Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Karl kom med to ganger, denne fyren skulle det væreLeksander, Anders Fridolf Dräng (ogift man)f. 23/11 1855 i Hed, Västmanlands län (Västmanland)Utvandrad 3/3 1883 från Fettsta, Malma, Västmanlands län (Västmanland) till Strömfors/Ruotsinpyhtää, FinlandKälla: Emibas emigrationsakt: Malma U 1883 001Onormerade namnformer:Destinationsort: Strömfors Bruk Han er tilbake i stockholm i 1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

CARL FREDRIC LEXANDER Pedigree Male Christening: 17 FEB 1849 Hed, Vastmanland, SwedenParents: Father: P. JOH. LEXANDER Family Mother: ANNA WRETSTROMMå skjekkes ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Til Hanne Ludvigsen (1221).Vi blev ikke i familie i denne omgang. Jeg har netop ved hjælp af Anne Lene fået valgt denne mulige familiegren fra. - Men vores aner har ganske givet kendt hinanden i Tynderö og Hässjö for længe siden. vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Jeg er imponert,kjempeflott at du fant ham.Tar imot alle opplysninger med takk.Nå blir Lexander som jeg kjenner glad.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Helen. Du får si fra jeg har Medelpad cden. Der har de også skrevet inn biografien til de forskjellige. Så er det en flott side som heter Sundsvallminner, man kan søke på. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei! Jeg prøver med en ny en!Marthe Olsdatter ble født (iflg. vielsen, slik jeg tyder det) i Ragnerud, Brunskog församling - Jösse härad, Värmland.Hun er oppført som Marthe Olsdatter: FT1865- 48 år, født i Sverige ; FT1875- født 1819 i Huse sogn i Sverige - begge steder bosatt i Grue.Barn av Marthe Olsdatter og Ole Olsen : 1. Olava Olsdatter f. Vestre Aker 1854 ; 2. Maria Olsdatter f. Grue 1855 ; 3. Olaus Olsen f. Grue 1858 ; 4. Theodor Olsen f. Grue 1860.Hun ble gift 7. feb 1856 i Grue kirke med Ole Olsen f. 27. apr 1831 på Risbergsæteren under Holmen i Grue..Ved vielsen er hun oppgitt som 36 år gammel. Hennes far er oppgitt som gårdsmann Ole Arnesen Høgerud. Högerud tilhører vel nå Stavnäs-Högerud församling - Gillbergs härad, Värmlands län.Jeg lurte på eksakt fødselsdato (det varierer mellom 1818 og 1820 - se over) og dåp på Marthe. Når dro hun til Norge og hvor? Samt info om far, mor og søsken?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsdotter, Märtha Piga (ogift kvinna)f. 8/12 1819 i Brunskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 3/6 1854 från Hungvik Östra, Högerud, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 67Emibas emigrationsakt: Högerud S 1854 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Geir WollMärtha er født på Ragnhildsrud i Brunskog, ikke den 8/12-1819 som Emibas angir, men hun er født og døpt den 12/12-1819. Foreldre: Olof Andersson og Maria Nilsdotter.Familien bodde på Ragnhildsrud i Brunskog og jeg har fulgt fam i et par husforhør der:Olof Andersson f 1790h - Maria Nilsdotter 11/5-1795 BrunskogBarna: Karin 1817Märta 1819Anders 19/2-1823Anna 7/11-1825Olof 26/8-1829Nils 20/9-1832Stina 4/1-1836Barna er født i Brunskog. I 1841 flyttet fam til Høgrud og ble der boende på plassen Högrud.Datteren Märtha som er den du spør etter, er i husforhøren oppgitt med f. år 1819 noe dato har jeg ikke sett. I fødelsesboken er hun innført som født og døpt den 12/12.Har nettopp sendt deg på mail kopi av et husforhør som viser familien på Ragnhildsrud 1831-1835.