Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Kristina Gøransdotter f 1858 var gift med Per Kristianssin f 1850 i Sunne. Barn Karin f 1881, Hilda f 1884 og Kristina 1888. Alle født i FRÖSÖ. De bor på Målsta i FRÖSÖ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solveig Hanssen

Hei Anne Lene og Hanne!Etter mitt innl. 246 fikk jeg fantastisk hjelp av dere i innl 251 til 255 om foreldre og søsken til min tippoldemor Maja Lisa Andreasdtr f 1837 i Dals Ed. Om min tippoldefar Brynte Olsson f ca 1835 i Dals Ed - som hun giftet seg med 28 des 1860 - har det så langt ikke vært lett å finne noe mere om.Håpet på ledetråder om Bryntes foreldre via vielsen m/Maja Lisa. Via biblioteket fikk jeg lysnings och vigselbok 1830-1861 for Dals Ed på microkort. På side 152 Nr 16 fant jeg vielsen i 1860. Jeg tyder det slik at de giftet seg i Dals Ed og ikke i Halden, men dessverre er det heller ikke her opplysn. om hvem som er Bryntes far. (Utsnitt, se under).I mitt innl. 246 henv. jeg til lenker vedr Bryntes innflytting til Norge. Det var: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=If01001812&gardpostnr=3857&personpostnr=3857&merk=3857#ovre>Lenke + utflytt Nr 17 Lenke (Usikker på om siste lenke er 'min' Brynte) og (Nr 95) Lenke I Maja Lisas innflyt ref det til forannevnte innførsel. (Nr 57) LenkeKan jeg likevel ha funnet 'min' Bryntes foreldre? I klokkerb for Halden finner jeg en Olof Andersen Skalberg m/fam. innflyttet i 1859. (Fra Nr 107) Lenke De har bl.a. en sønn Brynte f Nov 1835, Nr 111. I 'Innflytta svensker til Østfold' finner jeg Olof: Lenke Kona Stina: Lenke Barna Anna Stina og Fredrik: Lenke Lenke og Brynte her m/etternavnet Skalberg LenkeKan Brynte Skalberg og Brynte Olsson egentlig være en og samme person?Tror forøvrig fam hadde 2 barn til som jeg fant innført her Nr 105 og 106 LenkeTil slutt finner jeg at Olof Andersen og Stina Jonasdtr m/ sine 2 yngste barn flytter tilbake til Sverige (Utflytt. Nr 32,33, 34 og 35)

bilete4013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ønsker alle sammen et riktig godt nytt år.Solveig - 1101Ja, disse her har jo ikke vært helt enkle. Har lett en del mer siden sist, dog uten noe nytt. Vet ikke om jeg kan gi deg noe nå heller.I husforhøret 1856-1860 side 333 for Westra Ed, Dals-ed, Älfsborg finner jeg maria Lisa sammen med sine foreldre/søsken. Om maria lisa står flg:Født 15/1-1837. Utflytting til Fredrikshald 1861. Som anm står: vistas i Fredrikshald. Lysning 17/7-60 med drängen Brynte olsson från Fredrikshald. Viet 28/12-60.Paret som du lurer på om er Bryntes foreldre har jeg også funnet i noen husforhør. Problemet er bare at jeg ikke enda har funnet dem i samme husforhør. Dvs der som det vil fremkomme en lysning også på han på samme dato som Maria Lisa.Jeg forsøker litt mer og ser om jeg kan finne han, det er vel det som vil kunne gi et sikkert svar.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan H Haakerud 1104Familien kom til Norge den 17/11-1876 fra Korsbyn i Karlanda og de skulle da til Enebakk. Familien så slik ut:Per Nilsson Trygg 11/6-1833 Kölahustru Maria Eriksdotter 16/9-1837 Karlandabarn: Nils Magnus Persson 2/2-1860 KarlandaEdvard Persson 17/9-61 HolmedalKristina Persdotter 26/11-1863 HolmedalMariana persdotter 20/7-1867 HolmedalAnders Persson 7/6-1871 HolmedalIngeborg Persdotter 14/4-1874 HolmedalHustrun Maria Eriksdotter flyttet også til Norge en gang tidligere. Dette var 23/10-1855 også da fra Korsbyn i Karlanda, og da oppgir Emibas kun Norge som mål. Da het hun Maria Eriksdotter Korsberg. Hun var da ugift. Så må hun jo ha reist tilbake igjen til Sverige, blitt gift der for så igjen å reise til Norge.Per og Maria bodde altså i Korsbyn og jeg finner fam i husforhør 1871-1880 side 243. Trygg er et soldatnavn. Per Nilsson Trygg var feltjägare no 87. Ellers er infoen for fam lik den jeg allerede har skrevet. I det neste husforhør 1861-1870 er det notert at de flyttet til Holmedal 9/11-1861.Per Nilsson Tryggs foreldre har jeg ikke funnet enda. Men, foreldrene og søsken til hans hustru Maria Eriksdotter har jeg funnet.Husforhør 1851-1856 Korsbyn side 187No 73 Erik Olofsson Korsberg 7/9-1812 Holmedalhustru Catharina Svendsdotter 12/11-1815Barna: Maria 16/9-1837Anders 9/7-1840Olof 30/9-1842Ingeborg 26/11-1845Cajsa 21/10-1847Stina 30/4-1850Sven 1/10-1852Anna Britta 26/2-1855Barna er alle fødte i Holmedal. Korsberg er nok også et soldatnavn. 