Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest helen lypart møller

Hej Anne Lene (1236)Jeg spekulerer på, om den sidste halvdel af mit indlæg er blevet til noget uforståeligt vrøvl. Jeg har næsten stirret mig blind på Hässjö husförhör 1861 - 1870, men jeg kan stadig kun få det til, at de flytter til Ahlnön. Kopien kan jo ganske givet have mistet noget i tydelighed, når den er blevet sendt, så du må bære over med mig, - Men det ville være en dejlig hjælp, hvis du ville finde familien omkring 1875 - 80, så det kunne konstateres, om der var flere børn.Venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I går var jeg ikke noe særlig hjemme, så da fikk jeg ikke gjort noe.Helen og Geir - jeg kommer tilbake til dere.Oddbjørn - slik jeg forstår så har du fått en del info av Ann Kristin. Gjenstår det da å forsøke å finne svar på noe, eller har du fått svar på det du lurer på ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GeirFørst en korrigering av meg selv, du har helt rett navnet er Anders Bryntesson og ikke Brynilds. som jeg skrev - beklager.I det neste husforhør som er fra 1795-1799 er de fortsatt på Gryttom. Infoen er lik, + at det er 2 barn til: Kjersti 1/7-95 død 96 og Britta mai 96 med uklar dato.Til dine spørsmål 3d og 4. På nr 4 har vi nok kommet like langt, det siste har heller ikke jeg tydet. Spørsmål 3d. Det er mange forskejllige utgaver av skjemaene for husforhørene. De kolonnene du sikter til er jeg ikke 100 % sikker på men mener at det enten er datoen i året hvor husforhøret er gjort, eller så er det dato hvor man møtte til nattverd, men som sagt ikke helt sikker.Ang vielsen jeg sendte deg, så har jeg ikke fått tydet alt her, men gjør mitt forsøk: Lysning den 6/12-1818 emellan _________ Olof Andersson dagmand samt pigan Maria Nilsdotter _______ Viet den 26/12. Tallet 24 er jeg usikker på. Mulig det står enkling på Olof Andersson. Det siste jeg ikke har tydet kan være prestens navn. Hvordan samenfaller dette med din tolkning ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HelenAt de flyttet til Ahlnön er nok rett ja. Jeg sliter med å finne dem i det neste husforhør. Om du gir meg litt tid på dette, så kommer jeg tilbake til det, og da har jeg forhåpentligvis funnet dem.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Oddbjørn, nå sender jeg den første mailen med opplysninger on Wallberg. Det kommer mer senere.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Strålende, Ann Kristin!Og allerede ut fra det du nå har sendt, har jeg en mistanke om at min teori om at Ingeborg Alfrida Teresia Wallberg kom til Strengereid som liten fordi hun var i slekt med Salve Johannessens kone, Hedda (Hedvig) Sofie Jacobsen (f. 1849), blir bekreftet. Sistnevnte skal altså ha vært fra Karlsborg, og derfra kom altså også (jf. det materialet du har sendt meg) Ingeborg Alfrida Teresias mormor, Johanna Amalia Jacobsen (f. 1841). De må ha vært søstre.Jeg kan jo da legge til at Ingeborg Amalia Teresias to eldste døtre ble kalt Hedvig (f. 1906) og Johanna (f. 1908).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Oddbjørn.kan ikke finne Hedda/Hedvig Sofia, født i Karlsborg. Men hun kan ju være født i en av församlingarna rundt Karlsborg. I husförhör for Stockholm Skeppsholm, for Johanna Amalia og Alfrida Johanna Wilhelmina i 1852-1860 står det jo f.d lifgardisten om Johan Jakobsson, så det er fullt mulig at familien har flyttet fra Karlsborg før Hedda/hedvig ble født. Jeg har nå en hel del utskrifter av skannede sider, vil du ha dom? Kan sende dom på mail til deg.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Wallberg, Ingeborg Alfrida Teresia Ogift kvinnaf. 9/11 1882 i Göteborg, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 31/8 1885 från Åsögatan 60, Katarina, Stockholms stad (Uppland) till Arendal, Aust-Agder fylke, NorgeKälla: Rotemansarkivet, häfte 12428, s. 4Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeEr dette henne???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Wallberg, Alfrida Josefina Wilhelmina Gift kvinnaf. 27/8 1859 i Stockholms stadUtvandrad 26/9 1878 från Högbergsgatan 18,20, Katarina, Stockholms stad (Uppland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Rotemansarkivet, häfte 13355, s. 8Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: Norge Wallberg, Ernst August Skådespelare (gift man)f. 12/5 1853 i Klara, Stockholms stad (Uppland)Utvandrad 26/9 1878 från Högbergsgatan 18,20, Katarina, Stockholms stad (Uppland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Rotemansarkivet, häfte 13355, s. 8Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Stockholm, Klara Destinationsort: Kristiania Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

