Gå til innhold
Arkivverket

[#52200] Anne Martha Jonsdtr, Frosta


Gjest Camilla Steinvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Steinvik

Håper noen kan være behjelpelig med å finne Anne Martha Jonsdtr og Haldor Haldorsen Vingemyrens giftermål. Fant muligens deres første datter på FS Olava f. i 1809, mulig de ble gift rundt det tidspunktet. Alle opplysninger vil være til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan faren til han som ble døpt i 1787 være den Haldor Thomassen jeg har registrert som døpt i Logtu kirke 8.p.trinit(28.07)1765? Dennes far var Thomas Smaaland, og det er en Thomas Nilsen Smaaland som blir konfirmert på Frosta 24.10.1756. Ved folketellingen 1801 var Thomas husmann uten jord i Asklund Vestre på Frosta, og 64 år. Ifølge Frostaboka skal han være død i 1822, men jeg har ikke funnet noe dødsfall på han i kirkeboka. Han var gift med Maren Halvorsdatter(kan være Haldorsdatter?) født ca 1738 og 70 år som gravlagt 08.10.1808.Jeg har ikke noe på den Haldor som ble døpt i 1765, og han var bror av min ane Ingeborg Thomasdatter gift med Gunder Monsen Breivik. De hadde også en søster som het Berit Thomasdatter døpt 01.01.1767, og Kirsten døpt 08.07.1770. Hun var fadder på ett av barna til min ane Ingeborg, og Ingeborg var fadder på Kirstens barn og på det grunnlaget har jeg funnet det jeg har her i Småland. Var det Haldor født 1765 som var far til Haldor født 1787?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Haldor som jeg foreslo som far til den Haldor det søkes her er ikke den jeg foreslo i forrige innlegg, for under Småland i bind 10 av Frostaboka finner jeg: Enkemann Haldor Sivertsen var gift for 3.gang i 1785 med Martha Olsdatter Småland. Haldor ble født ca 1731, og var 70 år i 1801. Den 3.kona hans Martha Olsdatter var født ca 1765(36 år i 1801). Barn:1)Ole Jon Haldorsen født 1786, og var 10 uker da han døde2)Haldor Haldorsen født 1787, ogdøde 1857. Gift i 1808 med enken Anna Martha Jonsdatter Vinnasveet3)Karen Haldorsdatter født 1792, og konfirmert i 1807.Det står ikke noe om hvem Haldor Sivertsen tidligere var gift med, og jeg finner heller ikke Anne Martha Jonsdatter under Vinnasveet som det er minst 2 av.Det er også flere gårder/plasser med navnet Småland ført i Frostabøkene, så det er lett å tenke feil når det er flere med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Steinvik

Tusen takk til dere alle 3, nå har jeg virkelig fått noe mer å jobbe med. Setter stor pris på all hjelp. Flere opplysninger mottas med stor takk Mvh Camilla Steinvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Steinvik

Lurer på om det var oppgitt noen opplysninger om foreldrene til Anne Martha Jonsdtr ved giftermålet med Haldor Haldorsen 28.11.1808?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Ulvik

Husker ikke i farta om det sto hvem som var far til bruden, men følgende informasjon har jeg; Haldor Haldorsen Smaaland var ungkar. Anne Martha Vinnasveet var enke. Forlovere var forøvrig Johannes Vinnan og Lars Naavig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg husker ikke når det begynner med far til dem som gifter seg i kirkebøkene for Frosta/Åsen, men det var iallefall ikke så tidlig som 1808. Tror ikke det var noe særlig før 1830 iallefall at de begynte med det.Jeg merker meg ellers at Johannes Kristoffersen Vinge som kjøpte Vinnan i 1777 var gift med Mette Olsdatter Moksnes som var 32 år da hun døde i 1782(det kan jo være søster av Martha i innlegg 5 her), men jeg finner dem ikke under Moksnes i bind 9 av bygdeboka. Kan ikke se at Lars Naavig eller kona Golla Larsdatter kan være slektninger av Haldor og Ane Martha Jonsdatter, og det er vel Lars Gundersen som egentlig var fra Breivik(bror av min ane Mons som var bruker i Hovdal Indre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Ulvik

Rundt om kring slutten av 1827 tror jeg vi finner de første tegn til fedre. Johannes Vinge var også forlover til Haldor Sivertsen og Martha Olsdtr. Forlover nr.2 var Anders Aschlund. Johannes Vinge var forlover i rundt 30 ekteskap mellom 1774 og 1807, så å lete etter noe slektskap der tror jeg er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.