Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Sten - 175Fra dødboken Holmedal1) Begravet nr 9 i 1755 den 7 sept. Gl.mann Per Olsson i Golmerud (får det ikke til å bli Holmerud), 95 år gammel.2) Begravet nr 9 i 1752 den 6 september Malin Siggesdr. Alderen er litt utydelig, men 128-126 eller 125 år.Det er noen ord på disse innføringene som jeg ikke får til.Trodde jeg hadde din e-mail fra tidligere. Men, etter bytte av pc for en tid tilbake så har nok ikke adressen blitt med.Send meg en mail så kopierer jeg sidene til deg, så kan du selv se på de og se hva du får ut av det jeg ikke har tydet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Torill - 83Som du sier, fødselsboken mangler i tiden 1827-1829.Har du funnet en angivelse av alder andre steder ? Er han her i landet gift eller fått barn ? Det ville kunne sagt noe mer om når han er født i allefall.Jeg har sjekket utflyttingslistene fra Holmedal i tiden 1851-1859. Hva jeg har kunnet se så er det bare en Nils Persson som flyttet ut i denne tiden, og det var nettop i 1857. Det er bare det at han er født i 1830, altså en forskjell på hele 10 år. Så det er vel muligens ikke han.Så tenkte jeg å se etter konfirmanter i tiden ca 1842-1845. Det fikke jeg desverre ikke gjort, da disse sidene ikke var med på scanningen, ukjent av hvilken årsak.Om ikke du har noe annet som f.eks navnet på andre søsken, så gjenstår en mulighet. Jeg kan se etter i husforhøret som dekker årene 1827-1829, for å se om noen Per Nilsson fikk en sønn Nils i den tiden. Om det finnes, så kan jeg følge han og se om han flyttet ut, og endte opp i Norge. Han bør jo være å finne i det husforhør som går fra 1826-1830. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Vikvam

Hei Mine tippoldeforeldre er fra Sverige og heter Andreas Larsson f. 1811 i Bolstad,Dalsland og Anna Stina Andreasdotter f. 1813 i Erikstad,Dalsland. Det jeg lurer på er : Når giftet de seg (ca 1838) og hva heter deres foreldre ?Vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut - 178Aner du hvor de giftet seg ?Fra fødelsesboken for Erikstad, älvsborg:Født 15/9 døpt 18/9-1813 Anna Stina. Foreldre: i Korsbol Anders Svensson og Stina Andersdotter.Husforhør 1814-1818 side 36, har jeg funnet flg familie:Anders Svensson f 1789Stina Andersdotter f 1794dotter Anna Stina 1813dotter Maria 1815son Anders 1817Senere har jeg også funnet sønnen Sven 1820 og datteren Marta Lisa 1822.Familien bodde på Korsbol frem til 1819. Fra da av flyttet de en del rundt og i husforhøret 1824-1829 står det at familien er utfattinga.Fra fødelsesboken for Bolstad, älvsborg:født 16/12 døpt 18/12-1811 Anders. Foreldre: i Glysbyn Lars Ersson og Kjersti Bryngelsdotter.Husforhør 1809-1813 for Glysbyn i Bolstad finner jeg fam:Lars Eriksson 1789Kjersti Bryngelsdotter 1792son Andreas 1811 I første omgang mister jeg de her og kan ikke følge dem lenger.Da kom i allefall foreldrene til Andreas Larsson og Anna Stina Andreasd på plass, samt noen søsken av de to.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Torill - 83Jeg har sett igjennon husforhøret 1826-1830. Jeg kan faktisk ikke se noen Per Nilsson der jeg, med eller uten sønn Nils. Da vet jeg ikke helt hvor jeg kan se for å finne han. Hadde du hatt et stedsnavn eller navn og årstall på søsken, så ville det ha hjulpet. Kan du kanskje finne mere her i Norge, for å se om det kommer frem noe info ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Hei Anne Lene. Takk for forsøket. Som du sier blir han vel rimelig vanskelig å finne. Han du fant utflyttet kan være 'min', han må jo være født i 1829 eller 30. han gifter seg i Norge i 1860, da er han 30 1/2 år, og der står det bare fra Varmland, Sverige.Fant en Per Nilson i husforhørene fra 1831-37 med sønn Nils, men han er født i 28. Jeg sjekket på family search og har funnet 10 stk som stemmer med navn, alder og far, ingen av dem er fra selve arvika, men fra områdene rundt. Kan han muligens ha oppgitt Arvika som fødested fordi det var et større sted? Hva med folketellinger? vet du om det evt finnes, det er jo ikke lenger unna enn at det hadde vært mulig å ta seg en tur på arkivene i Karlstad. Hilsen Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Torill Uff, så lett og fort gjort det er å skrive feil. Den som flyttet ut i 1857 var født i 1839 og ikke 1830 som jeg skrev. Det er der forskjellen på 10 år er.Folketellinger er først tilgjengelig fra 1890 for värmland. Da er det vel lite å hente der.Husforhøret 