Gå til innhold
Arkivverket

[#52195] Susanna Leonhardsdatter (gift med Jens Pedersen Schjelderup - diplom)


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf B. Glad

Den avskriften jeg har, er gjort av min mormor Ingrid Schjelderup (1879-1910),datert 12.4.1909. Hun var eldste datter av biskop i Kristiansand Kristian Vilhelm Koren Schjelderup(1853-1913). Hun skriver der at hun har skrevet av etter en avskrift av stiftsprost Brochmann i Kristiansand, datert 15.9.1908. Verket er forfattet av I. Hegemand og sendt som nyttårsgave 1678 til Magister Otto Hansen Schrøder, samt 'den dyderige Matrone Anna Jensdatter Schielderup med kjærelskende Børn og den ganske Schielderupske Familie'. Har ingen anelse om hvor originalen befinner seg. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Dersom mulig hadde det vært interessant å fått en kopi av denne avskriften.Ellers så har jeg alle anene til Ingrid på Schjelderup-siden, men mangler etterkommerne hennes, så det hadde også vært interessant å fått en oversikt over.Epost-adressen min finner du her under nesteleder: http://bu.disnorge.no/styre/mvh Remi Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vil være svært takknemlig om også jeg kan få en kopi av diktet, gjerne skannet, hvis mulig. affi krøllalfa online dot noMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Ja her har det skjedd mye siden sist jeg var inne. Jeg har hatt noen dagers velfortjent ferie. Så nå må man vel ta litt tid til å fordøye alle de nye innleggene her.Til innlegg 50/52: jeg skulle også veldig gjerne ha sett avskriften du nevner. elevator@online.noMed vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Til 53-55: Jeg kan dessverre ikke sende dere denne avskriften nå. Det er så forferdelig mange sider, faktisk en hel skrivebok, selve diktet er på 15 fulle sider, men i tillegg er det langt flere sider med dels samtidige kommentarer, dels nyere, nedskrevet av Hanne Asmussen, f. Schjelderup 12.1.1881. Jeg vil prøve å skrive av diktet og de viktigste kommentarene på maskin og samtidig undersøke litt mer om originalen kan finnes. Hvis dere Schjelderup-eksperter ikke har sett denne teksten, er det vel sannsynlig at den ikke er offentliggjort før? Isåfall kunne vi kanskje prøve å få den inn i et av våre tidsskrifter? Til Remi: Sender deg en e-post med Ingrid Schjelderups etterslekt. Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg har ikke konto på Slektsforum enda, men har med stor ivrighet lest alle innleggene under nevnte tema om Schjelderup. Jeg begynner nå virkelig å dele Arnfrid's oppfatning om at Daniel som nevnes i 1583 er den samme Daniel som vi alle trodde var død i 1563, og som rett og slett bygger på en ren mistolkning av Absalon. Absalon er så vidt jeg vet den ENESTE kilden vi har for at Daniel døde i 1563, mens vi nå med mitt diplom fra 1583 samt Arnfrid's diplom fra 1567 der to barn var i live på det tidspunkt. Det er jo ikke tvil om at en Daniel Schjelderup vokste opp, det er derfor da ikke utenkelig at den hittill så standfastige tolkningen av Absalon kan være gal.Vi begynner dessuten nå og få en ganske omfattende kildeliste, og det er jo kjempebra!Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har aldri hørt at man må ha konto på Slektsforum, og jeg har tidligere lest den aktuelle tråden der inne, men har vel ikke fått med de siste innleggene. Foreløbig er mine mulige aner i denne slekten lagt på is, fordi noen av anene før jeg kommer så langt tilbaker usikre. Likvel følger jeg med her da, og det med stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Anne Lise (58): Posting av svar eller nye innlegg krever vistnok medlemsskap i DIS (eller gjestekonto med begrenset tilgang). Jeg hadde gjestekonto en tid tilbake, men fant at Digitalarkivets brukerforum ga bedre tilbakemelding, kanskje fordi Slektsforum enda var nytt? Poenget er ihvertfall at jeg synes det er mye bra på slektsforum og leser det mye, men begrenser postingen min til Digitalarkivet :)Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er to måter å få skrive innlegg eller å se bilder i innleggene på DIS-Norge sitt Slektsforum:1) Være medlem i DIS-Norge, da står påloggingsnavn og passord bak på tidsskriftet Slekt & Data som kommer i posten 4 ganger i året.2) Logge seg på som guest. Det står fremgangsmåte for dette på informasjonssidene på Slektsforum.For å lese andres innlegg trengs det ikke noen form for pålogging, det trengs kun for å svare på innlegg selv og for å få muligheten til å se bildene som blir lagt inn som vedlegg til innleggene.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så måtte jo jeg også legge inn brukernavn og passord for å kunne svare der, men jeg trykker bare ok når det kommer opp der nå. Det er heller sjelden jeg er på Slektsforumet, for det blir for uoversiktlig der inne når man skal se etter postinger for store deler av Trøndelag, Nordland, Buskerud og noe i et par andre fylker. Da er det mer oversiktlig her på Digitalarkivet. Slektsforumet passer best for dem som har sine aner på få steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jens Christensen lesemesters dagbok:ANNO 1576 V. Julii. Anno Dominj 1576 accintus itenerij in patriam Trugellus laurentij haffnia vna cum domino Gabelo, et Daniele Schielorpio.Olav Ristes kommentar:1576. Kvifor han her nemner at Truls Lauritsson no var »ferdabudd og drog til Kjøpenhamn saman med herr Geble og Exclamation Daniel Scheldrop«, gjeng fram av det me seinare høyrer um herr Peder til Fana. Geble er verbror til herr Jens og Daniel må vera son til bispen, men i so fall kann han ikkje vera so langt ute i rekkja av borni som Lampe set han (nr. 6), f. etter 1571. Truls Lauritsson er »kjøbsvend og foged«, nemnd i N. Rigsregistranter 3, s. 325.