Gå til innhold
Arkivverket

[#52174] Anne Guttormsdotter, Øygarden under Solberg i Holt, ca. 1743-1830


Gjest Trond Øivindsson Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Søker opphavet til Anne Guttormsdotter, død 11. november og gravlagt 20. november 1830, 87 år gammal, nr. 29: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=811&idx_id=811&uid=ny&idx_side=-262>Lenke Hun var enke etter Per Torssøn (1750-1806). De står omtalt i Holt - en bygdebok, 1940, s. 547. De ble gift 1772, nr. 103:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Artig, hun er min oldefars tippoldemor (gjennom Ingeborg), men jeg vet heller ikke hennes opphav. Jeg har notert 1743 som fødselsår, uten kilde.... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjellaugs forslag er vel ikke så dumt. Det var mange gifter mellom Solberg og Nes. Her er dåpen i kirkeboka (Anne Gutorms datter Næs): LenkeTo sider senere (18. trinitatis?) finner vi moras introduksjon i kirken: Gutorm Hanssøns Kone.Jeg kan imidlertid ikke umiddelbart plassere denne Guttorm i en slekts-kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takker for nyttige innspill. Det vel svært sannsynlig at Guttorm Hansson og Kari Pålsdotter var foreldrene. Jeg får dåpsdatoen til Anne å bli 29. juli 1742, 10. søndag etter treenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette blir litt spekulasjon, men Pål-navnet (som ikke var vanlig i Holt) KAN muligens ha en tilknytning til gården Langtveit. I så fall er det en mulighet for at Anne Guttormsdatter og ektemannen Per Torsen Øygarden kan ha vært i slekt med hverandre (han var sønnesønn til Pål Pedersen Langtveit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I Holt-boka fra 1940 side 523 står oppført Pål Persson og Anne Kristensdotter Langtveits barn: Per, Kristen, Tor 1718, Morten og Siri 1721 og Åse 1724. Ser ikke ut til at Kari kan passe inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, nå kalte jeg det spekulasjon - og det finnes ingen konkrete holdepunkter. Likevel: En skal ikke ta for gitt at bygdebokforfatter Svensen har fått med seg alle barna. Det er mange barneflokker jeg har arbeidet med i Holt som er mangelfullt presentert i bygdeboka.Jeg ser ellers, dersom Kjellaug har funnet rett Kari Pålsdtr., at fadderne kom fra Imeland (Åmli), Lindland, Hegland og Dalen (uvisst hvilken gård det er). Det styrker jo ikke en Langtveit-tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til 11: Ja, Svendsens Holtbok er jo blitt spesiell ved at det noen år senere kom et rettings og tilleggsbind som er like stort!! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du rett i. Nå skal det vel legges til at tilføyelsene fyller mer enn rettelsene i tilleggsbindet, så når det gjelder det eldste stoffet, finnes det stort sett i Svensens bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt oppdatert informasjon:Det er nok rette foreldre til Anne Guttormsdtr. som er funnet her, og Guttorm Hansen var f. 1717 (døpt i Holt kirke 12/8) som sønn av Hans Klocher. Ifølge opplysninger fra jernverkshistorikeren Ingeborg Fløystad dukker Hans Gundersen Klocher første gang opp som masovnsarbeider i verksregnskapene for Baaselands verk i 1717 (men kan ha bodd der før det).Guttorm Hansen arbeidet også ved verket og døde i januar 1743. Han hadde to kjente brødre, som også var verksarbeidere: Gunder Hansen (ant. f. før 1715) og Syvert (Siur) Hansen (1725-1793).Relevant lenke til en etterlysning av Hans Gundersen Klochers opphav: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunnar Hauger

Kari Pålsdtr. var etter alt å dømme henne som ble gift 2/2-1751 i Holt m. Ånon Jonsen (Karen Povelsdtr. og Aanen Joensen), de bodde på verket. Bare litt over tre måneder etter at de giftet seg ble sønnen Guttorm døpt. Det er nok oppkalling etter Karis første mann Guttorm Hansen. Jeg har ikke gjort noe forsøk på å følge denne familien videre, men det var en Karen Povelsdtr. som døde i Holt i 1752, bosted og alder ikke oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.