1826-1830 har jeg bladd igjennom side for side, uten å finne han. Det er klart , jeg har bare gjort det en gang, og det er lett å overse noe på de tettskrevne sidene og i tillegg mye overstrykninger noen steder.Det er klart man kan ta en tur til arkivene i Karlstad. Har du nok å gå på tror du. Men, på en annen side, så har du Emigrantregistret i karlstad. Jeg har opplevd før at de sitter på mye. Her gjelder som ellers i Sverige at man må betale for det. I allefall om de skal hjelpe deg pr brev/telefon/mail. Det går også an å besøke emigrantregisteret selv.http://www.emigrantregistret.s.se/frameset-sv.htmSpør der. Så lenge du vet når han kom til Norge, så kan det jo være at de har flytteattesten hans, og at det kan stå noe mer der.Skulle du komme nærmere en løsning på den måten, så kom gjerne tilbake til meg med ny info, så skal jeg se om det da lar seg finne noe mer. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Hei igjen Anne Lene. Ser i tidligere innlegg at du allerede har svar på mitt spørsmål ang folketellinger. I Nils Person's datter Elise's dåp i 1862 er en av fadderne Carl Bernt Person,det er jo muligens en bror til Nils. Skal lete på innflyttede, kanskje har jeg flaks og finner ut mer der... Hilsen Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen TorillJa, kanskje den siste infoen din løste mysteriet sånn på morgenkvisten. Men, da snakker vi ikke om Arvika, men om Trankil. Det ligger jo litt unna hverandre, men ikke all verdens heller.Nå finnes det jo ikke noe i ArvikaFor å ta litt av det som gjør at jeg tror at vi nå har han.Carl Bernt var født i 1844 og reiste til Norge i juni 1862. Når jeg så fant hans foreldre, så het hans far Per Nilsson.Denne Per Nilsson var gift 2 ganger og hadde masse barn i begge ekteskap.En av hans barn var Nils født i 1830. Nils bodde hjemme til 1851, da han flyttet ut og tok tjenerposter et par steder før han i 1857 reiste til Norge og til Oslo.Fra Emibas:Persson, Nils Dräng (ogift man)f. 17/4 1830 i Trankil, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 9/10 1857 från Lennartsfors, Trankil, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 164Emibas emigrationsakt: Trankil S 1857 010Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: NorgeSå hva tror du Torill ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TorillJeg tar familien og en sjans på at det er rett fam jeg, så kan du se om du gjenfinner flere av disse som faddere her i Norge.Denne Per Nilsson hadde etter hva jeg har funnet totalt 18 barn i gjennom 4 tiår. 12 barn i første ekteksap og 6 i annet. Kun 3 av barna døde tidlig. I allefall 8 i denne søskenflokken reiste til Norge. Familien er slik, og alle er fødte i Trankil:Per Nilsson 1803hustru Stina Erenius. 1806, død 30/12-51Nils 17/4-30 til Oslo 9/10-57Aron 3/4-32 til NOrge 25/9-57Johanna 30/12-33 til NOrge 9/10-57Elin 27/4-35 til Oslo 1859Jan Peter 11/6-36 til Norge 25/9-57Carolina 28/1-38 til Norge 1859Martha 26/4-39Mina 11/6-40 til Oslo 21/6-70Anna Lena 6/8-42Carl Bernt 12/5-44, til Norge 5/6-62Alfred 24/11-46Tornander 26/10-49, død 22/11-49Så blir Per Nilsson enkemann og den 4/1-53 gifter han seg igjen nå med familiens piga:Anna Stina Renstrøm 3/5-23De får barna: Alfrid , april 53, død 6/12-46Amandus 18/9-55, død 7/7-56Maria Lisa , juli 57Johan Alfrid 11/12-60Anna Stina 1/8-63Marta 30/6-65.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anna Lena Persdotter f 1842 i Trankil gift med Lars Wilhelm Gabrielsson f 1841 i Trankil. De bor på Gyltnæs i Trankil, med barna Hilda 1873, Evalda 1878, Hanna 1882 og Karl 1885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Renström, Anna Stina Inhyse (änka)f. 3/5 1823 i Trankil, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1/1 1884 från Gyltenäs, Trankil, Värmlands län (Värmland) till Fredrikstad, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 63Emibas emigrationsakt: Trankil S 1884 013Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei HanneJa denne Anna Lena er deres datter. Jeg har funnet dem i folketellinger og husforhør, men venter med å legge det ut til jeg vet om vi er nogenlunde sikre på at det er rett familie.Det finnes manga av hennes søsken på Emibas, det var jo mange som reiste til norge, men venter med dt også. Noen av Anna Lenas barn utvandret også til både norge og amerika.Men jeg tror bare at det vil forvirre å legge ut alt dette nå. Jeg føler meg vel egentlig gansek sikker på at dette er rett familie, men greit å høre om også Torill gjør det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Hei Anne Lene. Tusen takk, hva du klarer å finne ut, jeg er skikkelig imponert... Det er fristende å tro at det er riktig familie, men det er en ting jeg ikke får helt til å passe.Min oldemor Elise ble døpt 4/5 1862 , Carl Bernt utvandret i juni 62. Finner ikke han som innflyttet i vestre aker, men skal lete videre i andre bydeler. Ved hennes søskens dåp er det ingen av disse personene som er faddere. