Gå til innhold
Arkivverket

[#52188] Oppslag i BB Ullensaker - gården Måstad, Inger Klemetsdatter født rundt 1667.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Skulle gjerne vite hvem som var Ingers foreldre.Inger gift 1) ca. 1686 med Torer Jacobsen Brustad død 8 feb 1691 på Måstad.Barn: 1) Kari ca. 1686 på Måstad gift med Halvor Olsen Løken til Brustad i Nannestad. 2) Ingeborg 1688 på Måstad.Inger gift 2) 15 sep 1691 med Hans Pedersen Døli, Nannestad - død 1703.Barn: 1) Gunhild 1692 på Døli gm Lars Trondsen Gutu, 2) Arne på Døli 1695 - 1707, 3) Marte på Døli 1696 gift 1717 med Hans Trondsen Gutu, 4) Mari 1702 på Døli gift 1728 med Søren Torersen Olstad.Inger gift 3) 1703 med Hågen Frantsen Hylli til Døli.Barn: 1) Hans Hågensen på Døli 1705 gift 1732 med Kirsti Ingebrigtsdatter Haga i Nannestad.Hvis noen vet det, skulle jeg gjerne også vite når Inger Klemetsdatter og Hågen Frantsen døde på Døli i Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, faren til Inger er Klemet Hansen Holter (1637 - 1721, født på N. Kogstad, Gjerdrum - sersjant, død på Søgarn Holter), så vidt jeg har notert (Nannestad Bygdebok II). Han var gift med Berte Olsdatter (1640-1711), men jeg er usikker på når de giftet seg og når Inger ble født. Har dessuten notert at Inger døde etter 1733.....hilsen Astrid, som er etterkommer av Ingers sønn i 3. ekteskap (Hans og Kirsti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk Astrid - der fikk jeg et ledd til bakover! Jeg holder på med min kusines slekt, som er etterkommer både etter Hans og Kirsti (deres sønn Jens som fikk 2 barn på Kogstad i første ekteskap, så der datt den forbindelsen på plass) samt Ingers datter fra første ekteskap med Torer Jacobsen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Håkon.Takk for at du har full oversikt!Når det gjelder Jens Hansen og Kari Torersdatter Brustad som fikk barn på Brustad og Kogstad - og hvor han endte opp på Haga i Nannestad, så har jeg gjennomgått alle faddere både hans og hennes søsken samt deres barn. Her går det igjen folk fra Brustad, Haga, Kogstad, Gutu, Holter, Hylli, Grani,og Kjos.Når det gjelder det som står i BB for Nannestad under Arstun Brøstad om at Kari Torersdatter skulle være gift med Amund Evensen Vestby i Gjerdrum, så har jeg sjekket deres barns dåp i Gjerdrum. Her kalles hun konsekvent Torgersdatter ved alle barns dåp - og har samme patronomikon som enke under Vestby i 1801. Ingen av fadderene har heller ingen forbindelse til Kari Torersdatter Brustads slekt i Nannestad. Jeg har ennå ikke funnet vielsen mellom disse to.Så jeg tror det du skriver under (38) er korrekt, at Kari er datter av Torer Halvorsen Brustad og Mari Trulsdatter Kjos.Det hender jo at det feil i BB.....Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.