Gå til innhold
Arkivverket

[#52195] Susanna Leonhardsdatter (gift med Jens Pedersen Schjelderup - diplom)


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Ved diplomsamlingen på UIB ligger ett diplom datert 16 Jan 1583, som omhandler Susanna Leinersdatter (enke etter Jens Schielderup). Diplomet kan sees her: LenkeDet som forvirrer meg litt er de andre personene som er nevnt:min kiere Suager Mester Jørgen, min Søn Daniel Schielderups.Så vidt jeg vet hadde Jens og Susanna en sønn Daniel, men døde ikke han lenge før sin far og da i svært ung alder?Mitt andre spørsmål er: hvem er Mester Jørgen? Jeg vet at Jens og Susannas datter Adriana giftet seg med en Jørgen Eriksen, er det han det snakkes om? Det var ordet Suager som forvirret meg, fordi jeg trodde det ordet mente svigebror, ikke svigesønn? Altså den moderne betydningen av ordet svoger?Kan noen oppklare hvem disse personene er?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er mine aner, jeg har notert følgende;Biskop Jørgen Erichsen og Adriane Schielderup hadde en sønn Daniel (22/7 1583 ? - 19/4 1635 ? ), sogneprest Hjelmeland. Daniel var gm Maren Nielsdtr Holck.Dette løser jo ikke spørsmålet ditt, men det kan være en begynnelse.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Anfrid: takk for svar. Jeg tror nok ikke din Daniel er den Daniel det snakkes om for i diplomet er det klart at både Daniel og Jørgen er i voksen alder i 1583 da diplomet ble skrevet. Susanna kaller også denne Daniel for 'min Søn' og mester Jørgen kaller hun 'min kiere Suager'. Jeg får det bare ikke til å passe med deg jeg vet om familein rundt Susanna Leonhardsdatter og Jens Schjelderup.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Eva: Jeg hadde faktisk aldri sett den boken. Det er mulig de hadde to barn med navn Daniel og at det første da døde i ung alder (før 1563) og at da den andre Daniel var født tett innpå 1563 og dermed i begynnelsen av 20-årene i 1583.Arnfrid: Jeg har sett kilder som plasserer Susannas slekt utenfor Norge, men navnet Jørgen er jo i bruk ihvertfall i de germansktalende land, så det er kanskje ikke umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg klarer ikke å åpne diplomet du viser til fra UIB så jeg har ikke fått lest det, men dette er hva Absalon Beyer skriver i sin Kapitelsbok utgitt i Norsk Magasin nr. 1'...... døde ....... Torbern, och hans elste broder Daniel, ....... 8/3: Vart han begraffuen ... hoes sin søster Katrine ... och bar ieg Absalon baade de børn thil deris Legersted.'Året er 1563 og Daniel døde samme dag som broren Torbern.Og dette er hva han skriver om Torbern:'Dominica Reminiscere lige som klocken slo fult sex døde doctor Jens Schellerups søn Torbern . ..... vart han begraffuen vdi kored i Domkirken hoes sin søster Katrine.'Torbern er født 2. juli 1562, vet ikke når Daniel er født, Otto er født 25. feb 1565, Jens er født 28. juni 1569, Peder er født 7. sep. 1571. Jeg har ikke sikre fødselsdatoer på Adriane, Katharine (Katrine), Marien, Ellin og Christen. Susanna og Jens Schielderop skal med dette ha fått 10 barn som jeg vet om. Om Christen var et barn av Susanna og Jens er usikkert, men Hornemann hevder det og at Christen skal være født rundt 1574.En mulighet for den Daniel du nevner kan være ektemannen til Marien som het Daniel og var prest på Lista. Men at han skal ha blitt kalt for sønn??? Kanskje???Ellers så heller jeg også til at den Mester Jørgen det siktes til er Adrianes ektemann, biskop til Stavanger, Jørgen Eriksen.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Remi, takk for dine observasjoner. Det er alltid nyttig og ha nye øyne på saken! :) Ja du har en annen kandidat for den nevnte Daniel, men ektemannen til Marien ville da i så fall ha samme slektskap til Susanna som Adriane's ektemann Jørgen. Så at en kalles Søn og en annen Suager virker kanskje usannsynlig?Det er vel også svært usannsynlig at hun her snakker om sin avdøde sønn, men mindre hun søkte råd fra de avdøde (...!).Jeg synes nesten at det her må være snakk om en Daniel født like etter navnebrorens død ca. 1563. Jeg er også enig at Adriane's ektemann Jørgen Eriksen er beste kandidat for andre personen. Noen andre inspill?Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet man når omtrent Marien Jensdtr ble født? Hun nevnes ikke hos Mester Absalon, så vidt jeg vet. Forsåvidt er det vel flere av barba som ikke nevnes der, men man har vel antatt at hun ble f etter 1572.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Ja Marien skal vistnok være født etter (14 April) 1572, så hun kan ikke ha vært gift med en Daniel i 1583. Så denne Daniel kan nok utelukkes også. Dessuten når vi kommer innpå 1570-tallet var vel Susanna på grensen til alder mulig for barnefødsel. Hennes fødselsår har sett sett vilt plassert, alt fra 1510-1530.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'7. (mars 1563) Dominica Reminiscere lige som klocken slo fult sex døde doctor Jens Schellerups søn Torbern, hues moder heder Susanna, och hans elste broder Daniel, och elste søster och den eniste igenleffuer Adrian.' (APBs dagbok)Kan ikke dette også tolkes slik at Daniel og Adriane var de gjenlevende eldre søsknene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For å si det slik; hvorfor skulle Torben gravlegges sammen med sin søster Katrine, mens Daniel evt ikke skulle det (det er i hvertfall ikke nevnt)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Arnfrid: Du har i grunnen ett godt poeng. Tolkningen jeg har sett er at Torben døde 7 Mars 1563 og at søskene Katrine og Daniel var død før den datoen (også tolkningen som Simon Ellefsen har på sin hjemmeside om schjelderup). Dersom imidlertid din tolking stemmer, er det jo mening i diplomet som jeg spurte om i min første post: da er det virkelig hennes sønn Daniel, Susanna snakker om. Jeg har ikke selv lest Absalon Pedersøns Kapitelsbog; er teksten slik du gjenga den ovenfor komplett med hensyn til denne familien?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Arnfrid (15): Så lite følger man med altså! Jeg ante ikke at Norske Magasin var digitalisert. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det :) Jeg ser også at det er denne kilden Simon Ellefsen har brukt i sin påstand om at alle tre barna døde (før) 1563.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Susanna og ektemannen Jens er også blant mine mulige aner(det er noen usikre ledd før jeg kommer ned til disse) Jeg har Susanna som født ca 1525, og død ca 1582-1584. Dette har jeg fra webdebattene 8984 og 38571 her på Digitalarkivet, og jeg har vel også hentet en del fra Simon Ellefsens hjemmeside. Det har stått om emnet i på siden 'Trønderslekt', og da under emnet 'Om Johanna Jørgina Sandbergs aner' startet 28.01.2006 hvor det etterhvert ble slekten Scheldrup som ble diskutert. Det står også en del om emnet i bokan 'Geistligheten i Nord-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl, men den har jeg ikke tilgjengelig nå. Dette hjalp vel ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Arnfrid (17): Det var tynt med kilder på den websiden. Slik jeg ser det er det egentlig bare to muligheter: 1. Daniel var død før 1563, og en ny sønn med samme navn ble født like etter 1563. 2. Daniel levde videre etter 1563.Diplomet nevnt i min første post, er så vidt jeg vet den eneste primærkilden som nevner en Daniel i voksen (myndig?) alder som sønn av Susanna og Jens. Etter å ha lest Absalon Pedersøn Kapitelbog, kan det etter min mening tolkes begge veier, men de kan nesten se ut som Adriana var den eneste i live etter 7. Mars 1563. Jeg er imidlertid ikke i det hele tatt kvalifisert til å analysere slike gamle tekster. I så fall er man fremdeles like langt :(Sitter noen på en literaturliste/liste over primærkilder som omtaler denne familien? Slektsforum på DIS Norge har en ganske omfattende tema om Schjelderup men denne familien er bare omtalt med noen få linjer.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

