Gå til innhold
Arkivverket

[#52184] Pålitelighet i bygdebok - Petrus Valand, Hetland skipreide (Heskestad)


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Jeg ser for tiden på bygdebok fra Heskestad, og forsøker så langt jeg kan å sjekke opp mot kildene. Problemet er at kirekbøkene her ennå ikke er lagt ut i særlig grad. En viss kartlegging fra bygdeboka er likevel nyttig - jeg pleier ofte å bruke den som en slags indeks. Nå er det imidlertd slik at jeg stusser over en del opplysninger. Bl.a. står det at Halgerd Larsdatter vasshus (bruker 7) skal ha blitt gravlagt 26.6.1768, 100 år gammel, samt ha født en sønn Tor i 1727 (altså 59 år gammel). Slike enkeltfeil kan jo forekomme, og kan like gjerne være rotete førte kirkebøler. Men jeg mener likevel svakt å huske at enkelte har kommentert at akkurat Valand-boka skal ha mange svakheter/feil. Husker jeg feil, eller er det flere som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg har også lett etter informasjon i Heskestad-bøkene og må bare si at jeg deler din oppfatning. Jeg har kun lett etter en familie, men likevel funnet selvmotsigelser flere steder. Jeg ble derfor ganske skeptisk til troverdigheten av det jeg fant.Hvorvidt det kom kritiske innlegg i slektshefter/årbøker eller lokalaviser etter utgivelsen av disse bøkene tør jeg ikke si. Den debatten må uansett ligge noe tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring (lang) med disse bøkene er at de er veldig variable. Noen gårder/slekter eller geografiske områder kjente forfatterne åpenbart bedre enn andre. De slektene som har holdt seg i denne bygda og i de nærliggende bygdene, hadde disse gutta (P. Valand og Olav Heskestad) stort sett veldig god 'koll på'. Verre straks om det var 'fremmede' inne i bildet. Når kildene gir forvirrende informasjon, slik tilfellet kan ha vært med Hallgerd Larsdatter, synes jeg det er veldig varierende hvor mye krefter de har lagt i å tenke gjennom det.Gjennom årene har jeg samlet svært mange tilleggsopplysninger og/eller korreksjoner i min database, så det er bare å si fra om du lurer på noe bestemt. Dessverre kan jeg ikke by på noe akkurat når det gjelder Hallgerd.Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.