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei TorillNå er det ikke alltid at dato for utvandring stemte helt overens med den dato de faktisk utvandret. Nå var det i såfall søsken i Oslo allerede når han kom i 62. Han kan ha reist til Norge før 62 uten å ha meldt flytting før senere.Men, det hadde hjulpet mye om en av de andre i denne søskenflokken hadde dukket opp som fadder f.eks. Da hadde vi vært mye sikrere med en gang.Inntil videre kan vi gjette i vei på om dette er rett familie eller ikke, men vi kan ikke ta det som rett enda synes jeg.Kirkebøkene i Norge er nok det som kan gi svar, på faddere ved dåp og forlovere ved vielser f.eks. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Hei igjen Anne Lene. Desverre ser det ut til at det er kun faddere fra morens familie ved de andre barnas dåp så der er det ikke flere ledetråder å hente. Forlovernes navn ved vielsen gir heller ingen mening, så da spørs det vel om jeg finner ut av det. Om du har kopiert noe av det du har funnet vil jeg bli svært glad om du kunne sendt meg det, kanskje dukker det opp nye tråder senere...min epost: toribech@broadpark.no. Tusen takk for hjelpen Hilsen Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Anne Lene; til ditt spørsmål om 'alle har fått svar (171)Så mange spørsmål betinger nærmest at du ikke kan svare på alle; men ettersom du spør, ved en anledning - og om mulig: Ta en titt på 'min mann' i (104)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TorillSkal selvfølgelig ordne med kopier til deg. Skal samle sammen litt info her og der og få samlet det til deg først. Så jeg venter med det til i morgen eller evt mandag. Da sender jeg deg mail. TorJa, det ante meg at det var et par jeg kunne ha fått 'glemt' uten å ville det. Derfor ba jeg om at man da evt kunne si ifra. Går i gang med dette i morgen tidlig. Tror ikke jeg får gjort det i kveld. Det har kommet mange spørsmål ja, og var vel forberedt på det før jeg la det ut her. Håper det meste løses, men alt har kke latt seg løse, men sånn er det jo noen ganger.Knut - 183Kommer tilbake til deg når jeg har sjekket opp en evt vielse i Gestad.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TorJeg har sett gjennom døpte i By i Kopparberg 1826-1828 uten å finne han. Har også sett på Byarum i Jönköping men også der uten å finne han. Har ikke sett på By i Värmland, for det forstod jeg er sjekket ut.Har du noe annen info som kan lede oss på rett sted ? Har du f.eks funnet noen faddere på Svends barn som låter Svenske ?Har søkt på folketelling 1890 etter far, uten å finne noen aktuelle. Det ville vel dog vært for optimistisk, for han måtte jo vært en godt gammel mann da.Har søkt etter far også i 1880 Kopparberg län, men heller ikke der fant jeg noen aktuelle.Et dumt spørsmål, men du har vel ikke navn på noen av Svend gustavssons søsken ? De burde jo være mulig å finne i en telling.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KnutDu sier at eldste barn er født i Gestad i flg din info.Har du navner og fødselsdato/år på barna til Andreas og Anna Stina så ville det ha hjulpet veldig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Vikvam

Hei Anne Lene Barna er : Andreas f. 11.1.1838 i Gestad, Stina f. 13.10.1844 i Gestad, Lars f. 22.8.1845 i Bolstad, Carl f. 24.6.1849 i Bolstad, Jan f. 16.3.1854 i Bolstad (min oldefar), Petter f. 16.3.1854 i Bolstad,Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Vikvam

Hei Anne Lene Barna er : Andreas f. 11.1.1838 i Gestad, Stina f. 13.10.1844 i Gestad, Lars f. 22.8.1845 i Bolstad, Carl f. 24.6.1849 i Bolstad, Jan f. 16.3.1854 i Bolstad (min oldefar), Petter f. 16.3.1854 i Bolstad,Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Vikvam

Hei Anne Lene Barna er : Andreas f. 11.1.1838 i Gestad, Stina f. 13.10.1844 i Gestad, Lars f. 22.8.1845 i Bolstad, Carl f. 24.6.1849 i Bolstad, Jan f. 16.3.1854 i Bolstad (min oldefar), Petter f. 16.3.1854 i Bolstad,Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.