Gå til innhold
Arkivverket

[#52181] Baker Lars Trengereid fra Eikelandsosen


Gjest Anne-Lise Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Ett av barnebarna mine har fått i skoleoppgave å finne slekten sin,og da må jo mormor til pers! Men faren vet dessverre lite om familien sin,så nå setter vi vår lit til brukerforumet.Oldefaren til barnet het Lars Trengereid,bodde,ihvertfall på sine eldre dager, i Eikelandsosen,Samnanger kom.i Hord.Han må være født ca.1910-15 mul.på Trengereid,giftet seg med Jenny,mul.fra N.Norge,1930-35.Lars var baker av yrke,mul.i Eikelandsosen,men Rosendal er også nevnt.Jenny døde ca.1964,Lars ca.1990 i Eikelandsosen.Det ville være flott om noen har opplysn.om disse og foreldrene deres.Mvh.Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,vi kan begynne med Lars og Jenny;LenkeFusa kirkegård. NB! Eikelandsosen er ikke Samnanger, men Fusa kommune. Trengereid finnes både i Samnanger og i Bergen (tidl Haus).Nå har vi nøyaktig fødselsdato får dem begge. Da er det best å lete i de skannede kirkebøkene. Vet du når barna deres var født, sånn ca? Og hva Jenny het som pikenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
Lenke nr 19 her er Lars Johan f 21.7.1906 (stemmer med gravstenen) Det blir nok verre å finne Jennys opphav, så lenge vi ikke vet pikenavn og hvor hun kom fra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Hei Arnfrid.Dette var jo en bra begynnelse.De hadde tre barn,født 1935-40,ett av barna het Rolf,f.ca.1937,de andre vet jeg ikke navnet på.Pikenavnet til Jenny vet jeg heller ikke. Mh.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,det betyr at de trolig ble gift etter 1930. Hvis vi ser på de skannede kirkebøkene (du finner link til dem øverst oppe på denne siden), så vil du se at det er få vielser som er lagt ut så sent. Men Folkeregister eller skifteretten vil trolig kunne hjelpe. En annen mulighet er bygdeboken for Fusa.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser på DIS-trefff at Leif Georg Pedersen, Strandgt. 159, 4307 SANDNES Epost: legp@frisurf.no har Lars Johan Trengereid i sin slektsdatabase. Kanskje han kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Tusen takk,Arnfrid.Jeg har gått igjennom kirkeb.for Os 1927-1937 uten å finne noe.Nå skal jeg se på den adressen du ga meg.Nå har jeg en her som er lettet og glad!Mvh.Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott,prøvde å finne foreldrene til Even og Gjertrud Kristine i 1865-tellingen, men det er flere kandidater, og i og med at de to er f etter 1865 blir det noe vanskelig også.Tror nok det kan være lurt å låne bygdebøkene for Samnager og evt for Fusa. Antar at de ordner det for deg på biblioteket på Askøy. Hvis ikke har de dem på hovedbiblioteket i Strømgaten.Men send en mail til Leif Georg, kanskje han har det dere trenger.Lykke til!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gjertrud Kristines dåp nr 19; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8298&idx_id=8298&uid=ny&idx_side=-42>LenkeForeldre: Lars Andersen Sandvig f 184? og Brithe Kristiansdtr f 1840Grunnet fadres navn, antar jeg at dette er Brithe i 1865 LenkeEvens dåp nr 15; LenkeForeldre: John Evensen Trengereid og Brithe Johannesdtrog da har vi John og Brithe her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Det vesle som står i bygdeboka er: Lars Trengereid, f.1906, bakar, skøytte i 1956, g. 1934 m. Jenny Berg, f. 1907. Born:Gerd 1935, Rolf 1938, Leif 1940.Leif bur i Eikelandsosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jegt har en _god_ del om Even/Eyvind Johnsson Trengereide. Det blir alt for mye å sette opp her, men dersom du tar kontakt skal jeg sende det til deg. Han har nemlig samme forfedre som meg. Det er riktige foreldre Arnfrid har funnet, Brita Johannesdtr kom fra Lid i Samnanger.kellypetit@hotmail.commvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fila er sendt. Synd at det ikke er skanna kirkeböker for gifte i Fusa i 1934 for det var vel der Lars og Jenny gifta seg.Kanhende du kan henvende deg til Kirka der de bodde og få en attest?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Olav Bjordal f 1918 Sjømann. Fostersønn. Foreldre: Johan Andersen og Nilsina Hansdtr Bjordal i Sogn. (kilde: Ættebok for Kyrkjebø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Ingrid Elise Jakobsen? skulle være født i Danmark,vet du noe om det?Spørsmålet er egentlig kommet på feil plass,men de har litt med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det står ingen ting i Ætteboken om hvem Olav var gm. Aner du om de hadde barn og når og hvor de kan ha blitt viet?Jeg tar det her, for det kan skje at spørsmålene i Arkivforumet 'overses' om vi svarer der. Arkivforumet er jo spørsmål primært til DAs egne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Vedr. vielse for Jenny og Lars Trengereid. Hvis kirkebøkene er innlevert skal de vel være på Bergen Statsarkiv. Et innlegg på Arkivforum kan gjerne hjelpe deg videre med vielse og fødested for Jenny. Lykke til. Mvh. Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.