Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest helen lypart møller

Jeg har nu fået sat nogle datoer og personer på plads allerede. Tusind tak for det. Min Kristina Maria skal ifølge mine oplysninger hedde Åström til efternavn. - Der findes en familie Åström i Tynderö, som jeg har fulgt på Family Search. Jeg har fundet 9 børn til dem. Det første i 1846 og det sidste i 1858. Alle børnene har 2 fornavne. Desværre kan jeg ikke komme videre på FS. Disse forældre hedder Lars Eric Åström og Martha Cajsa Strandqvist. Dette er bare mit vilde gæt, jeg ved ikke om du kan bruge det til noget. Nogle af børnene fra denne flok har jeg fundet i FT 1890 i Tynderö og Hässjö og de hedder Åström til efternavn. Der er flere Åström i Tynderö, men jeg kan ikke huske årstallene på dem. Jeg sender dig min mail-adresse. vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Anne Lene! I flyttemeldingen i 1837 er hun 21 år. Hun skal da være født ca. 1816. Det passer da ikke med alderen i vielsen. Olof var 30 år og da født i 1807, så denne alderen kan passe. Nå er det jo ikke alltid disse oppgitte tallene riktige???? Håper husforhøret kan gi noe mer. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Olav (1198)Ja, han gjør det sannelig ikke lett for noen, 'den gamle Adam'! Jeg skal ikke fortsette å pøse på med mange flere mindre gode forslag - men kanskje du skulle titte litt utenfor Värmland?Grenseområdet mellom Värmland og Närke (eller Värmlands län og Örebro län) er også interessant i jernverkssammenheng.Min ane, Jahn Pettersen Hane (som en periode var Adam Lettenströms kollega ved Frolands verk), kom fra Villingsberg (som ligger i Närke) - men oppholdt seg på Värmlandssiden (Nysund) før han reiste til Norge. Og hans aner finnes spredd over et relativt begrenset område, men i begge landskaper/län på strekningen Karlskoga-Örebro (og litt oppover i Värmland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Helen Min slekt i Tynderø er Strandqvist. Men hvis noen kunne finne foreldrene til Martha Cajsa hadde det vært lettere. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

OddbjørnTakk for tips! Og tanken på at Jahn og Adam kan ha vært kjente før Froland, den pirrer! Årsaken til at Adam dro til Froland, utover det at han var smed, er et tilbakevendende spørsmål.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Til Hanne Ludvigsen (1204).Simon Strandquist *1772 gift 1. gang 9. okt. 1796 Tynderö m/Stina Larsdtr., 4 børn.Simon gift 2. gang 24. nov. 1799 Tynderö m/Catharina Henricsdtr. *1774, 7 børn. Det syvende er Marta Cathrina Simonsen *23. jun. 1820 Tynderö, hun er den Marta Cajsa Strandqvist, jeg omtaler. Mine kilder er Family Search og www.solace.miun.se/~blasta/ Kan du bruge dette til noget? vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Jeg skulle gjerne ha litt hjelp videre med følgende person :Hans Olausson; Født 14.11.1831 i Tveten, Hede Gift 19.07.1855 i Sanne kirke med Sara Johansdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Jeg skulle gjerne ha litt hjelp videre med følgende person :Hans Olausson; Født 14.11.1831 i Tveten, Hede Gift 19.07.1855 i Sanne kirke med Sara Johansdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jens Petter,Är det bara Hans som du vill ha uppgifter på eller är det något om Sara också. Har du uppgifter om deras barn?HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Hei Susann, Jeg har navnet på Saras foreldre, men ikke detaljer. Jeg har også barna til Hans og Sara, og det var derfor foreldrene til Hans som var av interesse i denne omgang. Sara og Hans kom til Fredrikstad i 1873 og der ble den yngste sønnen Olaves Emil født i 1877. Emil er min kones farfar.Jens Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiJeg leter etter opplysninger om Ole Svendsen Holm, født ca. 1677 i Herjedalen, Sverige. Det er alt jeg har av opplysninger om ham. Han flytter til Norge og blir bosatt på Støren i Sør-Trøndelag. Kan han finnes nevnt i noen kilder der borte, husforhør osv. Eller er Herjedalen inndelt i mange mindre sogn som man må ha navnet på?