Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Dette var overveldende. Ute en søndagstur og når jeg er tilbake er 'hele' slekta nøstet opp. Kjempeflott og takk for innsatsen. Ha en strålende dag! Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Hans Her er var teodor Engström og hans andre kone og det som må være en yngre datter er begravet.Engström, Teodor Född: - :: Avliden: - :: Gravsatt: 1911-06-25 Hemort: Göteborg Västra kyrkogården Kvarter: 00I Gravplats: 00040 Gravplatsnummer: 3100I 00040 Gravrättstid: 1911-01-01 - 9999-12-31 Lat: N 57° 40' 57,30'' Long: E 11° 55' 11,57''Engström, Tekla Aurora född: - :: avliden: - :: gravsatt: 1911-02-26 2. Engström, Teodor född: - :: avliden: - :: gravsatt: 1911-06-25 3. Engström, Ingrid Isabella Märta född: 1903-05-28 :: avliden: 1988-02-19 :: gravsatt: 1988-03-24Hvis du lurer på mere i Göteborg er det bare å spørre. Jeg er selv født og oppvokst der.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Engström, Märta Ingrid IsabellaNordostpassagen 33 413 11 GöteborgDöd 19/2 1988.Kyrkobokförd (1985) i Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1985) på samma ort.Född 28/5 1903 i Göteborgs Kristine (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: KRISTINE (Göteborgs och Bohus län)Källor: RTB 88 / SPAR 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Ann Kristin. Ser du kan finne graver i Gøteborg. Har min slekt der. Men jeg leiter etter min oldermors grav.Andersson, Selma TeresiaPrebendeg 32B 417 11 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 2/10 1974.Kyrkobokförd (1970) i Lundby, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1970) på samma ort.Född 18/6 1894 i Bottna (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift kvinna (24/11 1928). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Lundby, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: BOTTNA (Göteborgs och Bohus län)Källor: MTL 71 / RTB 74Hun var gift med Ellis Andesson.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Hanne. Er vel denne du leter etter da:Andersson, Selma Therisia Född: 1894-06-18 :: Avliden: 1974-10-02 :: Gravsatt: 1974-10-10 Hemort: Göteborg Fridhems kyrkogård Kvarter: 007 Gravplats: 00023 Gravplatsnummer: 75007 00023 Gravrättstid: 1974-01-01 - 1999-12-31 Lat: N 57° 45' 53,13'' Long: E 11° 58' 32,07'' Gravsatta 1. Andersson, Selma Therisia född: 1894-06-18 :: avliden: 1974-10-02 :: gravsatt: 1974-10-102. Andersson, Elis Hildebrand född: 1902-01-03 :: avliden: 1982-05-08 :: gravsatt: 1982-06-04Disse to ligger på samme kirkegård som min pappa. Og bodde også i Lundby, Göteborg, der jeg er født.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hanne,Detta bör vara din Selma Teresia:Andersson, Selma Therisia född: 1894-06-18 :: avliden: 1974-10-02 :: gravsatt: 1974-10-10Andersson, Elis Hildebrand född: 1902-01-03 :: avliden: 1982-05-08 :: gravsatt: 1982-06-04De är gravsatta på Fridhems kyrkogård.Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk begge to. Jeg har morfar Selmas sønn på Ranerød i Uddevalla, men Selma giftet seg med Elis. Å han var ikke min morfars far så da var de ikke så nære. Men det hadde vært gøy å ta turen til graven. Ligger Lundby langt fra Tuve? Hadde dere klart å finne mins kusines grav også?Ljungblad Seminarieg 16 Död 9/7 1967. Kyrkobokförd i Göteborgs Annedal, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Född 2/5 1967 i Göteborgs Annedal (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei hanne.Finner ikke noen Ljungblad, død 1967.Nei, Tuve er ikke langt fra Lundby. Begge er på Hisingen. Jeg har min Farfar på Lundby kirkegård, men når min pappa skulle begraves fikk vi ikke plass der, om vi ikke skulle ha kremasjon. Grunnen til at din oldermor og hennes mann ble begravd på Fridhem, og ikke på Lundby kirkegård er sikkert at det ikke var plats der. Finnes ingen mulighet at utvide kirkegården ved Lundby nya kyrka.