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jens Petter, inlägg 1208.Nu har jag äntligen lite uppgifter om Hans Olausson. Han är född 1831.11.14 i Åseröd, Krokstad Socken, döpt 1831.11.15.Far Olaus Eriksson, Mor Anna Brita Andersdotter. Faddrar. Anders Jonasson och hans hustru i Åseröd. Detta hittade jag i födelseboken för Krokstad C:5 Sida 123.Jag tittar i Husförhörslängden för åren 1830-1834, AI:13 sida 35 och AI:14 sida 135 för åren 1835-1837 och ser:Olaus Eriksson född 1800.10.12Anna Britta Andersdotter född 1801.11.23Barn: (Alla barnen är födda i Åseröd)Anna Stina född 1821.09.18Maja Greta född 1823.07.13Elias född 1826.02.08Anders född 1829.06.03Hans född 1831.11.14Britta Christina född 1835.12.27 död 1837.10.05I nästa husförhör för åren 1838-1840, sida 187.Står Olaus som fd Riksdagsmannen. Hustrun Anna Britta står det att hon avlider 1838.05.13. Olaus gifter om sig med: Gifter sig antaligen 1838.12.18 Carolina Rebecca Åhlbottn född 1805.08.28Barn: Anna Brita född 1839.10.15.I de nästa husförhörslängderna, AI:16 sida 195, AI:17 sida 191, AI:18 sida 187 hittar jag även dessa barn:Jonas född 1842.04.13 död 1844.12.08Catharina född 1843.09.27 död 1844.04.22Maria Christina född 1845.10.08 död 1847.03.14Jonas född 1847.06.30Ephraim född 1852.09.27 I Husförhörslängden AI:18 för åren 1851-1855 står det att Hans flyttar till Tveten 1853.Jag har försökt att gå framåt i husförhörslängderna och hittar Carolina Åhlbottn avliden 1877.07.23. Sonen efraim avlider 1877.11.30 på han har jag sett att det har stått massa olika noteringar, bland annat sjöman, vistas i Amerika på okänd ort.Olaus hittar jag i Husförhör AI:26 sida 414, år 1881-1894, som avliden 1885.11.03 i Åseröd.Alla dessa uppgifter som jag nu har skrivit ner har jag enbart hittat i Husförhörslängderna jag har inte kollat i födelseböcker, vigselböcker och dödböcker.Med vänliga hälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Anne Lene. (1216)Det er jo altid en udfordring at tyde de gamle håndskrevne oplysninger - og, ja tak! jeg kan godt bruge lidt hjælp til husförhör 1861 - 1870. Jeg kan lige netop ikke se overskrifterne på skemaet; og de er jo gode at have, hvis man skal gætte sig lidt frem.I kolonnen efter stedet, hvor personerne er født, står der ud for Isak og Anna Brita: 1860 22/4. Er det vielsesdatoen for dem?Næste kolonne med tekst kan jeg tyde årstallene 1862 og 1853. Kan du hjælpe mig med resten?I sidste kolonne: Er det muligt for dig at se, hvad der står ud for svigermoderen Brita Maria Dufvenberg? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .v/FT 1890 har jeg fundet Anna Brita Åström f. Dufvenberg *1833. Hun bor da i Släda på Alnö, er enke og der er 2 ekstra børn født 1872 og 1878. Er det muligt for dig at finde en FT eller husförhör omkring 1875-80. Der kan godt være flere børn født mellem 1865 - 1872.Jeg har i FT 1890 fundet Brita Kristina Åström *1867 og Adolf Åström *1868. De er begge født i Skön, men bor i 1890 på Alnö ikke langt fra (deres mor?) Anna Brita Åström f. Dufvenberg *1833.Familien har jo flyttet en del omkring, så det er ikke umuligt, de har været i Skön på et tidspunkt, men det ser ud til at de har boet på Alnö fra 1872. (Der er ingen af deres bosteder, der ligger langt fra hinanden). vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Hei Susann (innlegg 1235), Tusen takk for din informasjon. Det var bra jobbet og jeg er meget takknemlig.Jens Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HelenJa, det er ikke allltid like lett å tyde. Jeg kan i allefall svare deg på noe.Datoen 22/4-1860 er vielsen mellom Isak og Anna Brita.Kolonen med 1862 dato 8/11. Dette er kolonne for flytting til plassen fra et sted. De kom altså flyttende fra plassen Ahlafors og til den plass de bor på ved det husforhøret jeg sendte deg, og som heter Strand.Så nevner du årstallet 1853. Mener du datoen ut for Svigermoren B. M Dufvenberg. I såfall er det årstallet 1863 som står der og en dato i mai, der selve datoen er utydelig. Vi