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Hanne!Härjedalen är ett landskap i Jämtlands län. Sveg o Hede är ett par lite större orter. Kyrkböckerna började föras omkring 1688, men inte i alla församlingar. I en del startar dom en bit in på 1700-talet. Sveg har hfl från 1791, Hede från 1857 o Hede Lappmarksförsamling 1826. 1870 brann prästgården i Sveg o många böcker förstördes. Så det kan bli knepigt att hitta Ole Svendsen Holm f ca 1677. Vet du när han flyttade till Norge? I så fall har man ju lite mer att gå på. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei UllaTakk skal du ha for svaret. Jeg vet ikke nøyaktig når han flyttet, men i bygdebøkene for Støren står det at han blir gift ca. 1709, og den første datteren er født der i 1710.Så jeg antar han har flyttet på begynnelsen av 1700 tallet. Men jeg skal vel være fornøyd når jeg har kommet så langt. Men selvfølgelig hadde det vært trivelig å kunne funnet videre på sine Svenske aner også.mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene - forts 1093Titta på Pajala A1:6 sid 213 Kitkiöjervi - är det inte Eva Andersdr o hennes man Olof Olofsson Månad? Han var infl från sid 221 Huuki. Det finns anteckningar i utfl kolumnen men just nu är jag så trött och ser inte vad det står. Du kanske kan följa dem? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei Anne Lene, glemte i farten å takke for forsøket på mitt innlegg 1148 og ditt svar 1151. Takk skal du ha! Har gått gjennom anbytarforum, men finner ikke noe der på Peter Zederløf eller lignende navn! Skal prøve en etterlysning der! Andre med noen idèer?Til Bjørn R. Angeland - ad Anne Lene's svar til deg 1186 samt også senere utvikling vedr. Pajala.Hvis du ser på ditt tema 55607, Wikipedia-linken min i innlegg 2 på Pajala - og blar nedover der så vil du se følgende: Småorter i Pajala hvor bl.a. Huukki finnes. Her er linken igjen http://sv.wikipedia.org/wiki/Pajala_kommunMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helen Lypart MøllerNå er jeg litt lenger. Isak Isaksson og Christina Maria Dufvenberg, er foreldre til den Kristina Maria Åstrøm som du spurte om i 1191.Så fant jeg denne fam i et husforhør som var utydelig som jeg skrev om i går. I det husforhøret står det at fam flyttet til Hässjö i 1860.I innflyttingslistene til Hässjö finner jeg fam, og her kommer da endelig også Åstrøm navnet frem. Innflyttet til Hässjö den 2/12-1860 arb. Isak Åstrøm og dets hustru Anna Brita Dufvenberg. Flyttet fra Tynderö til Ahlafors.Da gjenfinner jeg fam i husfhorør 1853-1856 plassen Ahlafors:Isak Isaksson Åstrøm 23/7-1827 AlanesAnna brita Dufvenberg 13/1-1833 Hässjödatter Kristina Maria Åstrøm 13/10-1866 Tyndrö.Videre finner jeg fam i et par husforhør til på plassen Ahlafors uten noe nye opplysninger. I 1869 flytter de til plassen Strand i Hässjö, og her kommer jeg til et husforhør som er noe bedre å lese enn de andre, og her er et par barn til også.1861-1870 side 162 Strand, Hässjö:Arb Isak Isaksson ÅstrømSvärmodern Britta Maria Dufvenberg f 1803 StockholmHustru Anna Britta DufvenbergBarna: Christina MariaAnna Mathilda 16/2-1862 HässjöAugusta Fredrikke 7/4-1865Som du ser så har jeg bare tatt med f.opplysninger der det er nye personer, de andre har jeg jo allerede skrevet, så der har jeg tatt med kun navnene. Den 20/10-1866 flytter fam til Alanes og der finner jeg dem ikke. Der er det ikke tilgjengelige flyttelister for den aktuelle tiden.Ingen av husforhørene var spesiellt gode og det siste var best. Sender det til deg nå i mail.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn / UllaHar sett på den siden du henviser til i innlegg 1214 Ulla. Helt enig dette er nok Eva Marias foreldre. Om du hadde problemer med å lese i kolonnen for flytting i går kveld når du var trøtt, så har nok jeg noe av de samme problemene i dag uten å være trøtt. Men, det andre er jo greit lesbart. Familien så slik ut:Anders Andersson 1789hustru Brita Adamsdotter 1783Datter: Eva Maria 1816 (så er altså Olof Olofsson Månad skrevet inn og sidenummeret 221. Vet ikke om det menes at han kom derfra eller om de reiste dit. Jeg kan ikke finne noen av dem der. 221 er som Ulla sier Huuki. Eva Maria og Olof giftet seg i 1837. Det er de to det er notert noe i kolonnen for flytting.Datter: Anna Greta 1818Son Anders 1820son Johan 1823son Olof 1826dotter Britta Maria 25/3-28Så stopper det litt opp, for det neste husforhør er ikke tilgjengelig, slik at jeg får ikke kontrollert hvem som fortsatt bor på samme plass. Likeså er flyttelister ikke tilgjengelig.Jeg kan sende deg husforhøret Bjørn, om du vil. Da må jeg ha din mail.