Gå til innhold
Arkivverket

[#52192] Bråten eller Karlsen, Krødsherad


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp i Buskerud (og ev Oppland)!Bjarne Karlsen (f ca 1915) og Kirsti Emilie Bråten (født 23. feb 1915 Bråten i Brekkebygd, døpt i Lunder, ihht KB for Krødsherad). Paret har bl.a. ei datter Kirsten Elisabet f 24 apr 1942 i Noresund??Jeg trenger litt hjelp til å finne Bjarne og Kirstis’s opphav !Foreldrene til Bjarne skal være Karl Karlsen (f ca 1895) og Maren Juvet (f ca 1911). Bjarne er sagt å være født på Ringerike? Jeg har ikke klart å finne noen av dem i kirkebøkene. Foreldrene til Kirsti Emilie er Elling Kristian Kristensen Bråten (f ca 1877 – ca 1919) og Karen Bjøræltlien? (f ca 1887). Jeg har funnet ei mulig Karen i FT1900 i Lunner i Oppland. LenkeJeg finner Lunder i Buskerud og Lunner i Oppland. Kan noe hjelpe meg med geografien?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Sikker på at årstallet for Maren Juvet`s fødsel er korrekt ? Da er hun jo født altfor sent til å være mor til Bjarne som er født i 1915 ! Finner ei Maren Juvet fra Lunder Norderhov i Buskerud på FS,hun er født 19.11 1892,og det stemmer vel bedre ?Foreldre er Ole Ellingsen Juvet og Oline Martinsdatter Oppegaarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, fant Kirsti Emilies dåp i Lunder på Ringerike: Lenke her er moren nevnt som Karen Andersdatter, så det kan jo tyde på hun på Lunner på Hadeland? Du vet ikke noe om når og hvor første barn av Bjarne og Kirsti er født/døpt? Mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Takker for svar!Jeg har ingen andre opplysninger enn de jeg har gitt i innlegg #1. Alle årstall er overlevert muntlig, så her er det stor margin for feil!Finnes det bygdebøker eller annet skriftlig materiale for området ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjen, for Krødsherad finnes det en bygdebok med mye opplysninger. (men den har du kanskje sett i før?) Finner noe som heter 'Hadeland : bygdenes historie' i flere bind som dekker Lunner i Oppland, men jeg vet ikke om disse inneholder slektshistorie da... mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Denne tråden er kanskje for gammel nå?Hvis ikke: Kristi Emilie f.23.feb.1915 og dpt. i Lunder annex til Norderhov var fra Nordtjernlibråten i Krødsherad. Daværende Gnr.216, bnr.7 og 8. (Lunder kirke i Norderhov lå lageligere til enn Olberg i Krh, slik at mange kirkelige handlinger foregikk i Lunder.Foreldrene til Kristi Emilie giftet seg 19.febr.1910 på Lunner i Oppland. Lenke *Krødsherad - bind I, Gard og slekt* utgitt 1974, forfatter Andreas Mørch, har på side 526 endel om familien. Dette ligger såpass nær opp til vår tid at jeg kan ikke legge det ut på åpent nett. Men Kristi var nr.4 i en barneflokk på 10. Hun ble gm Bjarne Karlsen.Videre finner du endel i *Norske Gardsbruk, Buskerud, bind I, utgitt 1948. Side 687 har bl.a. bilde av bruket.Ved den store kommunesammenslåingen i 1964 ble flere av plassene i Krødsherad overført til Ringerike kommune, deriblandt Nordtjernlibråten. Den har nå Gnr.312, bnr.7.Slår du opp i *Norske Gardsbruk, Buskerud, bind I, utgitt 1990* finner du på side 560 Nordtjernlibråten, hvor du kan følge slekta til en bror av Kristi fremover.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.