er fortsatt da på kolonnen for innflytting, men jeg har problemer med å lese hvor hun kom fra.Teksten til Svigermor er utydelig og utvisket flere steder. Hvil noen forsøke å tyde hennes linje både på inn og utflytting så er det fint. I såfall er dette fra husforhør Hässjö, Västernorrland 1861-1870 A1:7 side 162, nederst på siden. Gid-nr er 2055.11.30700hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Anne Lene.Dette her var jo også det væsentligste lige nu. Tusind tak for hjælpen. Der er heller ingen, der har lovet os, det skal være lige nemt alt sammen. vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hanne ad 1233 - mitt innlegg 1232: Tusen takk - og så kjapt da!Anne Lene ad 1234 - mitt innlegg 1232: Tusen, tusen takk for både svaret ditt + kopi av husförhör (HF).Jeg har sammenholdt denne info. mottatt fra dere 2 samt søk på FS!Jeg får opp 18 barn av foreldre med dette navnet i Brunskog i denne perioden. Så enten er det doble og noen ganger også triple innføringer (og i tillegg feilaktige datoer) på barna eller så bor det på dette stedet også andre foreldre med samme navn som også gir noen barna sine de samme navnene som barna til Olof og Maria. NOK OM DET! Jeg må få oppklart noen ting vedr. familien (spørsmål under) både utfra info. fra FS samt hva som er skrevet i HF 1831-35!!Legger med en nyttig link for de som ikke har denne fra før: En av flere linker på - svenska ortsnavn - [url="http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm>Lenke . Der finnes det også søk på sokn mm.1. Fra FS: Olof Andersson og Maria Nilsdotter står oppgitt viet hhv a) 26. des 1818 og b) 26. des 1819 - begge ganger i Brunskog. Hva er korrekt?2. vedr. Olof Andersson: HF viser f. 21 evt. 22. feb 1790 - hvis dette er tolket riktig av meg / Anne Lene skriver f. 1790. Er dette da hans fødsel/dåp fra FS Lenke ----------- Stemmer dette? --------Hans mor står da som Ingeborg Ersdtr. Er det sannsynlig at Ersdtr. er en feilskrift for noe annet evt. hva? ERNTSdtr.? andre forslag?3. vedr. datteren Karin: a) viser HF en fødselsdato som er bortimot umulig å tyde / Anne Lene skriver 1817. FS finner ingen Karin født rundt 1817 med disse foreldrene. Derimot finner jeg en Karin, som står som født 4. feb og døpt 5. feb 1837 Lenke ----Er dette riktig person, men ført inn 20 år feil i FS?b) Hva står det i 'fødelse orten' på Karin (gjelder også Märta, Anders, Anna og Olof)? -------Vedr. Nils og Stina hva menes med blankt i födelseorten? Født på Ragnilsrud? --------------------- c) Hva står det i 'utflyttad till'? d) Dette HF-skjemaet er noe annerledes en det jeg fant på 'Rötter'. Hva er betydningen av - de 2 rubrikkene- til høyre for 'Utflyttad' (gjentas 5 ggr. - 1 for hvert år)?4. Tydehjelp: Hva står i rubrikkene helt til høyre for hhv: a) Karin b) Märta c) Anders d) Anna - ser at det står på Anders og Anna noe om : 'Frånvarande utan'......?5. HF'et her går mellom 1831 og 35 - det inkl. også barnet Stina f. 4. jan 1836______Jeg fant som nevnt i innledningen 18 barn - hvorav noen født etter dette husforhøret er interessante. ---------- Er dette barnet, Maria f. 19. april 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Geir.Skal prøve å gi deg noen av svarene her.1. Etter å ha sett i vigselsboken har jeg kommet til at vielsesdatoen er 26/12-1818. Men, dette var litt uklart så jeg sender deg kopi av vielsen så kan du se selv. Finner ingen på den dato i 1819 som kan være aktuelle.2. Olof Andersson ble født 21/2-1790 i Gryttom, Brunskog og foreldrene var Anders Brynilds. og Ingeborg Ersdotter. Ingeborgs far het om jeg skal tippe Erik. Husforhøret 1790-94 side 50 Gryttom viser familien: Anders Brynildsson f 12/3-56 og hustrun Ingeborg Ersdotter f 