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene o Björn!Jag har letat lite till o det är Eva Andersdr f 1816 som står som piga på sid 221 ganska långt ner. Har sökt henne i födelseboken men utan resultat.Olof är född 1807 13 okt i Colari - föräldrar Sold. Olof Måna o Ablona Stina Koberg - faddrar Eic Larsson i Antis? och Johan Gardin. Hustru Sigrid Henriksdotter. Dräng Johan Dahlgren. Pigan Brita Stina Olsdotter i Kangos. (Pajala C:3) Hfl för 1807 finns ej. Några år tidigare ser familjen ut så här.I A1:3 1771-1802 sid 114 Kolari:Adam Påhlsson Måna f 1753h. Anna Eriksdr f 1758p(ag) 267? Barn Johan f 1783?Olof Mattsson Måna f 1764?hust Ablona Stina Koberg f 1771Barn Sophia Greta f 1792Henric f 1795?Isac f 1795?Maja Lena f 1777Gårdagens problem i A1:6 där tror jag nu det står utt. hind. attest. Notering att Olof Olsson Månad o Eva Andersdr gifte sig 1837. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

HelenDet er min slekt. Simons far er Kristian Strandqvist, mor Katharina Khårstrøm. Jeg stammer fra Simons sønn Henrik f 1803. simons kone jeg stammer fra er Catharina Kajsa Henriksdotter. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Trenger hjelp til å finne Per Johan Lexander f.31-7-1861 i Sverige,Emigrerte til Usa ca.1887, traff en norsk jente på båten ,Martha Elisabeth Marie Thorvaldsdatter f.29-9-1861,Strømsø i Drammen.De skal ha blitt gift på båten og fikk en sønn Georg Ibsen Lexander f.16-8-1888 i Brooklyn,usa.Familien reiste Til norge og finnes i Bergen i 1900: 21075 Peder Lexander m b Hf g Orgelbygger og bestyrer 1861 Sverige Svensk Udtrådt intet Samfund 21076 Marte Lexander k b Hm g Hustru 1861 Drammen Bu n Udtraadt intet S. 21077 Georg Lexander m b S ug Søn 1888 Broklyn n Udtrådt intet Samfund 21078 Ruuth Lexander k %m% b D ug Datter 1891 Kristiania n Udtraadt intet Samf. 21079 Tabitta Leksander k b D ug Datter 1893 Kristiania n Udtraadt intet Samf. 21080 Samuel Leksander m b S ug Søn 1895 Kristiania n Udtraadt intet Samfund .Har funnet hans kones familie ,men klarer ikke å finne Per Johan Lexander i Sverige.Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Leksander, Per Johan Snickaren (ogift man)f. 31/7 1861 i Hed, Västmanlands län (Västmanland)Utvandrad 21/9 1884 från Kvarter 4 Gård 19, Falu Kristine, Kopparbergs län (Dalarna) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 150Emibas emigrationsakt: Falu Kristine W 1884 020Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er han ogsåLeksander, Per Johan Vagnmakeriarbetare (ogift man)f. 31/7 1861 i Hed, Västmanlands län (Västmanland)Utvandrad 17/10 1881 från Kvarter 52 Gård 1, Falu Kristine, Kopparbergs län (Dalarna) till FinlandKälla: Husförhörslängd, s. 325Emibas emigrationsakt: Falu Kristine W 1881 056 Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er dette brødere??? Han kan jo ha reis tilbake til Finland??Leksander, Karl Adolf Måleriarbetare (ogift man)f. 22/12 1858 i Hed, Västmanlands län (Västmanland)Utvandrad 8/9 1880 från Söderhamn, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland) till Helsingfors/Helsinki, FinlandKälla: Husförhörslängd, s. 715Emibas emigrationsakt: Söderhamn X 1880 103Onormerade namnformer:Destinationsort: Helsingfors Leksander, Karl Adolf Måleriarbetare (ogift man)f. 22/12 1858 i Hed, Västmanlands län (Västmanland)Utvandrad 8/9 1880 från Söderhamn, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland) till Helsingfors/Helsinki, FinlandKälla: Husförhörslängd, s. 715Emibas emigrationsakt: Söderhamn X 1880 103Onormerade namnformer:Destinationsort: Helsingfors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.