Gå til innhold
Arkivverket

[#52170] Amund Thorson fra Gausdal f. 1847 - Forset?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne ut noe om Amund Thorson. Det jeg vet er at han utvandret til USA og ble gift med Kari Thomasdtr. fra daværende Sund sogn (nå Stolmen i Austevoll, Møkster sogn). De fikk bl.a. datteren Ida gift Walker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Har kikket på FT for Gausdal kommune og funnet denne Amund:1865-telling for 0522 Gausdal Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr. 371 5 Nordre Foldebo Foldebos Gausdals Houmstuen 31b Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Bygg Blandkorn Poteter 2454 1 1 Thor Knudsen?? Selveier g 59 m Vaage 5 4 1 1 1/2 3 2455 2 Ingeborg Andersdatter Hans Kone g 58 k Gausdal 2456 3 Karen Thorsdatter Deres Datter ug 26 k Gausdal 2457 4 Amund Thorsen Deres Søn Hjelper Faderen ug 19 m Gausdal 2458 5 Torger Thorsen Deres Søn ug 15 m Gausdal 2459 6 Ingeborg Thorsdatter Deres Datter ug 13 k Gausdal.Mente å legge inn lenke men det ble en slags kopi av saken,må visst lære meg mer bruk av data! Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg hadde i ca 10 år kontakt med barnebarnet til Amund, men så døde han 94 år gammel for et par år siden i San Diego. Albert som han het prøvte å finne ut noe om bestefaren sin slekt i Gausdal, men dette var vanskelig. Han nevnte at slekten kom fra gården Forset, men stemte ikke dette? Finnes det fortsatt slekt i Gausdal som ville ha vært Albert sin slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Jeg har noen nedtegninger - trolig tatt fra Brøttumboka for veldig mange år siden. Det er litt på siden av den slekta jeg holder på med, så det er ikke notert mye av datoer. Men det er noen veldig navnelikheter her, så det KAN jo tenkes at det er forbindelse her:Amund Toft Houm gift m Rønnaug Olsdatter Segalstad. Trolig minst for 2. gang siden jeg har notert at (Rønnaug) 'kom til Amund for å stelle huset under Amunds første kones sykdom og begravelse. Amund hadde ikke barn fra før.' Rønnaug hører til slekta 'mi', så her er vi inne i Forseth/Segalstad. Noe som er ganske så komplisert iallefall hva angår 'mine' folk.Disse to skal ha et barn IDA som jeg har oppført gift med Petter Ekren, og 2.gang gift med gårdbruker fra Tretten. Barn av Ida var Ragna og Amund.Det kan jo hende dette er litt på viddene, men kanskje verd å sjekke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ida datter til Amund og Kari, ble mor til Albert Walker. Albert bodde det meste av livet sitt i Chicago, men han og konen flyttet til San Diego da de ble pensjonister. Jeg hadde kontakt med Albert helt til han døde for et par år siden 94 år gammel. Albert var stadig på leiting etter slekta si i Gausdal, uten at vi helt klarte å finne ut av det. Det er fremdeles etterkommere etter Amund og Kari i USA, selv om Albert er borte har jeg ikke helt klart å slippe tak i det han fortalte om slekta si i Gausdal. Det hadde vert interessant å funnet helt ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Amund Thorsen i innlegg nr. 5 er den eneste jeg har funnet i Gausdal med sammme alder. Finner ikke navnet Amund Thorsen i noen forbindelse med gården Forseth.Siden han bodde i Houmstuen året 1865 og Amund som utvandret i innlegg nr.7 brukte Houmstuen som andre etternavn, vil jeg tro det er samme karen. Hvis det er slik er det naturlig at jeg ikke har funnet noen Amund Thorsen i senere folketellinger i Gausdal. Og heller ikke hans bror Torger, reiste han kanskje etter sin bror til Amerika ??I FT 1875 bor samme familien i Houmstuen, og i 1900 ser det ut som yngstedatter Ingeborg har overtatt, her er familien:Olaus Johansen f. 1853, Ingeborg Thorsdatter f.1853, Barna: Ragna f.1884, Ida f.1888, Marie f.1891, Kristiane f.1893, John f.1896, og Ingeborgs søster Karn.I 1875 tellingen bor Kari Thorsdatter i Houmstuen hos foreldrene og har fått en sønn, Jon Amundsen f.1866.Finner en Kari Thorsdatter f.1830 som husmor på Ringen i 1900, husfar er Even Olsen f.1844,(stor aldersforskjell!)mulig dette er samme Kari. En sønn Theodor Evensen f.1871, er kanskje bare hans sønn?Amerikanerne har ganske sikkert slektninger i Gausdal hvis dette rett familie. Jeg kjenner ikke til dette, men Houmstuen finnes fortsatt.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom jeg har gjort dette riktig, så var Ida g to ganger. 1 Petter Ekern, barn Ragna, Amund, Andreas og Rikart. 2. Andreas Andersen på Solberg i Øyer, barn Agnes.Hvem endret navnet til Albert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Her er vielsen til Amunds foreldre Thor Knudsen fra Houm, LenkeThor Knudsen sine foreldre kom opprinnelig fra Sel. Hans søster Ingeborg Knudsdatter ble gift med Amund Andersen fra Toft, og etter at Ingeborg døde, giftet han seg med Rønnoug Olsdatter fra Segalstad, men som var født på Forset. Når Albert nevner slektsforbindelse til Forset, må det være denne forbindelsen bestefaren har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.