For å ta hjemmesiden til Arve Olaussen først, den som det er lenket til i (17):Jens Pedersen Schielderop er mest trolig født rundt 1509 og ikke 1499. Og han er mest trolig født i landsbyen Skjellerup i Hobro, og ikke i Randers. Jens dør i 1582 og ikke i 1592 som Arve skriver, nøyaktig dato vites ikke. Hvor Susanna Leonhardsdatter var født vites ikke med sikkerhet, ergo blir det feil å skrive at hun er født i Middelbourg, Holland. Kun ei datter Adriane ble født, hun som ble gift med Jørgen Eriksen. Jens Pedersen S. ble innsatt til biskop i Bergen 14. juni 1557 og bodde i Bergen etter den tid. Barna som er født etter denne dato er mest trolig født i Bergen. Otto er født 25/2 1565, døpt 2/3 1565, døde 23/10 1566, begravd 25/10 1566. Ellen kan da ikke være født i 1565. Hun kan være født mellom Otto og Jens som er født 28/6 1569, døpt 3/7 1569, eller hun er født etter Peder som er født 7/9 1571. Der er ingen opplysninger om noen Daniel eller Katharina født etter Peder. Derimot er det sannsynlig at Marien, Ellin og Christen er født etter Peder, men dette er det bare indisier om.Så min konklusjon om Arve Olaussen sine sider om barna til Jens S. og Susanna er stor sett humbug og disse opplysningene bør ikke komme videre.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Den 7. mars 1563 skriver Absalon 'Dominica Reminiscere lige som klocken slo fult sex døde doctor Jens Schellerups søn Torbern, hues moder heder Susanna, och hans elste broder Daniel, och elste søster och den eniste igenleffuer Adrian.'Jeg tolker dette til Torbern døde den 7. mars, mor hans heter Susanna, eldste bror, Daniel, dør samtidig, og den eneste gjenlevende er da eldste søster Adrian.Den 8. mars 1563 skriver Absalon 'Vart hand begraffuen vdi kored i Domkircken hoes sin søster Katrine, som var kalled effter M. Christofers hustru predikanters thil S. Mortens kirke, och bar ieg Absalon baade de børn thil deris Legersted.'Torbern ble begravet hos sin søster Katrine tolkes til at søsteren Katrine var allerede død på et tidligere tidspunkt. Absalon bar 2 barn til graven. Med tanke på det som er nevnt 7. mars så vil det bety at Absalon bar barna Torbern og Daniel til graven og de ble begge gravlagt ved siden av søsteren Katrine.Slik tolker i hvertfall jeg dette. Men jeg er åpen for andre forslag.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg er helt enig med Remi angående websiden (17). Kildegrunnlaget er for tynt og bygger bare på sekundære kilder.Når det gjelder Daniel, så er det jo ingen tvil fra diplomet at Susanna i 1583 (20 år etter at Absalon sa Daniel, Katrine og Torben døde) hadde noen hun kaller 'min Søn Daniel', og at det -må- ha vært en Daniel i live på det tidspunkt. Så kan man jo da videre spekulere i om Absalon's tekst er tolket feil og at den Daniel han nevte faktisk vokste opp, eller om ett nytt barn ble født av Susanna og Jens og kalt opp etter avdøde Daniel.Kanskje man aldri får vite hva sannheten er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,jeg er helt enig i kritikken i (19) og (20). Det jeg gjorde var å ta et søk på Daniel Schjelderup, og fikk da opp 2 private nettsider som har en Daniel med, f etter 1572. Jeg så også at de ikke hadde med primærkilder, -som vanlig henviser de kun til andre private nettsider.Så sørsmålet er fortsatt; hvem er den Daniel som Susanna benevner som sin sønn i 1583?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg har også søkt litt og i hovedsak har de fleste websider konstantert at Daniel døde i 1563, noe som helt klart kommer fra Absalon. På den andre siden har jeg ikke funnet en eneste webside som omtaler diplomet som er nevnt i min første post, hvor det konstanteres at en Daniel var i live i 1583.Som Arnfrid sa: 'hvem er den Daniel som Susanna benevner som sin sønn i 1583?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lest litt i papirbøker. I BBH står det at under pestelentzen på 1560-tallet døde Jens' sønn (Otto), søstersønn (Jens Bonde) og sønnesønn(?). Jeg finner ikke sønnesønnens dødsfall beskrevet hos APB, men forfatterne av BBH må vel ha det fra et sted. Dersom BBH er korrekt betyr det at Jens hadde en sønnesønn på 1560-tallet. Slik jeg forstår det var i hvertfall Daniel Jens' aldste sønn, -og hans eldste datter, Adriane, er visstnok f ca 1550.Kanskje dette er uvesentlig, men kan være verdt å sjekke litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.