Gå til innhold
Arkivverket

[#52182] Tyding av Ministerialbok Stange


Gjest Tore Skjærstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Skjærstad

Vil være meget takknemlig om noen kunne hjelpe med tyding av all tekst angående nedenstående barnedåp da jeg har litt problemer med hanskriften til presten her.Permanent bildelenke: LenkeBarnedåpen nederst på venstre side ( Side 68 ) - 21 Oct Søndag Døbt Ole / Ola ……. B : Borger ....Ministerialbok Stange 1724 – 1740 .. 1726 sider 68 - 69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har gjort et forsøk på tyding. Det jeg er mest usikker på står i ' '.27 oct; 19 Søndag døpt Ole Bor'nefarss' Præstaasejes B; Borger, Mod: Marthe Gregoridatter Fad: Jens Polss; (Pålsen) Ileeje, Ole Gulbranss. Siri Olsd. og Bertte Simensd. Præstaasejer Kirsti Sy'vd'ersd; Oustadeier, og Ole Hanss: Præstgaarde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Sverre,Takk for hjelpen, det ga meg en bedre forståelse av skriften og har muligens også gitt meg ett par ledd videre bakover i mine søk da jeg leter etter en Borger Olsen fra Stange rundt 1726 i følge ministerialboken for hans død i 1805.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Sverre,Det er kanskje mulig at farens navn er Ole Borugards, muligens en gammel staving av Borgersen. Det passer inn med en lang rekke med alternative generasjoner med navnene Ole Borgersen, Borger Olsen, Ole Borgersen ....Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har registrert Ole Borgersen som far og Marte Gregoriusdatter Sollien gift 16 feb 1719 som foreldre. Borger g m Marte Olsdtr. De hadde sønnen Johan Olsen Sakslundeie. Sollien er vel i dag en fraflyttet gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Thor og Sverre - Jeg er enig, jeg har kikket litt dypere og også funnet bryllupet i 1719 så det ser ut til at det er riktig, og etternavnet er Borgersen som først antatt fra handskriften.Thor, du skriver du har registrert (?) vil det si at du had mere om disse linjene, en søkbar database eller liknende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det var en Gregorius Olsen som oppgis å være f ca 1723. Han kan finnes på Øvergård. Om han var bruker eller husmann har jeg ikke funnet ut. Han hadde en datter Marte Gregoriusdatter f ca 1770? Samme folket?Og så er det en Johan Gregoriusen f ca 1770? Er det også samme folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Thor,Jeg er desverre p@ tynn grunn her da jeg søker bakover i tiden for linjen til en Morfar for en tremenning i Norge og jeg endte opp med Ole Borgersen som far av Christopher Olsen født 1782 på Lindstadeie i Stange ( Hans mor var Pernille Hansdatter, og de ble gift 09.11.1779 ).Før det har det bare vært spekulasjon som har drevet meg inn p@ linjene Ole Borgerse, Borger Olsen ... og du hjalp ut med noen navn og år her.For alt jeg vet kan jeg være helt på villspor selv om det foreløpig ser ut til å passe.Hvordan kommer din interesse inn i bildet her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Thor,Tidliegere ( Innlegg 5 ) nevnte du Johan Olsen Sakslundeie - Har ikke funnet denne men har flere andre barn av Ole Brogersen og Martha Gregoriusdatter. Kanskje du har litt mer om Johan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Johan Olsen Sakslund-eie f 1853 d 1834 g m Berte Eriksdtr f ca 1761. Datter Marte Johansdtr g m Johan Ereiksen Storsveen. Mangelfull registrering.Gregorius Olsen var bruker på Øvergård.Vær klar over at Stange Bygdebok ligger søkbar på nettet.Jeg har bare fragmentarisk registrering om denne familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Thor,Det litt forvirret her, men den eneste Johan jeg har funnet født Stange 1753 er Johan Borgersen, sønn av Borger Olsen og Marte Olsdatter.Har du kanskje mikset inn flere generasjoner her og forskjellige familier her eller byttet etternavn etter moderne 'regler' istedenfor patronym ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Thor Bøhmer,Takk for hjelp med ovenstående - Dersom det ikke er for mye bry har jeg en til i de samme familielinjer, ser nesten ut som en avhandling, side 119 øverst.'13 Mars Ole Borgersen ......'Jeg forstår enkelte gjenkjennelige ord, men har litt problemer med hvem som er hvem da det ser ut som en barnedåp, Johannes, men det ser ut som om teksten forteller noe mer.Permanent bildelenke: LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.