2 av Marias søsken reiste også til Norge. Det var Anders til Askim den 10/6-1865 og Sven til Drammen den 12/12-1870. Begge var ugifte og reiste alene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjenJeg viser til mine forrige innlegg om Mattias Norberg/Mattson/Loberg fra Gefle eller Svartnø.Like før jul fikk jeg tilsendt fra Uppsala de opplysningene om den boupptekningen du henviste til, og som ga meg et håp.Desverre så var det nok en blindvei, dette kan ikke være far til den Mattias jeg leter etter.Jeg kan jo for ordens skyld ta med hva der står om arvinger. Matts Loberg døde 4 mars 1884 og etterlot seg myndige sønnene Anders Petter Loberg og Carl Erick Loberg. Samt dotteren Anna Gustafva. Gift med Hofslageren A. Andersen i Hargs bruk.Det står ingen alder eller adresse på noen.Så det var nok et håp som brast, og det blir å begynne på nytt igjen. Hvis Mattias har vært til sjøs og ikke har hatt kontakt med sine foreldre på mange tiår er det vel lite håp om å finne hans opphav.Men vi har jo fått eliminert den Matts Loberg du fant i Svartnø i 1880, så slipper jeg å gå videre på det blindsporet.Takker for at du har prøvd å hjelpe, det er litt irriterende å ikke komme noen vei, men av og til blir det sånn.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

JanHer er Maria sine brødereKorsberg, Anders Dräng (ogift man)f. 9/7 1840 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/6 1865 från Korsbyn, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till Askim, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 223Emibas emigrationsakt: Karlanda S 1865 002Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge Korsberg, Sven Dräng (ogift man)f. 1/10 1852 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 12/12 1870 från Korsbyn, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till Drammen, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 223Emibas emigrationsakt: Karlanda S 1870 027Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge Eriksson, Olof Dräng (ogift man)f. 30/9 1842 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 13/4 1859 från Korsbyn, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 106Emibas emigrationsakt: Karlanda S 1859 004Og ei søsterEriksdotter, Anna Britta Piga (ogift kvinna)f. 26/2 1855 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 15/11 1873 från Korsbyn, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till Askim, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 246Emibas emigrationsakt: Karlanda S 1873 030Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eriksdotter, Stina Piga (ogift kvinna)f. 30/4 1850 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 17/7 1869 från Korsbyn, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till Askim, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 223Emibas emigrationsakt: Karlanda S 1869 023Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Hanne.Jeg er litt usikker på hvem du mener. De som er nevnt i mitt forrige innlegg vet jeg ingenting om. Det var en mulighet for at den Matts Loberg som døde i 1884 i Svartnø var far til 'min' Mattias, men det viste seg å være feil.Den jeg leter etter foreldrene til er denne Lenke og jeg vet ingenting om hans fortid, annet enn det som står ved vielsen, at fødested er Svartnø i Stockholm og at faren er Matts Loberg.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Svensdotter, Katarina Inhyse (änka)f. 12/11 1815 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 17/11 1876 från Korsbyn, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till Enebakk, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 246Emibas emigrationsakt: Karlanda S 1876 045Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Kirsti.Det finns to Matts Loberg, den andre er født 1845 i Börstil.han er gift med Maria Margareta Jansdotter født 1844 i Valö. Disse har barnen Mattias Marcelius født 1871 og Johan August født 1873.Vet ikke om dette er til noen hjelp for degAnn Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hanne: Det sto ikke noe mer i boupptekningen om arvinger enn det jeg har sagt. Den var underskrevet av Matts Søderlund som bodde i gården.Ann Kristin: Takk for info. Matts Loberg f 1845 må i tilfelle være bror av 'min' Mattias. Det er jo endel familier hvor flere søsken har samme navn. Jeg har inntrykk av at Loberg ikke er et veldig vanlig navn, i motsetning til Mattson.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Denne Matts du henviser til kan være Matts S på Kalsværd gård i Børstil, det finnes en til med samme navnet som bor på Dæcksta i Høkhuvud i Stockholm. Du skrev at han bodde på gården, da kan jo det være en adress??