HanneJo, det er henne - og den samme informasjon har jeg nå fått på mail av Ann Kristin.Ann KristinMange takk for de undersøkelsene du har gjort! Du trenger foreløpig ikke sende meg de skannede sidene. Når det gjelder Hedda/Hedvig Sofie, er jeg fremdeles nokså overbevist om at hun må ha vært Johanna Amalias søster. Jeg kan i hvert fall ikke se noen annen god grunn til at 4 år gamle Ingeborg Alfrida Teresia skulle bli fraktet den lange veien fra Stockholm til Strengereid, om ikke det var nær familie som kunne ta imot henne.Jeg har dessuten nå slått opp i bokverket Norges bebyggelse (Aust-Agder, østre del), som kom ut i 1950-årene. Der har jeg funnet Salve Johannessens hus på Strengereid, altså det huset Ingeborg Alfrida Teresia vokste opp i, og senere overtok. Eier var i 1950-årene hennes datter Hedvig, og hun har da opplyst at huset hadde vært 'i familiens eie siden 1880'. Og huset ble bygget nettopp i 1880 - av Salve Johannessen, som da var relativt nygift med Hedda/Hedvig Sofia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

HanneJeg hadde beklageligvis ikke finlest innlegg 1260, og svarte dermed kun på innlegg 1259.At familien flyttet til Oslo i 1878, var jo en meget interessant opplysning. Oppholdet der kan imidlertid ikke ha vart så lenge, siden de allerede i 1880 befant seg i Malmö, der sønnen Ernst Alfred ble født (jf. Ann Kristins funn).All flytteaktiviteten må ha hatt med Ernst August Wallbergs profesjon å gjøre. Det ser altså ut til at 'artist' i kirkeboken for Holt må 'oversettes' med skuespiller - og at ryktene på folkemunne om at han var sirkusartist, ikke er helt korrekte. Finnes noen av hans teateraktiviteter dokumentert, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Grøneng

Jeg leter etter opplysninger om Alf Vilgot Nilsson født 13. juni 1907 i Gøteborg og hans hustru Margit Linnèa Båtman født 25.mars 1914, Gøteborg. Jeg ønsker opplysning om vigsel, død og deres foreldre. Min datter er gift med en etterkommer av disse to. Takk for hjelpen. Mvih Einmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nilsson, Alf VilgotGamlestadsv 19E 415 02 GöteborgDöd 15/9 1979.Kyrkobokförd (1973) i Nylöse, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1973) på samma ort.Född 13/6 1907 i Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Gift man (25/5 1935). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Nylöse, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: MASTHUGG (Göteborgs och Bohus län)Källor: RTB 79 / SPAR 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EinarDet er vanskelig å finne foreldrene her. Det er sperrefrister, pga at det er for ny informasjon. For å finne fødslene deres, noe som vil gi foreldrenes navn, og dermed en mulighet til å komme videre, så kan du låne de aktuelle mikrokortene fra Svar. Når du så har funnet infoene rundt fødslene så kan du legge de ut her, så bør vi kunne komme videre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ann KristinI 1182 spurte jeg etter en begr. finnes det ikke noen begravelse av et lite barn i det området i det hele tatt i med datoene? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ad 1254 Nok en gang takk, Anne Lene!Tok tydingen (siste del av innlegget ditt) opp i eget tema Lenke og her er svarene, så jeg er nærmest i mål der.Dette skjemaet i 3d - der er det jo mulighet til å fylle ut dato i 2 forskjellige rubrikker under hvert år!Det kan være at du er inne på det med - dato for HF eller nattverd. Det er kanskje nettopp disse mulighetene man har - altså HF OG nattverd??? Noen som vet dette?Bra at du fant ut at det var Bryntesson - da var det avklart!!!!Vedr. disse tydingene under 4 - så kan du evt. sende meg mail privat hvis du skulle finne ut av det!!!Da tror jeg at jeg sier meg ferdig med denne / disse personene i denne omgang!!!Kjempetakk til deg Anne Lene for hjelpen - takk også til Hanne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Hei! Er det mulig å finne dødsdato til ekteparet Olof og Lisa Kajsa Backström på Loviseberg Bruk i Norra Råda, Värmland?Olof Eriksson Backström var født 27. juni 1831 på Munkfors Bruk i Ransäter, Värmland.Lisa Kajsa Petersdotter Bergqvist var født 4. januar 1830 på Geijersholm Bruk i Gustav Adolf, Värmland. Ved folketellingen 1890 lever begge i beste velgående. Sønnen Valfrid bor sammen med dem. Det er sakt at han flyttet i 1894 til Ränsäter, Värmland. Det kan hende at foreldrene var døde da?