Gå til innhold
Arkivverket

[#52228] Øl i 1770


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Fauske

Ja, øl kan vere so mangt.....også på 1700-talet. For det første var det nok garantert eit overgjæra øl. Britisk ale er eit døme frå i dag. Pils derimot, er undergjæra, og noko ganske anna. Den tyske reinheitslova har det vorte teke lite omsyn til på bygdene i Noreg. Heilt fram til idag er det standard prosedyre mange stadar å tilsetje kandis (brunsukker). I kva grad dette vart gjort på slutten av 1700-talet, veit eg ikkje. Det har også vore vanleg å lage fleire typar øl av eitt brygg. Den første vørteren ein tappar, er den søtaste = mest alkohol. Det første og sterkaste, vart 'god-øl'. Det neste vart 'spiss'. Nokre laga eit tredje øl, som nok knappast inneheldt alkohol. God-ølet inneheld kanskje 13-15% alkohol, men dette var eit øl primært nytta ved særskilde høve. Det har vore vanleg å blande god-øl og spiss, for å få ein noko lettare variant. Men sjølv då vil nok alkoholprosenten vere langt over våre dagars pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for et nytt informativt innlegg, og dette forklarer også noe av det jeg egentlig var ute etter i innledningen, og det manglet ikke på varianter den gangen heller skjønner jeg, og det var sikkert et smakfullt øl. Lagringen og serveringen på 1700-tallet da, hvordan foregikk den? det var vel kanskje helst tappet ut fra tre-tønner og servert i tre-kopper? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

På min bestefars slektsgård, Krislok i Hegra, finnes en ølbolle med initialene til en av hans forfedre. Utfra disse må den være fra ca. 1800. Den er omkring 25 cm i diameter og rommer vel en liter. Hvordvidt denne bollen stod ved eieren hele kvelden eller gikk på rundgang vet jeg ikke, men innbiler meg at den ble fylt fra en enda større bolle eller tønne som stod på bordet. Bollen er ellers pent dekorert og rødbrun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og her på bruket er ølbollene fra 1700.1800 tallet så store som vaskevannsfat,og en tilhørende mindre som fløt oppi den store,og var til å drikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I ei bok om antikviteter har jeg funnet omtalt ølhøne, en slags ølbolle som visstnok har vært brukt på 1700-tallet, og det står at de kunne være opptil 1 meter lange, men at det var mindre høner av varierende størrelse som fløt i ølet. Disse var etter hva som står utpreget i Telemark og på Sørlandet. Dette blir vel noe i samme leia som Sigbjørn omtaler i sitt innlegg 29. Jeg syns det er rart om ølet ikke dovnet hvis det sto framme i lengre tid i en slik åpen bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal du være med på vandringen som omtales i innlegg 5, Sigbjørn? Hvis du skal det så får du gi oss noen inntrykk fra arrangementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Mener å ha lest en gang at det gjennomsnittlige ølforbruket blant Trondhjems innbyggere på 16-1700(?)-tallet var på 5 liter... pr. person pr. dag! Årsaken skal ha vært den elendige kvaliteten på drikkevannet i området, som gjorde det til risikosport å drikke ubehandlet overflatevann. Men det må ha vært en drikke med begrenset styrke vil jeg tro. Om nordmenns øl-kultur fra hedensk tid og fremover er fyldig skrevet her: http://www.arild-hauge.com/mead.htm Mye artig lesning, og man forstår at den norske flatfylla ikke er av helt ny dato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har vel ikke svart på siste innlegg fra Roar, og det var artig lesning. Ja da har det vært ølkonsum tidligere også skjønner jeg. Kunne det være et øl a-la dagens Tomtebrygg de drakk når de greide å få i seg 5 liter pr. dag tro? Artig å sjå denne oppskriften på mjød, jeg husker vi satte noe som het 'Finsk mjød' under kokke-undervisningen på folkeskolen på 50-tallet, men den tror jeg ikke inneholdt alkohol. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vil legge inn at reportasjen jeg viser til i innlegg 1 står i Vi Menn nr. 36 / 2007, ellers glemmer jeg vel etterhvert hvilket nr. det var. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Drik nu min ven mor tapper i gjen.Står det på en av mine store gamle ølboller.Og på en av de små :Jeg er liden og net drik mig ud og giør mig rede.A.S.S.1787. Den siste har tilhørt en av mine forfedre,og her på bruket er der bare Axel og Sigbjørn i 10 generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Får ta med primstavmelding for 10. desember som jeg har sett i dag siden det nærmer seg jul, og den er visst fra 1867: 'Da skulde tilberedes Malt til Juleølet'. Jeg vet ikke hva meldinga sa på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.