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det er 72 Loberg i 1890 tellingen. 2355 Norberg. 889 Norberg i Emibas og 53 Loberg. 113 Mattson, 1808 Mattsson i Emibas. 446 Mattsson og 4334 Mattsson i 1890 tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hanne: Takk for at du følger opp. Jeg har funnet fram igjen brevet og finlest, og der står faktisk Børstil.Avdød er førre Båtsmannen Matts Loberg i Svartnø Børstils Socken.Og Egendomen uppgafs af i gården boende Sjømannen Matts Søderlund på føljande sett: (boets verdier)Underskrevet av M. Søderlund Som bouppteknings og varderingsmenn: F.P.Wedin og J.F. Sundstrøm(tror jeg det står, jeg har en håndskrevet kopi).mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Kirsti,om man søker i Börstil ,døpte finner man Matias, født tror det skal være 13 mai, døpt 15 mai 1838. Sønn til Mats Andersson og Anna Greta Mattsson, 30 år, Norrskedika, litt vanskelig å lese. Finner Matts Andersson i folkräkning 1880 på samme plats. Ettersom han, Mathias kalles Norberg i telllinga 1900, er det jo ikke sikkert at der er Loberg som er rett navn. Skal lete videre.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KirstiSå fint at du tar frem dette igjen. Ser på de siste innleggene her nå - kan det tennes et lite håp om å finne han ?Skal lete litt mer jeg og nå. Det er fint at flere øyne ser på saken. Det trengs noen ganger det.Kanskje det kunne være på sin plass Kirsti med et lite sammendrag av det du føler at du vet ? Kanskje du kunne gjort det ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ann Kristin: Dette ser jo lovende ut. Legger inn lenke til vielsen der Svartnø er nevnt Permanent sidelenke: Lenke par nr 13.Nå blir jeg borte en stund, er nødt på jobb, men kommer tilbake i ettermiddag. Takk for all hjelp så langt.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Tror ikke den Mathias jeg fant er den rette. Han finnes ikke hos foreldrene i Husförhör fra 1846 og fremover , så han må ha vært død tidlig. Har lett på Svartnö, men familien finnes ikke der i Husförhör 1831-1839.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Nu har jeg funnet familien og den ser slik ut i Husförhör Börstil, Svartnö AI:15 B 1851-1866:Nr 86, Kronobåtsmann Matts Loberg f. 1818 24/2 hustru Anna Lena Mattsson, sjuklig, f. 1808 4/3 xon Matts (Södergren)Mattsson sjömann f.1839 7/5 son Gustaf Andersson Sjömann f. 1845 25/8 son Carl Eric f. 1839 1/9så står det Nr 86 kronobåtsmann Matts Loberg f. 1845 8/1Dette er muligens Matts Loberg, den eldres, mor: hos Loberg bor også enka Britta Jansdotter f. 1794 3/2Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Enig Ann Kristin. Det ser ut som dette ikke kan være rett mathias.Finner også familien i husforhøret 1839-1845 på side 55. Her er heller ikke Mathias f 1838. Så det ser ut som han dør ganske så fort ja.Det vrimler jo av Matias... der og husforhørene er slett ikke av de beste å lese heller. Det er jo også noen Nordberg der, men klarer ikke å finne noe som kan stemme. En aldri så liten nøtt dette her.For å gå tilbake til utgangspunktet. Så finnes Kirstis opprinnelige spørsmål i innlegg 646. Kopierer det inn her:Jeg håper det kan være mulig å finne fram til min 'nål i høystakken', selv om jeg har stått fast i mange år. Min oldemors far var svensk, det er omtrent det eneste vi har visst med sikkerhet i tillegg til at han var sjømann og kom til Kristiansand fra Sverige. Han het Mattias(eller Matts) Norberg og var født i Sverige i 1838 I familien het det alltid at han kom fra Gefle, og det er oppgitt som fødested i ft 1900. Lenke Men ved vielsen i 1868 Permanent sidelenke: Lenke er fødested oppgitt til Svartnø i Stockholm.(Nr 13) Jeg har fått hjelp til å finne ut at i 1880 er der en Matts Loberg i Svartnø. Han er født i 1818 og er enkemann i 1880. Kan dette være hans far? Jeg har også fått vite at han ikke er registrert i Emibas, som sjømann kunne han kanskje unngå registrering der?Jeg vet ikke når Mattias kom til Norge, men jeg finner ham ikke i 65 tellingen i Norge.Heller ikke vet jeg hvor navnet Norberg kom fra. I kirkebøkene kalles han Mattson eller Mattiasen, familien i Kristiansand brukte Norberg som slektsnavn.Det eneste jeg vet med sikkerthet i tillegg til dette, er navnene på barna hans, og at alle sønnene var til sjøs. Er det mulig med disse opplysningene å finne Mattias f i 1838 i noe husforhør? Og dermed finne hans foreldre?Eller er det noen som har kjennskap til ham før han kom til Norge? Jeg er svært takknemlig for den hjelp jeg har fått i dette forumet.mvh Kirsti Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.