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det var veldig intresant, blir jo ikke lange veien dit fra familien. Min moser bor på Tuve akurat på grensen til raset i 1978. Min kusine var velldig liten når hun døde,er nok grunnen til at hun ikke har egen grav kansje? Tusen takk for hjelpen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hei Anne Lene.Tusen tusen takk for strålende respons. Da er jeg et hakk videre. Kjempefin service.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn R AngelandJeg lurer på jeg om det ikke var Sverige innflyttingen skjedde fra.Du finner han på FS, om du søker kun på etternavent Hooki og ikke noe annet så kommer han opp.Selv om som du sier Fs ikke alltid er så korrekt. Der står det at han er født 1811 i Finland og at far er Oluf Hooki.I linken din ved innflyttingen til Norge så står flytting fra Pajala i ... (noe jeg ikke tyder helt).Når jeg ser på kartet så er det selvfølgelig Pajala nord i Sverige, men det finnes også et sted i Finland som heter Paijala, om det finnes flere steder vet jeg ikke.Det skal nok sies at om innflyttingen skjedde fra finske Paijala så var det en svært svært lang reisevei. Svenske Pajala lå nok mye nærmere.Jeg kan ikke finne han som emigrert fra Sverige. Flyttelister for Pajala er ikke tilgjengelig scannet, i allefall ikke på genline og svar. Jeg har skummet gjennom husforhør som dekker 1837 og ikke sett han, men det er lett å overse, når jeg bare ser overfladisk.Fs sier videre at han døde 29/3-1861 i Norge. Har du funnet det i kirkeboken ? Videre står det at han giftet seg 1836 i Norge. Da giftet han seg en god stund før han er noter som innflyttet. Hadde du funnet vielsen ville du forhåpentligvis fått noen svar.Men, altså det faktum at Fs oppgir at han er født 1811 i Finland bringer for meg tvilen inn, om han kom fra Sverige eller Finland. Håper jeg ikke forvirrer deg nå.Kanskje noen har noen gode ideer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Olav TrydalTror jeg har funnet det paret du lurer på, selv om det er avvik i infoene her.Jeg finner paret Petter Adamsson f 1754 Billing...? og hustrun Maria Greta Pettersdotter f 1752 Ødeborg. Dette paret har jeg fulgt i husforhør fra 1773 og til 1799. I denne tiden fikk de en del barn men ingen Adam, og dette skulle vel være god margin på begge sider av den tid du antyder at den Adam du søker kan være født.Så dermed ser det ut som du kan se bort fra dette paret.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

OlavSom du sikkert har registrert, finnes det en del Lettenström i Nyed, Värmland. Det har også vært nevnt i et innlegg i Anbytarforum at navnet KAN være avledet av Letälven i nærheten av Karlskoga. I begge tilfeller befinner vi oss altså lengre øst i Värmland enn Billingsfors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Anne Lene. Takk for svar. Du har helt rett, jeg blir noe forvirret, men det hører vel med. Jeg har funnet ham i kirkeboken vedr. begravelse. Det står kun navn og bosted (Langfjordbund) Jeg har ikke funnet bryllupet i Talvik?, men de kan jo ha giftet seg andre steder i Finmark. Det beste hadde kanskje vært om noen kunne ha tydet hva det står etter Pajala i flyttemeldingen.(Innlegg 1093) Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BjørnJa, enig. Det er forvirrende dette her.Alt jeg søker på i Sverige er kjemisk fritt for navnet Hooki.Han kommer jo opp på FS med 4 treff, ingen i Sverige. Det lille som kommer frem på FS er jamen ikke mye å gå videre på. Det skal godt gjøres å finne en vielse i 1836 i Norge om det da ikke skulle være i talvik, men akkurat det regner jeg med at du har sjekket ut.Innlegget ditt med spørsmålet ditt er jo en stund siden. Kanskje du skal legge ut linken til innflyttingen til Talvik en gang til. Det ville helt klart hjulpet litt om noen tyder hva som står etter Pajala.