Gå til innhold
Arkivverket

[#52231] Anne Gulbrandsdatter f. ca. 1736 i Nord-Odal. Feil i bygdebok?


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

I bygdebok I (ny utgave) for Nord-Odal, side 154 under Haukerud står det: 'Tosten Knudsen f. 1745 g. 1771 med Anne Gulbrandsdatter..... o.s.v. (foreldre til Anne Gulbrandsdatter var Gulbrand Hovolsen Sand g. 1735 m. Kari Andersdatter Grøna)'Dette kan ikke være riktig, og i Nord-Odal II, side 463, under Sandsbråten står det: 'Gulbrand Hovolsen fra Flikkerud 1714 - 73 g.1735 med kari Andersdatter fra Grøntangen u. Ekornhol 1713 - 86. Barn: Anne g. 1760 m. Embret Jonsen Tullerud.'Nå døde riktignok Embret Jonsen i 1769 slik at det kan tenkes at Anne giftet seg 2. gang med Tosten Knudsen, men ved skiftet etter Gulbrand Hovolsen i 1774 står det at datteren Anne var enke etter Embret Jonsen.I 1801 er Anne Gulbrandsdatter 65 år gift med Tosten Knudsen, og det er begges 1. ekteskap. De bor på Haukerud.Videre er det også en Anne Gulbrandsdatter på 65 år bosatt på Sand. Hun var enke etter 1. ekteskap. Det er nok hun som er datter av Gulbrand Hovolsen. Hun var døpt 29. Jan. 1736.Den 27. april 1737 døpte Gulbrand Borgersen Verket og Ingri Tomasdatter sin datter Anne, og jeg tror at det var hun som giftet seg med Tosten Knudsen i 1771Alle kommentarer mottaes med takk.Hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk for kommentarer, men har ditt inlegg kommet i feil tema?I temalisten er det oppført 3 innlegg i dette tema, men det har bare kommet opp 2. Har du lagt inn 2 innlegg like etter hverandre?Hilsen Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olaf Rønneberg

En rettelse: I innlegg 1, nest siste linje skrev jeg at Gulbrand Borgersen Verket og Ingri Tomasdatter fikk datteren Anne i 1737.Da jeg skrev dette baserte jeg meg på et gammelt notat, og overså at jeg hadde et spørsmålstegn etter ordet 'Verket'.Jeg ser nå at det iallfall ikke Verket, men antagelig 'Volden' (Volla) som er en husmannsplass under Skulstad.Guldbrand Borgersen er antaglig sønn av Børger Olsen Skulstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.