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av 1244 og 1245:Anders Johannessen, som giftet seg i Holt 1878, var 27 år ved vielsen. Det skulle indikere et fødselsår rundt 1851. Jeg skrev i 1244 at det oppgitte fødselsåret i ft. 1900 var 1841. Det er feil!. I tellingen står det 1851.Oppgitt fødested er 'Værmeland' både ved vielsen og i folketellingen. Dermed vil jeg nok tro at han IKKE er identisk med den Anders Johanson som kom fra Halland til Tvedestrand i 1876. I så fall har jeg heller ikke funnet innflyttingen. Navnet ved vielsen er oppgitt som Anders (eller Andreas) Peter Johannesen i klokkerboken og And. Peter Johannesen i ministerialboken. I begge bøkene er faren kalt Johannes Andersen.Hvor i Värmland kan han så ha kommet fra? Kanskje en søskenflokk som kom omtrent samtidig fra Sverige til Strengereid (ca. 1875) kan gi oss et spor? Det gjelder brødrene Aron, Olof og Karl Anderssønner og Kajsa Andersdtr. I ft. 1900 er oppgitt fødested Karlstad for alle fire, men ved et par av vielsene oppgir kirkeboka Silbodal i Värmland (med foreldre Anders Olson og Katrine). Jeg kan jo her føye til at Anders Johannessen er fadder for Aron Andersens sønn i 1887.Kan det være en mulighet for - ut fra disse ikke helt presise opplysningene - å spore opp Anders Peter Johannessens opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Hei Anne Lene,Håper du kan hjelpe meg litt med opphav til Pål Persson, f. 1827 og bosatt i Tännäs forsamling i Funäsdalen (Jemtland). Han ble gift med Kari (Carin) Estensdtr fra Folldal og fikk 6 barn. Peder (1859), Østen (1861), Nils (1863, Ingeborg Kristina (1867), Charlotta (1871) og Sven (1874).Har funnet familien i husforhør og vet at Kari døde kort etter Svens fødsel i 1874 og at Pål sannsynligvis døde i 1889.Har dog ikke klart å finne Pål Perssons fødsels-/dåpsdato eller vielse med Kari (Carin) og dermed heller ikke foreldrene og det er det jeg håper du kan hjelpe meg med.Håper du kan hjelpe & på forhånd takkMvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut 1269Jeg har fulgt fam i husforhør for å se om jeg kan finne det du lurer på. Infoene er fra husforhør 1886-90 side 474, 1891-96 side 710 og 1896-1903 og hele tiden på Lovisenberg bruk.Mästare Olof Backström f 27/6-31 Ransäterhustru Lisa Kajsa Bergqvist 4/1-30. De ble viet 6/2-53.Barna: Maria Magdalena 24/5-53. Flytter den 2/11-86 til Kopparberg län.Karl Johan 22/12-63. Flytter den 21/3-87 i N. Amerika.Valfrid 15/1-71. I husforh 1891-96 står det at han var värnpliktig. Som anm står det: valsare med ledighetsbet, till Ramsäter 31/12-92. Den 6/3-94 flytter han til Ramsäter , attest nr 15.Barna er født i Norra Råda.Så den 16/7-1902 dør Lisa Kajsa Bergqvist. Ektemannen Olof flytter et par år senere den 29/4-1903 til N. Amerika, skal jeg gjette så er det kanskje til sønnen Karl Johan.Post 813396Bäckström, Olof Smed (ogift man)f. 27/6 1831 i Ransäter, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/4 1903 från Loviseberg, Norra Råda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0151903037 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 1063Emibas emigrationsakt: Norra Råda S 1903 037Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anna 1271Du sier at du har funnet fam i husforhør. Hvilket husforhør er det. Fint om du har årstall og sidenummer også.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oddbjørn 1270 Kan denne fyren her være aktuell mon tro ?Post 842212Johansson, Anders Peter Dräng (ogift man)f. 19/10 1851 i Varnum, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 17/10 1876 från Avvikna, Varnum, Värmlands län (Värmland) till Arendal, Aust-Agder fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 565Emibas emigrationsakt: Varnum S 1876 003Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.