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hej Anne Lene.Hvis du har mulighed for at skaffe oplysninger fra Tynderö, Västernorrland, vil jeg være meget glad, hvis du kunne finde Kristina Maria Åström, født 13. oktober 1860. Jeg vil meget gerne vide hvem hendes forældre er og hvis du kan se hvem, der er faddere ved hendes dåb, vil jeg opså gerne vide det.Hvis du så også kan finde en husförhörslängd, hvor man kan se hende sammen med sine forældre og søskende, ville det kunne give mig et godt billede af, om jeg er på rette vej med de oplysninger, jeg har samlet om personer, jeg tror, er hendes familie.Tak for dit fine tilbud. Venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hei! Jeg prøver meg med et 'problem' til: Ved folketellingen for 1875 Hammerfest, er det en liten familie fra Sverige: Lenke.Jeg kan ikke finne dem i FT 1865, så det ser ut som om de har kommet til Norge i tiåret 1865-75. Far (Nils Peter Pedersen) er født 1820 i Øvre Kalix, Sverige, mor Anna Lisa Rönkvist er født 1819 i Lule prestegjeld, Sverige, og sønnen Nils Peter Nilsen er født 1845 i Haparanda. Alle opplysninger om denne familien fra Sverige mottas med takk!Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Anne Lene o Björn!I länken i inlägg 1093 står det Sverige efter Pajala. Har titta i A1:6 Pajala 1829-1838 o det finns en Gård/By som heter Huuki sid 218 o framåt. Hittar dock ingen Olof Olofsson där, men sidorna är mycket mörka i nederkanten så jag kan ha missat honom. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helen Lypart MøllerJeg har ikke funnet alt du ønsker enda, men kan jo begynne med det jeg har.Fra fødelsesboken for Tynderö, vesternorrland. Født 13/10-1860 døpt 21/10. Christina Maria. Foreldre: drengen Isak Isaksson och hustru Anna Brita ..........? i Gasabäcken. Faddere har jeg ikke notert her, jeg sliter med å tyde fler av dem. Sender du meg en mail, så får du kopi av innføringen, og kan se selv. Mail: alenehagen@hotmail.comI husforhør som dekker året 1860 sliter jeg med det samme som ved fødselsinnskrivingen, mors etternavn. Husforhøret er ganske utydelig. Jeg skal senere i dag gå litt videre i husforhørene for å se om jeg kan finne et tydligere som kan si deg litt mer. Mulig det først blir i morgen tidlig, for i dag har vi hatt store problemer med nettet. Akkurat nå går det, men plutselig er det vekk igjen.Christina Maria finner jeg som gift og med et barn i 1880 tellingen:Om personen Namn: Kristina Maria Åström Hemförsamling: Sköns moder Hemort: Kubikenborg Kontrakt: Medelpad Län: Västernorrland Födelseår: 1860 Födelseförsamling: Tynderö Västernorrlands län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 105 Rad: 49 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Anders Eriksson, f. 1854 i Hällesjö Jämtlands län, Snickare Kristina Maria Åström, f. 1860 i Tynderö Västernorrlands län Rupert Eugén, f. 1879 i Alnö Västernorrlands län I 1890 tellingen er det flere barn:Register: Folkräkning 1890 (Västernorrlands län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Kristina Maria Åström Hemförsamling: Hässjö Hemort: Söråker Kontrakt: Medelpad Län: Västernorrland Födelseår: 1860 Födelseförsamling: Tynderö Vester Norrl. Län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 66 Rad: 8Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Anders Eriksson, f. 1854 i Hällesjö Vester Norrl. Län, snickare Kristina Maria Åström, f. 1860 i Tynderö Vester Norrl. Län Rupert Eugén, f. 1879 i Alnö Vester Norrl. Län Anna Helena, f. 1882 i Skön Vester Norrl. Län Rut Teresia, f. 1884 i Skön Vester Norrl. Län Arvida Adrietta, f. 1887 i Skön Vester Norrl. Län Karl Gunnar, f. 1889 i Skön Vester Norrl. LänSå ser jeg på emibas at de i 1898 emigrerer