstykkingen i småbiter så stor at en trenger utallige hyllemetere bare for å følge mange av slektslinjene et stykke bakover. Det burde være helt unødvendig i vår moderne tid, men som alltid: Vi har bare oljen, og har slett ikke råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.