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk for det Arnfrid. Det er vel mindre og mindre tvil nå at Daniel vokste opp (eller at det ble født en navnebror tett innpå 1563). At Susanna i 1583 søker sin sønn Daniel's 'raad och samtycke', tyder vel på at han var myndig da, for å kunne gi råd og samtykke i eiendomssaken til sin mor.Du og Remi har gjort en enestående jobb med å oppgrave kilder rundt problemstillingen.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare hyggelig, Ken, jeg er jo selv etterkommer etter Adriana og Jørgen, så dette har også jeg nytte av.Samtidig så vil jeg driste meg til å mene at vi faktisk har tre samtidige dokumentasjoner på at Daniel levde opp; 1567, 19 Novbr.: [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=8948&s=n&str=>Lenke , 1576 (Jens Christensen lesemesters dagbok, referet i innlegg 62) og 1583, 16. januar Bergen grunnbrev;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ja, Arnfrid, selv om ingen av barna er nevnt i brevet fra 1567 så er det vel ikke tvil om at det kan tolkes til at 'børn' er et flertallsord. Selv om odene 'begge theris' kan vise tilbake til foreldrene og ikke til barna.Men vi kan rekapitulere hva vi vet om barna fram til 1567.Adriane lever og hun er barn nr. 1.Daniel, som vi prøver å finne ut om.Katrine er uten tvil død før eller i 1563.Torbern dør 7. mars 1563Otto dør 23. oktober 1566.Neste barn, Jens, blir født 28. juni 1569.Så i 1567 er det bare barna Adriane og Daniel som lever som vi vet om.En 4. mulig samtidig kilde kan være det brevet som det referes til i Kirkehist. Saml. I, side 271. Jeg har referert følgende tekst: Daniel omtales i et dansk 'opladelses breff, huilket d. Jens Skelderop haffde Wdgiffuet thil sin Søn Daniel Jenssøn Skelderop'. Jeg vet ikke når det kan være skrevet. Men dersom noen har noen kontakter i Danmark, som kan se i denne boken, så hadde det vært fint.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Uten at jeg snakker Dansk i det hele tatt, virker det for meg som det danske språket like godt bruker ordet 'børn' som et entallsord: altså er det fullt lovlig og si 'mitt børn', likesom 'mine børn'. Stemmer det? I så fall er det ikke UMULIG at brevet fra 1567 snakker om ett barn.Uansett synes jeg det er veldig tydelig fra kildene presentert av Remi og Arnfrid, samt diplomet fra 1583 at en Daniel vokste opp.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Siden det nettop er referert til nr. 1, så tipper jeg det er denne:Kirkehistoriske samlinger Selskabet for Danmarks KirkehistorieÅRBOG: Selskabet for Danmarks Kirkehistorie, 1849-Selskabet for Danmarks Kirkehistorie 1849-. Bind 1- Forlag: Selskabet for Danmarks Kirkehistorie Opstilling i folkebiblioteker: 27.6 Årspublikation Bidrag på dansk, norsk, engelsk, tysk og svensk Tidligere udgivet: Kbh. : Akademisk Forlag ISSN: 0450-3171Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Dersom vi går ut i fra at Ken har rett i at Daniel måtte være myndig for å bli tatt med på råd i denne eiendomssaken, så kan vi kanskje si noe om når han seinest kan være født.Etter Landsloven som gjaldt i Danmark/Norge i 1583 var lovbestemt myndighetsalder satt til 20 år. Hvilket betyr at Daniel måtte være fyllt 20 år før 16. januar 1583. Da får vi at han må være født før 16. janaur 1563.Hmm, det hjalp oss visst ikke så mye. Torbern er jo født 2. juli 1562, og vi visste fra før at Daniel måtte være født før Torbern.Det eneste vi vel kan trekke ut fra dette er at Daniel var den eneste sønnen som var myndig 16. janaur 1583, siden han er den eneste av sønnene som blir tatt med på råd. Jens vil bli 14 år gammel senere på året (dersom han lever ennå) og Peder vil fylle 12 år i september 1583.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En nettside; ser ut for at de har funnet at FS opplysninger om Daniels fødselsår, 1554, er 'Elektronisk kirkebok, avfotografert.'Der oppgis dessuten Adrianas fødselsår til ca 1552, Katarinas til ca 1556 og Marie 1560, alle f i Kbh.Er det mulig at denne kirkeboken fra Kbh kan finnes? Dette har jeg ingen peiling på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er der en del dokumentkopier fra 1500-tallet på vei til meg fra Danmark, men jeg er bortreist neste uke, så dere får smøre dere med tålmodighet.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har nå mottatt noen 1500-tallsdokumenter fra Danmark der Skellerup er nevnt.Jeg kan ikke se at noen av dokumentene gir oss ny kunnskap om biskop Jens Pedersen Skielderup, hans herkomst eller hans barn født i Danmark.I dokumentene nevnes disse i Skellerup;Tøger Jensen (1519),Jes Jensen (1519, 1530, 1533, 1541, 1544),Christen Sørensen (1530),Lars Jensen (1533, 1541, 1544), (fogd?)Knud Jensen (1547),Matz Jensen (1547),her Bertil Simensen (1550), (sogneprest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jeg ikke helt med her. Hvilken forbindelse har disse til Jens Pedersen Scheldrup som ifølge mine notater ble født ca 1510? Her må det være noe jeg ikke har fått med meg. Det hjalp heller ikke å lese lengre opp i debatten her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.