til Danmark.Post 467810Åström, Kristina Maria Hustru (gift kvinna)f. 13/10 1860 i Tynderö, Västernorrlands län (Medelpad)Utvandrad 15/10 1898 från Kofferfisken, Hyllie, Malmöhus län (Skåne) till Köbenhavn amt, DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 567Emibas emigrationsakt: Hyllie M 1898 016Onormerade namnformer:Destinationsort: Köpenhamn Destinationsland: DanmarkPost 467809Eriksson, Anders Snickare (gift man)f. 4/12 1854 i Hällesjö, Jämtlands län (Jämtland)Utvandrad 15/10 1898 från Kofferfisken, Hyllie, Malmöhus län (Skåne) till Köbenhavn amt, DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 567Emibas emigrationsakt: Hyllie M 1898 015Onormerade namnformer:Destinationsort: Köpenhamn Destinationsland: DanmarkMed seg på flyttingen hadde de barna: Anna Helena f 9/10-1882, Rut Theresia 29/11-1884, Arvida Andriette 31/8-1887 og Karl Gunnar 16/12-1889. Alle barna med etternavn Eriksson. De tre første av disse barna var født i Skön i Västernorrland og sistemann i Sundsvall i Västernorrland.Men, så var det jo Christina Marias foreldre og søsken du ønsket noe om også, for å stadfeste om det er rett person. Det kommer jeg tilbake til enten senere i dag eller i morgen. I mellomtiden håper jeg det var noe nytt her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla og BjørnSå fint Ulla, ja jeg var usikker på hva som stod der. Da forvirret jo jeg bare med Finland da.Kan ikke tenke meg at du har oversett noe, men et sted må han være. Da skal også jeg se litt mer på dette senere.Som jeg skrev i forrige innlegg så har vi hatt svært så dårlig internett her i dag. Akkurat nå gikk det greit. Kommer tilbake til dette Bjørn.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk til Ulla og Anne. Har funnet dåpen til datteren Constanse Fredrikke i 1837 i Talvik. Jeg skal se litt foran denne datoen m.h.t. bryllupet. Lenke Her bekreftes det at han er Qvæn og kommer fra Sverige. Fikk hjelp til dette i eget innlegg. Da burde det være klart m.h.t. Sverige Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BjørnJo at vi snakker om at de kom til Norge fra Pajala i Sverige er nok klarlagt.Når jeg søker mer på FS, så finner jeg 11 barn av paret. Constanse som du nevnte i forrige innlegg finner jeg som første barn. Dermed sikkert ikke dumt å se etter dem som viet i Talvik.Ulla.Jeg har sett på det husforhøret du henviser til i innlegg 1193. Mener å huske at du bruker svar, så da tittet jeg på genline. Der kan jeg nemlig gjøre sidene lysere når de er for mørke. Jeg kan heller ikke finne paret der. Får se litt mer senere.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Anne Lene (1187)Tusen takk for jobben!! Da anser jeg denne Petter Adamsen som 'sjekket ut av saken'. (Jeg synes jo likevel han i all anstendighets navn burde ha kalt opp sin far!)Av og til må det undersøkes litt i det som viser seg å være blindgater, men jakten på Adams opphav fortsetter.... (Enkelte lyse hoder henviser til 1. mosebok, men også Han er sjekket ut - i dette slektsleddet.)Oddbjørn (1188)De fleste steder i Värmland har vært saumfart m.h.t. husforhør o.l., særlig de stedene som har hatt jernbruksaktivitet. Det har vært mange Lettenströmmer å treffe underveis, uten at Adam har presentert seg. Jeg har også fulgt dine og andres innspill i Anbytarforum, og takker for all interesse.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BjørnJeg klarer ikke å si om dette er rett par. Noe fars navn på paret fremkommer ikke.Vielse 7/10-1838 i Burträsk, Västerbotten län mellom drängen Olof Olofsson från Skellefteå f 29/4-1805 och pigan eva Catharina Andersdåtter ifrån Gammelbyn f 3/4-1808. Så henvises det til side 366 i husforhøret og navnet Fahlmark, som jeg oppfatter er plassen de bor på.Jeg har ikke sett i husforhøret enda.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.