1751. De hadde barna: Anders 5/10-84, Eric 10/10-87, Olof 21/2-90 og Nils uklar dato men jan 93. Alle født i brunskog bortsett fra Ingeborg som var født i Värmskog.3. Karin. I et senere husforhør står det at hun er født i oktober 1817 og datoen må være enten 18 eller 10, men jeg kan ikke finne henne innøfrt i fødelsesboken. F.stedene til Karin og søskenene er Ragnildsrud, Brunskog. Karin står som utflyttet til p(pag/side) 95 i 1833. Dette er en annen plass i Brunskog. Hun flyttet på seg et par ganger til poster som piga. Så tas det ut lysning mellom henne og enkl Olof Olsson. Lysningsdatoen er svært vanskelig å se men årstallet begynner med 3. Dermed må lysningen ha vært mellom 1835 og 1839.Det siste punktet du lurer på må jeg få komme tilbake til. Skal forsøke å følge dem litt og se om det blir flere barn.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

geirAng ditt siste punkt, så har jeg ikke noen klare svar her, kun antakelser.Når jeg ser på husforhrøet 1836-1840 sid e214 fortsatt på Ragnildrud, så fremkommer det her ikke noe nytt. De samme barna, men familien er da notert som utflyttet til Högerud i 1841. Der finnes det ikke tilgjengelig innflyttingsliste for 1841, så har jeg ikke fått fulgt dem i högerud.Familysearch har ikke reg barn på dem i Högerud, hva jeg kan se.Den listen du har funnet på dem på FS, sier ganske så klart synes jeg at det er snakk om minst 2 par om ikke 3. Nå er jo hverken Olof Andersson eller Maria Nilsdotter uvanlige navn, så det er ikke utenkelig at det har vært flere par på samme tid.Flere av barna på listen kan umulig være barn av dine. De som sikkert er dine er jo: Karin 1817, Marta 1819, Anders 1823, Anna 1825, Olof 1829 , Nils 1832 og Stina 1836.Stryker du disse fra listen til FS så finner du flere av de gjenværende som ble født kun måneder etter de som med sikkerhet er dine.Anders f 11/9-1842 er jeg derimot ikke sikker på for jeg vet ikke om ditt par flyttet tilbake igjen til Brunskog. Men, skal jeg gjette så er ikke en i din søsken flokk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kom flere svensker til hjembygda mi, Strengereid i Holt sogn (Aust-Agder), i siste del av 1800-tallet. En av dem ble gift med min slektning, skipsfører Salve Johannessen (f. 1841). Hennes navn var Hedda Sofie Jacobsen (i bygdeboka kalt Hedvig Sofie). Hun er meldt innflyttet til Strengereid i Holt 'for at giftes' 27/1 1876. Alderen er 26 år, og hjemstedet i Sverige er oppgitt som Karlsborg (eller Karlsberg). Medbragt attest fra (sogneprest?) Anjou.Hedda Sofie og Salve giftet seg 25/2 1876 med - 'kongebrev' og attest fra skifteretten (NB! det er oppgitt som hhv. ungkar og 'pige'). Hennes fars navn: Johan Jacobsen.Det ser ikke ut til at paret fikk barn, men i ft. 1900 har de en svenskfødt (fra Göteborg) tjenestepike hos seg: Ingeborg Alfrida Teresia Valberg (f. 1882). Denne jenta (av alle på Strengereid bare kalt Frida) overtok gården, giftet seg og fikk tre barn - og gården er fremdeles i denne familiens eie.Innflyttet til Strengereid i Holt 4/1 1886 fra Kristine, Göteborg: Ingeborg Alfrida Teresia Valberg, f. 9/11 1882. Foreldre: .....spiller Ernst August Valberg og Alfrifa Johanne Vilhelmine.Konfirmert i Holt 3/10 1896: Ingeborg Alfrida Teresia Valleberg, f. 9/11 1882 i Kristine, Göteborg. Foreldre: Artist Ernst August Walleberg og Alfrida Johanne Vilhelmine.Min hypotese er at Ingeborg Alfrida Teresia kan ha vært en slektning (hun var jo bare 4 år da hun flyttet til Norge) av Hedda (Hedvig) Sofie (muligens niese?). Da hun giftet seg og fikk barn, kalte hun sin eldste datter Hedvig (tydeligvis oppkalt etter fostermora). På folkemunne på Strengereid ble det sagt at Ingeborg Alfrida Teresias foreldre var 