Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Heljar Westlie

[#52199] Dobbeltføring ved flytting

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Fra 1900 ble ansvaret for å føre personers flytting inn- ut av kommunen overtatt av lensmennene. Når Folkeregisteret ble opprett i 1916, tror jeg, ble de også pålagt å føre flytting. Det ble altså to instanser som skulle føre flytteprotokoller.Hvor lenge varte denne praksisen med dobbeltregistrering? Sitter med avskrift av en Lensmannsprotokoll som går frem til 1943, så det må ha vært temmelig lenge denne parksisen varte.Hva var hensikten med denne praksisen?. Nå har jeg ikke sett noen slik protokoll for Folkeregisteret, men innbiler meg at denne kanskje inneholdt mer informasjon enn Lensmannsprotokollen. Har sjekket med et Folkeregister om de visste hvor de eldste protokollene blir oppbevart i dag, men de visste ikke. Er de i Statsarkivene med hvor lang sperretid?mvh heljar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, arkivsaker fra folkeregistret oppbevares på statsarkivene, jeg har spurt en gang, men fikk inntrykk av at dette var sperret. Hadde vært spennende om noen visste eventuellt hvor lenge de er sperret? mvh Alexandra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.