Gå til innhold
Arkivverket

[#52177] Niels Friis og Vibeke Gyldenstjernes barn


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Hvor mange barn hadde egentlig Niels og Vibeke? jeg har oppført fire stk, Anna, Benedicht, Berte og Tønne. Har gått til innkjøp av 'Magasin til den Danse adels historie, første bind' fra 1824 og der er det 13 barn: Henrich, Christopher, Margrete, Johan, Christopåher, Berte, Tønne, Johan, Elisabeth, Anna, Frisedrich, Friedrich og Jesper. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg satt tilfeldigvis med den samme boka i hånden i går, men det var noe helt annet jeg så etter. Hvilket type kildetekst opplyste der om disse barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Som jeg har intrykk av, så var kammerherre Suhm også historiker: Lenke og boken 'Historia Genealog, Nobilitaris Volumen Sexum' noen som kjenner denne? Så dette er vel en sikker kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kilden du har gitt et bilde av, er en nedtegnelse av Christopher Gyldenstierne som skriver om dødsåret til sin far, Henrik Knudsen, og sin mor, Karen.Hva dette har med Niels Friis og Vibeke Gyldenstierne, vet jeg ikke. Hva er sammenhengen, mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her kan en også se hva som ble lagt til grunn ved navnsettingen av barna, - en interessant observasjon i seg selv. I tillegg kan en jo studere på hva som ville ha blitt konklusjonen om en skulle legge de voksne barnas navn til grunn for å utlede hva besteforeldre osv het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.