'sirkusartister'.Det er vel muligens ikke så lett å finne flere opplysninger om disse personene (og eventuelle familierelasjoner mellom de to kvinnene). Göteborg er jo en stor by, og Karlsborg/Karlsberg en relativt upresis stedsangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et spørsmål til - delvis i tilknytning til spørsmålene i innlegg 1243:På nabogården på Strengereid (som var eid av Salve Johannessens far - skipperborger Clemet Johannessen), flyttet det i 1870-årene inn en svenske fra Värmland. Denne nokså upresise stedsangivelsen er å finne i ft. 1900. Jeg har ikke funnet innflyttingen i kirkeboka. Hans navn var Anders Johannessen. Da han 24/8 1878 giftet seg i Holt med Inger Nilsdtr. Joranstad, er han kalt 'Tjener'. Alderen er satt til 27 år, og farens navn er oppgitt som Johannes Andersen. Ft. 1900 har fødselsåret 1841. Ved vielsen er Clemet Johannessen en av forloverne. Anders Johannessens senere yrke var tøffelmaker, og han gikk bare under navnet 'Toffel-Anders' på Strengereid. Da Clemet Johannessen døde i 1887, ser det ut til at denne 'Toffel-Anders' overtok gården.Det er vanskelig å se for seg noe slektskap mellom Clemet og Anders - men jeg er likevel interessert i mulige opplysninger om 'Toffel-Anders'' opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Opfølging av 1244:En mulig Anders Johannessen-kandidat i innflyttingslistene (KB Holt):Sømand Anders Johansen, 27 år, innflyttet 1876 med attest av 27/5 1870 fra pastor Endahl. Han er da innflyttet til Tvedestrand 'for at fare tilsøs herfra'. Oppgitt hjemsted i Sverige er Hallands län, men jeg har problemer med å lese den nærmere geografiske bestemmelsen (se lenke, nr. 19): LenkeDersom dette er rett mann, må folketellingens Värmland-referanse være feil. Det som likevel gjør denne Anders interessant, er at Clemet Johannessen - som den Anders jeg etterspør kom til på Strengereid - på dette tidspunktet også er betegnet som skipsreder. Altså et mulig kontaktpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hanne Ludvigsen (1231)Mange tak for tilbuddet. Må jeg have lov at vende tilbage til det? Sundsvallsminner kender jeg, men det er længe siden jeg har været der, så det kan være, det er en god ide at se om der skulle være noget nyt. vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei igjen og tusen takk igjen, Anne Lene!Mitt innlegg 1240 samt dine svar 1241/1242. Konklusjon: Olof Andersson er f. 21. feb 1791 - vies med Maria 26.des 1818.Alle deres barn er født på Ragnilsrud. Det er 7 barn som er sikre. Maria, som jeg spurte om, er ikke aktuell.Anders f. 1842 muligens, men neppe aktuell (Olof og Maria er da i tilfelle 52 og 47 samt har ikke noe barn siden 1836 Stina og så må vel også i tilfelle Anders f. 1823 dø før 1842).Ersson lar jeg nok stå - da det ble brukt en del før samt at det også brukes nå!----Så lurte jeg om du kunne se på mine spørsmål 3d og 4 i innlegg 1240. Kan du også være snill å tyde vielsen du sendt meg i dag? Jeg har en viss anelse, men greit å få det korrekt!-------Det siste spørsmålet i denne omgangen gjelder ditt innlegg 1241.Der sier du at Olof Andersson's far er Anders Brynildsson. FS viser Anders Bryntesson, som far til de barna du nevnte samt også 2 til - nemlig Kjersti f. 1795 og Brita f. 1798.Spørsmålet er da om du er 110% sikker på Brynildsson eller ....?Går det evt. an å få sjekket dette med f.eks. HF'et etter - altså fra 1795. Da vil du også få sjekket at Kjersti og Brita er med! Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Oddbjørn.Har funnet en hel del om familien til Ingeborg Alfrida Teresia Wallberg.Er for mye å skrive her. Kan jeg sende det på e-mail til deg?Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.